- naam
- Vogelzicht
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Frederik Hendrikstraat 75
4584 LL Kuitaart - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 04201
- oude dbnr.
- B889
- Meest recente aanpassing
- | Geschiedenis
Molen Vogelzicht, Kuitaart
Kuitaart, Zeeland
bestaande molen

locatie
- plaats
- Kuitaart
- plaats aanduiding
- gemeente
- Hulst, Zeeland
- streek
- Oost-Zeeuws-Vlaanderen
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Hontenisse, sectie K, nr. 1123
- geo positie
-
X: 60.808, Y: 372.988N: 51.33827, O: 4.03544
- biotoop waarde
- Groot
- biotoop toelichting
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Frederik Hendrikstraat 75
4584 LL Kuitaart - molenaar
- Daan van Jole / Tina de Cock- van Jole
- telefoon
- 06-49959964
- website
- molenvogelzicht.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Als de molen draait en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museum informatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Schoolbezoek mogelijk, neem hiervoor contact met de molenaar via 06-49959964.
- bijzonderheden
levensloop
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- De Moor, St. Niklaas (1865)
- omwentelingen
constructie
- modeltype
- Ronde molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met houten schaliën
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; haverpletter; sleepluiwerk; elektromotor (anno 1904).
- versieringen
Eenvoudige baard met witte bies en aan beide zijden een zespuntige, witte ster met de tekst 'ANNO 1865'.
kenmerken windmolens
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; ijzeren rollen. Kruirad (Vlaams model).
- vlucht
- 22,74 / 22,84 m.
- vang
- Stutvang; 3 scharnierende stukken. Vangbalk met haak (vangbalk boven het voeghout); vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 57 kammen
Bovenschijfloop 32 staven, steek 10,9 cm.
Spoorwiel 70 kammen
Steenschijflopen 28 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,46
De haverpletter wordt aangedreven door een kamwiel met 33 kammen op het spoorwiel en verder via drijfriemen- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Roede 174, Straathof174 binnen 2002 2003 binnen aanw. 22,74 Roede 175, Straathof175 buiten 2002 2003 buiten aanw. 22,84 Pot 2741 binnen 1936 1960 buiten 2000 22,34 Pot 1995 binnen 1904 1936? binnen 2000 21,50 - wiekverbeteringen
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
- bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte As g.n., Wauters Koeckxg.n. 1890? 1890 aanw.
- motor(en)
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Motor 241, Dekkers motorenfabriek241 diesel 1904
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 22228
- inventarisnummer
- ZL074
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molen Vogelzicht
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
De Belgische molenmakers De Moor uit Sint Niklaas bouwden deze molen in opdracht van Jos van Jole. In 1911 werd zijn zoon T. van Jole eigenaar; deze werd in 1950 opgevolgd door zijn zoon A.M.Th. "Wies" van Jole.
Tot 1957/58 werd op windkracht gemalen met twee koppel 16der kunststenen.
De molen met drie zolders is opgetrokken uit rode baksteen. De stenen raam- en deurboogjes zijn sierlijk rood geverfd met witte voegen. Het handluiwerk met gaffelwiel komt voornamelijk ten zuiden van de grote rivieren voor.
Op de begane grond stond voorheen een haverpletter. In een naburig pakhuis was een dubbele maalstoel met een koppel 15er blauwe en kunststenen, die in gang werden gezet door een 20 PK elektromotor, ondergebracht. Voorheen deed een dieselmotor als vertraagd tussendrijfwerk dienst.
Bijzonder (en eigenlijk uniek) is het smalspoor dat tussen molen en maalderij aanwezig is en in principe nog kan functioneren.
De in 1970 uitgevoerde grote restauratie was zeer ingrijpend: staart, kap, zolders en het complete kruiwerk werden vernieuwd. De kruilier maakte plaats voor een rad (in Vlaamse stijl naar het nog aanwezige origineel maar niet helemaal nauwkeurig) en de zwaar werkende ijzeren rollen op ijzeren vloer werden vervangen door een Engels kruiwerk. Beide koppel stenen werden bij deze restauratie verwijderd, waarna één nieuw koppel 16der kunststenen werd geplaatst.
Wies van Jole maalde sindsdien weer, maar een groot succes werd dit niet: zo spoorde de stand van de hekkens en borden op de roeden (in Zeeuws-Vlaanderen meestal zeer vlak) niet met de overbrenging. Als gevolg kwam de molen langzaam op gang en was, eenmaal op snelheid, niet goed meer te vangen. Dit was echter niet alleen te wijten aan die minder nauwkeurige restauratie: de molen draaide al jaren met tweedehands en uit verschillende molens afkomstige poldermolenroeden, iets wat beslist geen goede invloed op het functioneren kan hebben gehad.
Het gevolg: afnemende bedrijvigheid en tenslotte stilstand en verval. Omstreeks 1990 was de molen niet maalvaardig meer te noemen. Uit voorzorg werd medio 2000 het hekwerk van de roeden verwijderd.
Vervolgens moest over de toekomst van de molen serieus worden nagedacht. Probleem hierbij was dat de familie Van Jole, eigenaar vanaf de bouw, niet zomaar afstand kon en wilde doen van haar bezit. Er kwam evenwel een oplossing: een stichting (met daarin uiteraard een vertegenwoordiging van de familie Van Jole).
Hierna volgde een restauratie in fasen, uitgevoerd door de Middelburgse molenmaker Johan Hoefkens. Zeer verheugend was dat de nogal 'verrestaureerde' kap zijn vroegere verhoudingen en uitstraling, zoals het over de korte spruit getimmerde achterkeuvelens, terugkreeg; ook het Vlaamse kruirad is volgens oude proporties gereconstrueerd én - belangrijk voor de maalvaardigheid - de tuigage van de nieuwe roeden sloot veel beter dan vóór 2000 aan op de overbrengingsverhouding.
Op 4 september 2004 werd, met het lichten van de vang, de molen feestelijk in gebruik genomen. Dit door de loco-burgemeester van de gemeente Hulst, tezamen met Wies van Jole.
Wies van Jole overleed 22 januari 2012 op 96-jarige leeftijd. De molen wordt sinds de restauratie bemalen door diens zoon Daan.
aanvullingen
- literatuur
'Bij het overlijden van Wies van Jole', in: Molenwereld 157 (2012) 94 - 95.
foto's
- foto's
-
Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Rob Pols (23-8-2013)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Harmannus Noot (8-9-2015)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Justin van den Heuvel (13-8-2016).
Het unieke smalspoor tussen de molen en de maalderij.Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (20-4-2016)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Justin van den Heuvel (13-8-2016)
De molen gezien over het meer 'De Vogel'. De molen is uit sommige richtingen al van kilometers ver te zien.Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)
Typisch Vlaams kruirad: de munnik draait niet in de staartbalk, maar in een apart daarin aangebracht lager.Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (20-4-2016)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Harmannus Noot (9-9-2015). Stut en teenstuk van de vang.Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Harmannus Noot (9-9-2015)Molen 04201 Vogelzicht (Kuitaart)Pieter Zuijkerbuijk (14-12-2019)
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | tekstbijdragen over de motor in deze molen insturen (indien van toepassing)
- foto's
- foto's insturen