- naam
- Kyck Over Den Dyck
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet maalvaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
- Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Noordendijk 144
3311 RR Dordrecht - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate Nr
- 01516
- inventarisnr
- ZH206
Kyck Over Den Dyck
Dordrecht, Zuid-Holland
bestaande molen

locatie
- plaats
- Dordrecht
- plaats aanduiding
- gemeente
- Dordrecht, Zuid-Holland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Dordrecht, sectie C, nr. 4181
- geo positie
-
X: 106.161, Y: 425.475N: 51.81576, O: 4.67891
- biotoop waarde
- Zeer groot; dominerende functie voor de omgeving.
- biotoop toelichting
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Noordendijk 144
3311 RR Dordrecht - molenaar
- Johan de Vries / Marc van de Wulp / Jan Blinde / Jos Berg / Wim van Bruggen (instructeur)
- telefoon
- 078-631 0001
- website
- www.molen-dordrecht.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- toegangsprijzen
- € 1,00
- winkelinformatie
- Verkoop van diverse meelproducten.
- meelverkoop
- ja
- museum informatie
- gericht op scholen
- ja
- AKG lid
- nee
- bijzonderheden
levensloop
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Tijdelijk niet maalvaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
- Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- voorganger
- omwentelingen
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; elektrisch aangedreven koppel stenen met geïntegreerde buil; sleepluiwerk; steenkraan.
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd met krullende witte bies, met het opschrift
ANNO J7J3
Gevelsteen met de tekst:
1713 den 31 maart aen dese molen
heeft Iacobus Leendersen Kivit en
Adriaen Melsen van Derschep de
eerste steen geleydt en de
stichters syn Leendert Willemsen
Kivit en Mels Adriansen van der
Schep deze molen is van outs
genamt Kyck over den Dyck
kenmerken windmolens
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; 32 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 25,90 m.
- vang
- Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 80 kammen
Bovenschijfloop 43 staven, steek 12,0 cm.
Spoorwiel 116 kammen
Steenschijflopen 38 en 37 staven, steek 7,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,68 en 1 : 5,83- hoogte
- van de stelling: 17,42 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 519 buiten 2021 2021 buiten aanw. 25,90 Vaags 520 binnen 2021 2021 binnen aanw. 25,90 Derckx 910 binnen 2000 2000 binnen 2021 25,90 Derckx 911 buiten 2000 2000 buiten 2021 25,90 Pot 1414 binnen 1884 1952 binnen 1999 25,90 Pot 1581 buiten 1889 1952 buiten 1999 25,90 - wiekverbeteringen
Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.
- bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte Enthoven & Co, L.I. 51 1848 aanw. 05,58
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 13606
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molen Kyck over den Dyck
- eigendomsvorm
- Stichting
- eigendomshistorie
De Stichting Molen Kyck over den Dyck is eigenaar sinds 1997; daarvoor was dat vanaf 1951 de gemeente Dordrecht.
geschiedenis
Deze hoge, ronde, stenen stellingmolen werd in 1713 gebouwd en had, gezien de gevelsteen, een voorganger. Het was eerst alleen een moutmolen voor de bierbrouwerijen; vanaf 1739 werd er ook broodgraan vermalen en dat heeft het moutmalen al snel geheel verdrongen.
Deze grote molen had vermoedelijk nog tot 1952 vier koppel maalstenen, daarna waren het er nog twee. Er is aan allerlei sporen nog te zien waar de verwijderde koppels zich bevonden. Ook neemt men aan dat zich hier halfzolders hebben bevonden, net zoals dat in veel Schiedamse molens het geval was (en is).
In 1872 voltrok zich een ramp: de molen stond rustig te malen met vier volle zeilen toen een windhoos toesloeg met als gevolg dat de as brak en het gehele wiekenkruis naar beneden stortte. In zijn val nam het gevlucht grote delen van de stelling mee. De schade was enorm maar de molen was spoedig daarna hersteld.
In 1905 verving een lier het kruirad, bepaald noodzakelijk omdat de molen inmiddels vrijwel niet meer te kruien was vanwege de scheefstand, ontstaan vanaf 1899 toen de houthaven ten noorden van de molen was gedempt.
Overigens moet de molen vermoedelijk al sinds de bouw enigszins scheef hebben gestaan, maar vanaf 1899 werd dit dus dramatisch. Hier bleef het niet bij: na de watersnoodramp van 1953 kwam de molen zelfs nóg schever te staan.
Al in 1951 had de gemeente Dordrecht de toen buiten bedrijf geraakte molen in eigendom overgenomen. Meteen daarna volgde enig herstel: zo werden twee andere, tweedehands, roeden gestoken. Veel gebeurde er echter niet, van een draaivaardige molen was nauwelijks sprake, laat staan een maalvaardige.
