- naam
- Sint Martinus
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
- Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- adres
-
Molenhoek 17
6942 EW Didam - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate Nr
- 00866
- inventarisnr
- GL048
Sint Martinus
Didam, Gelderland
bestaande molen

locatie
- plaats
- Didam
- plaats aanduiding
- gemeente
- Montferland, Gelderland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Didam, sectie L, nr. 2000
- geo positie
-
X: 206.450, Y: 438.963N: 51.93675, O: 6.13537
- biotoop waarde
- Groot
- biotoop toelichting
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molenhoek 17
6942 EW Didam - molenaar
- G. Ruyling / H. Stevens / F. Reesing
- telefoon
- 0316-225519 of 06-2319 6081
-
stmartinusmolen@chello.nl
- website
- www.martinusmolen.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- nee
- openingstijden
- Iedere zaterdag 9:00-16:00
- toegangsprijzen
- vrije toegang, gift in de bus wordt op prijs gesteld.
- winkelinformatie
- Ja meel verkoop
- meelverkoop
- ja
- museum informatie
- Ja
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
- Maalstoel voor educatieve doeleinden.
- AKG lid
- nee
- bijzonderheden
levensloop
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
- Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
- omwentelingen
constructie
- modeltype
- Ronde molen, beltmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen, deels gepleisterd en gewit
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 17der kunststenen, regulateur; elektrisch luiwerk
- versieringen
Opmerkelijk gesneden baard, met krullen in de vorm van ramshoorns
Op de windpeluw in grote letters 'St. Martinus'
kenmerken windmolens
- plaats bediening
- beltmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels; kruilier
- vlucht
- 23,70 m.
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 13 cm.
Spoorwiel 95 kammen
Steenschijfloop 27 staven, steek 9,8 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,49- hoogte
- van de belt: 3,70 m.
- wiekvorm
- Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Haveklep; buitenroede systeem Fauël
- wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Groot Wesseldijk 78 binnen 2005 2007 binnen aanw. 23,70 Derckx 295 buiten 1978 1978 buiten aanw. 23,70 Pot binnen ? binnen 2005 23,70 Verhaeghe ? ? - wiekverbeteringen
In 1942 werden, onder advies van Chris van Bussel, beide roeden voorzien van het systeem Van Bussel. De Ten Haveklep op de binnenroede moet later zijn aangebracht.
- bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend ? aanw. 04,70
- motor(en)
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Motor ?, A.E.C.onbekend diesel 150 / 1800 voor 1964 Thomassen 2556 W3O olie 25 1932 1956 1964
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 12869
eigendom
- eigenaar
- Plavei Wooncorporatie
- eigendomsvorm
- Bedrijf
- eigendomshistorie
zie 'Geschiedenis'.
geschiedenis
De bouw van deze molen begon in 1854. In dat jaar vroeg Theodorus Kempers een vergunning aan om bij het dorp Didam een koren- en pelmolen te mogen bouwen.
Het werd een beltmolen, omdat in de belt voldoende ruimte was voor het opslaan van graan en meel. Na Kempers heeft de molen vele eigenaars gehad, om enkele te noemen: twee geslachten Ketels en Senders en drie geslachten Willemsen. Vanaf 1951 was de molen in bezit van de familie Strijbosch.
In 1942 heeft Chris van Bussel veel reparaties uitgevoerd en adviseerde toen om de molen van stroomlijnneuzen te voorzien vanwege de bomen.
Strijbosch startte in 1953 een oliehandel, maar de meelhandel werd eveneens uitgebreid, echter deels elektrisch. In 1961 werden de activiteiten verdeeld over de drie zoons van het echtpaar Strijbosch-Wellink. Wim Strijbosch jr. werd de nieuwe molenaar.
In de nacht van 11 op 12 november 1964 brak in de molen brand uit. Door kordaat optreden van de brandweer en de zonen van Strijbosch kon die op tijd worden geblust en zo ontkwam de molen aan een ramp. Herstel volgde.
In 1973 raakte een roede los in het asgat en stilstand was het gevolg. Daarna ging de molen snel achteruit. Molenmaker Groot Wesseldijk uit Laren voerde in 1977 hoognodig herstelwerk uit.
Dit was echter niet voldoende: de toestand ging in de loop der jaren wederom achteruit. In 1997 werd vergunning aangevraagd voor herstel van het wiekenkruis, maar er gebeurde niets en het verval ging verder. Pas in 2004 kwam redding toen woningcorporatie Laris de molen aankocht.
In 2007 werd de molen maalvaardig gerestaureerd. Sindsdien is er een gebruikersovereenkomst met de Stichting St.Martinusmolen, die de molen exploiteert.
Vorige eigenaren:
Th. Kempers (1855 - 1872)
H. Wissink (1872 - 1875)
J.F. Ketels (1875 - 1912)
G. Ketels (1912 - 1917)
W.A. Senders (1917 - 1922)
A.F. Senders (1922 - 1924)
W.M. Willemsen (1924 - 1927)
wed. W.M. Willemsen (1927 - 1933)
Firma H. Rietberg (1933 - 1951)
W.Th.M. Strijbosch (1951 - 1961)
W. Strijbosch jr. (1961 - 2004).
Woningcorporatie Laris (2004 - 2018)
Woningcorporatie Plavei (2018 - )
(Plavei is de voortzetting van Laris).
aanvullingen
- toelichting naam
Deze molen is vernoemd naar Sint Martinus, ofwel Sint Maarten. Deze heilige is bekend vanwege zijn barmhartigheid: volgens overlevering gaf hij een arme man een stuk van zijn mantel.
- trivia
Van de baard van deze molen is wel beweerd dat die afkomstig zou zijn van een kermis-draaimolen.
foto's
- foto's
-
Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Jan Kruithof (13-8-2015)Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Piet Glasbergen (24-5-2013)Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Piet Glasbergen (24-5-2013)Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Frans Reesing (27-4-2020)Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Frans Reesing (30-11-2017)
In nov 2017 is de molen voorzien van twee zeilen. Dit omdat door de bebouwing de biotoop slechter werd en de molen te vaak stil stond door geen wind vang. Het blijkt een ideale combinatie met de Ten Have regel kleppen.Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Frans Reesing (17-10-2020)
De baard is tijdens de schilderbeurt weer geheel in de oude staat hersteld. Dat wil zeggen met de witte streep tussen de hoorns.Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Piet Glasbergen (24-5-2013)Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Boukje van Leijen (16-8-2017)Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Boukje van Leijen (16-8-2017)
Het in beton gegoten achterse deel van de bovenas.Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Boukje van Leijen (16-8-2017)Molen 00866 Sint Martinus (Didam)Boukje van Leijen (16-8-2017)
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | tekstbijdragen over de motor in deze molen insturen (indien van toepassing)
- foto's
- foto's insturen