Molen Nooit Gedacht, Warnsveld

Warnsveld, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
Nooit Gedacht
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, sinds 1973 op vrijwillige basis

adres
Molenstraat 68
7231 KP Warnsveld
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Nooit Gedacht via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00913
oude dbnr.
B296
Meest recente aanpassing
| Tellerstand
media-bestand
Molen 00913 Nooit Gedacht (Warnsveld)
Eric Holtkamp (20-12-2018)

locatie

plaats
Warnsveld
plaatsaanduiding
gemeente
Zutphen, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Warnsveld, sectie L, nr. 373
geo positie
X: 212110, Y: 461646
N: 52.14005, O: 6.22146
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenstraat 68
7231 KP Warnsveld
telefoon
0575-519302
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Zaterdag 10.00 - 17.00 uur en op andere dagen als de molen draait.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Twee koppel 16der kunststenen en een koppel 15der kunststenen; mengmachine; koekenbreker; sleepluiwerk; steenkraan, pletter, zeskantbuil. Elektromotor, fabr. Bergmann Elektrizitätswerke AG, voor de aandrijving van de mengketel, een koppel 16der stenen en de pletter.

versieringen

Eenvoudige baard, creme geverfd, donkergroen afgebiesd, met enige krullen, zonder opschrift

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk. Kruihaspel.
vlucht
22,60 m.
vang
Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 61 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 11,5 cm.
Spoorwiel 101 kammen
Steenschijflopen 31 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,21

hoogte
van de stelling: 8,40 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Fauël; buitenroede systeem Van Bussel met Ten Haveklep
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 853 binnen 1996 1997 binnen aanw. 22,50
Groot Wesseldijk ✉︎ 1 Buiten 1981 1981 Buiten aanw. 22,60
Pot ✉︎ 2589 buiten 1926 1926? buiten 1981 22,50
Verhaeghe ✉︎ ? buiten 1905 1905? buiten 1926? 22,50
Verhaeghe ✉︎ ? binnen 1905 1905? ? 22,50
wiekverbeteringen

Dat de Ten-Havekleppen op de buitenroede zijn aangebracht is volgens een deskundige als volgt te verklaren: ooit kreeg de molen op alle vier de enden zelfzwichting. Op een eveneens onbekend moment is de zelfzwichting van de binnenroede vervangen door Oud-Hollands met zeilen, wat later gewijzigd is in Dekkerwieken (eveneens met zeilen). De buitenroede behield ondertussen de zelfzwichting maar had, in ieder geval in 1951, ook neusremkleppen.
In 1953 werd op de buitenroede de zelfzwichting vervangen door Ten-Havekleppen, de verdekkering bínnen bleef gehandhaafd. In of vlak na 1968 tenslotte maakte de verdekkering plaats voor fokken. Het plaatsen van de kleppen op de buitenroede was het voordeligst, omdat de verdekkering en het stangenstelsel zo ongewijzigd konden blijven. Nadelen van deze opzet: een ingewikkelder stangenstelsel en meer zeilslag.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Sallandia ✉︎ g.n. ? 1905? aanw. 04,80
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, sinds 1973 op vrijwillige basis

molenmaker
De Groot, Zwolle (1905)
omwentelingen
geschiedenis

De geschiedenis van de molen gaat terug tot het midden van de vorige eeuw. Eind 1850 liet de landbouwer Derk Jan Oudenampsen, geboren in 1815 te Warnsveld, de achtkante stellingkorenmolen Nooit Gedacht bouwen. Hij had kort daarvoor een stuk land aangekocht, de Hunnekinkskamp. De molen werd ingericht voor het malen van koren en eek (gemalen eikenschors; grondstof voor leerlooierijen). In 1854 werd het molenaarshuis erbij gebouwd.

Vanwege zijn slechte gezondheid deed Oldenampsen de molen in 1858 over Herman Hendrikus Kok. Deze molenaarszoon uit Zutphen moest daarvoor een lening afsluiten bij Willem Baron van Heeckeren van Waliën. Het ging om ƒ 6000,--.
Twee jaar later sloot hij opnieuw een lening van ƒ 3000,-- af om in het woonhuis een stoommachine met een aantal stenen op te stellen. Deze stoommachine heeft er nog tot 1947 gestaan.

Ondanks de uitbereiding gingen de zaken niet goed. In 1869 bleek dat Kok niet meer aan zijn verplichtingen kon voldoen. De bezittingen werden daarom in april 1869 tijdens een openbare verkoop in herberg De Pauw in delen verkocht. Het woonhuis met daarin gevestigd de in volle werking zijnde stoomkorenmolen met twee paar stenen en twee grote builen, werd verkocht aan de landbouwers Gerrit Jan Uenk en Jan Willem Heuvelink voor een bedrag van ƒ 4000,--. De windkoren-, schors-, pel- en lijnmeelmolen met drie paar korenstenen en verdere gereedschappen werd aangekocht door Koks knecht Jan Garssen.

Slechts twee weken na de aankoop, op 8 mei 1869, brandde de molen af als gevolg van blikseminslag. In de notulen van de gemeenteraad van Warnsveld van 31 mei 1869 bevindt zich een verslag van deze brand.
In hetzelfde jaar werd de molen op de overgebleven stenen voet herbouwd. Het bestek voor de wederopbouw vermeldt als verplichting dat de aannemer moest zorgen dat al op 14 oktober 1869 een koppel stenen maalvaardig moest zijn.

Vier jaar later was Garssen in staat om ook de huizen en het erf bij de molen te kopen van Uenk en Heuvelink. Dat er wel eens problemen met klanten waren, blijkt uit een notulenboek van Het Oude en Nieuwe Gasthuis van Zutphen. In augustus 1878 vroeg Garssen of hij weer in aanmerking kon komen om koren van het Gasthuis te mogen malen. Maar men bleek daartoe niet genegen, omdat hij eerder granen van verschillende klanten niet gescheiden zou hebben gehouden.

Nog twee maal zou blikseminslag de molen in brand zetten. Op 21 april 1891 liep het goed af en bleef de schade beperkt.
Op 19 maart 1905 was het echter goed raak en brandde de molen wederom af. Na herstel van de stenen voet bouwde molenmaker De Graaf uit Zwolle een nieuwe achtkante molen die in augustus van hetzelfde jaar weer maalvaardig was. Tot 1971 bleef de molen bezit van de familie Garssen.
In 1956, 1968 en 1981 is de molen gerestaureerd.

Op 23 januari 2008 werd de buitenroede verwijderd; de molenmaker onderzocht in zijn werkplaats het houtwerk van de roeden en kleppen; kort daarna werd de roede opnieuw gestoken.
In 2017 bleken de fokken van de binnenroede aan vervanging toe. Enige tijd later zijn deze vervangen door nieuwe. 

Eigenaren van de molen:
B. Garssen (1905 - 1917)
G.J. Garssen (1917 - 1942)
J.C. Keulen en wed. G.J. Garssen (1942 - 1947)
B.J. Garssen (1947 - 1972)
Gemeente Warnsveld (1972 - 1973)
Vereniging De Hollandsche Molen (1973 - heden).

foto's

foto's