De opkomst van vrijwillig molenaarschap had evenwel gevolgen: vanaf 1974 werd weer regelmatig gedraaid. Ton Mortier en Arie Brand moesten hier in dat opzicht min of meer het wiel uitvinden en zich behelpen met het aanwezige materiaal (zoals een stel oude zeilen).
Dit duurde tot 1988: toen werd de staat van roeden en stelling te slecht bevonden en kreeg de molen een draaiverbod. Maar wél was de Kyck over den Dyck, als laatste getuige van het zeer rijke Dordtse molenverleden, op de kaart gezet.
Vanaf 1993 werden initiatieven genomen om de molen geheel te herstellen. De voorbereiding van de zeer noodzakelijke restauratie nam enige jaren in beslag, maar met het strijken van de roeden op 4 juni 1999 werd toch echt begonnen.
Tussen 1999 en het voorjaar van 2001 volgde een zeer grondige en intensieve restauratie, die uiteindelijk een maalvaardige molen opleverde. Zeer belangrijk hierbij was de rechtzetting: de molen was, zo'n 100 jaar nadat die situatie al moeilijk was geworden, inmiddels 1,28 meter achterover (de dijk af) gezakt. Dat hield in dat de fundering grotendeels moest worden vernieuwd.
Nadat de molen weer recht stond, volgde restauratie van de stelling en de kap en daarna was het interieur aan de beurt. Nadat dat gereed was gekomen, volgde op 30 maart 2001 de feestelijke ingebruikname door burgemeester Ronald Bandell.
Er wordt gemalen voor twee Dordtse bakkers, een plaatselijke supermarkt en de eigen winkel onderin de molen.
In oktober 2020 werd vastgesteld dat beide, amper 20 jaar oude, roeden scheuren vertoonden. Vrijwel meteen daarna zette men de molen stil. De meelproductie werd evenwel voortgezet met het elektrisch aangedreven koppel, zodat de molen als verkooppunt in de loop en de belangstelling bleef.
Duidelijk was: de molen moest andere, nieuwe, roeden hebben en dat zou flink wat gaan kosten. Men kreeg de financiering bijzonder snel rond en zo konden nieuwe roeden worden besteld.
Op 17 april 2021 werd begonnen met het kaalzetten, met behoud van zoveel mogelijk hekwerk, van de oude roeden. Op 24 augustus 2021 werden de nieuwe roeden aangeleverd waarna op de grond werd begonnen met het ophekken. Niet lang daarna heeft men ze gestoken waarna de molen verder maalvaardig werd gemaakt.
Op zaterdag 2 oktober stelde Nicole Bakker, directeur van De Hollandsche Molen, de molen officieel weer in bedrijf.
De molen draait en maalt nu weer op windkracht, maar er moet nog meer gebeuren. De stenen romp, qua oppervlakte bijzonder groot (men houdt het erop dat dit qua omvang de grootste stenen molen aller tijden is) zal geheel opnieuw moeten worden gevoegd en dat wordt een kostbare en tijdrovende klus.
In juli 2023 meldde het lager onder de koningspil zich op spectaculaire wijze, namelijk door luid te krijsen. In afwachting van herstel heeft men de spil tijdelijk uit zijn werk gezet zodat er wel kan worden gedraaid.
aanvullingen
- toelichting naam
De molen heeft zijn naam al vanaf de bouw. Hiermee wordt op een enigszins grappige manier verwezen naar de hoogte van deze molen ten opzichte van de omgeving.
Minder bekend is dat deze molen door de Dordtenaren "De Hooge Steenen moolen" genoemd werd, pal na de bouw ook wel "de Nieuwe Hooge Steenen moolen".- unieke eigenschap
De enig overgeblevene in Dordrecht zelf van de 121 molens die deze stad en de directe omgeving hebben gekend.
Boven- en spoorwiel dateren zo goed als zeker nog uit het bouwjaar 1713.
Met een gemetselde oppervlakte van 920 m2 is de Kyck over den Dyck de grootste stenen molen van Nederland (waarschijnlijk ook wereldwijd).
foto's
- foto's
-
Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)R. Kingma (2-8-2015)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)William Bouter (12-4-2014)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)William Bouter (26-5-2018)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Rob Pols (24-7-2006).Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Rob Pols (24-2-2015).Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Robert van't Geloof (24-2-2016)
Het bijzondere aan deze molen zijn de vele verbouwingen door de eeuwen heen. Het is nog duidelijk aan sommige dingen te zien zoals aan dit raam dat tussen twee zolders ik zit.Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Marcel van Nies (26-11-2016)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Marcel van Nies (26-11-2016)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Marcel van Nies (26-11-2016)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Marcel van Nies (26-11-2016)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Marcel van Nies (26-11-2016)Molen 01516 Kyck Over Den Dyck (Dordrecht)Marcel van Nies (26-11-2016)
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | tekstbijdragen over de motor in deze molen insturen (indien van toepassing)
- foto's
- foto's insturen