Molen Molen van Piet Smit, Beilen

Beilen, Drenthe
verdwenen molen

media-bestand
Molen 00688 Molen van Piet Smit (Beilen)
Ansichtkaart, 1938

korte karakteristiek

naam
Molen van Piet Smit
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
verdwijningsjaar
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00688
oude dbnr.
V1207
Meest recente aanpassing
|

locatie

plaats
Beilen
plaatsaanduiding
Molenstraat/ aan zuidzijde weg naar Klatering
gemeente
Midden-Drenthe, Drenthe
geo positie
X: 231.278, Y: 542.393
N: 52.86332, O: 6.51988

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
inrichting
2 koppel stenen en een koekenbreker
versieringen
In de romp van de molen bevond zich een gevelsteen ter herinnering aan de bouw:


De eerste steen
gelegd door
Epke van Bienema
10 Oktober 1882

kenmerken windmolens

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
buitenkruier
vlucht
74 voet, oudhollands opgehekt
hoogte

geschiedenis

De tweede molen van Molenaar Hartsuiker ging op 25 juni 1882 door brand verloren.
De nieuwe molen werd in 1882 gebouwd voor molenaar Lucas Reinds aan de zuidzijde van de Molenstraat, de weg naar Klatering. De molen stond op een licht verhoogde plaats op het kruispunt van de nieuwe weg naar Alting en de oprit naar de dienstingang van 'Beileroord'.

Prov.Drentsche en Asser courant, 1 februari 1886
Molen-Beilen
Op Zaterdag 13 Febr. 1886 des voormiddags elf uur, zal in het Logement JOOSTEN te Beilen, publiek bij inzate worden geveild:
Een hechte, welbeklante, in 1882 gebouwde WIND-KOORNMOLEN,
staande op den Esch te Beilen, in gebruik bij HARTSUIKER.


Provinciale Drentsche en Asser courant, 05-02-1923
Klatering
Zaterdagmorgen in de vroegte den molen van den molenaar S. alhier passeerde, ontdekte hij, dat de deuren van den molen los stonden. 8. vond dit vreemd en begaf zich er heen, waar hij tot zijn verwondering zag, dat er een begin van brand was. De brand kon spoedig worden gebluscht. Naar men zegt, is hier sprake van inbraak en diefstal. De politie stelt oen onderzoek In.

Rond 1940 werd de molen onttakeld en vond de gedeeltelijke afbraak plaats. De laatste eigenaar was P. Smit.
In 1949 werd de molen afgebroken door Huberts te Coevorden.

Op de molenberg aan de Molenstraat werkte sinds 1901 Piet Smit als molenaar. Hij woonde aan de Asserstraat en was de eerste die een vrachtauto had in het dorp (1923). De molenberg werd wel gebruikt bij rijexamens in de dertiger jaren (hellingproef).
De molen was na brand door blikseminslag herbouwd met gebruikmaking van een molen uit Hoogezand (dbnr. 11875). Na de sloop van de molen rond 1950 werd de molenberg geslecht
Bron: Een wandeling door oud-Beilen, F.C. Kerkhove, 1998).
D. Bunskoeke, 16 jan. 2014.

aanvullingen

trivia
Volgens de boekhouding van Zeilmakerij Wouda te Meppel werden er zeilen voor deze molen gehuurd voor een vlucht met een lengte van 74 voet, vanaf 1879, de molen verbrandde op 25 juni 1882 maar werd datzelfde jaar herbouwd. In 1907 huurde de molenaar geen zeilen. Eigen zeilen werden gekocht in 1919.

In vroeger tijden werden er in ons land verschillende voetmaten gebruikt, waarschijnlijk is hier gebruik gemaakt van de Amsterdamse voet. Deze is ruim 28 cm. Enkele andere voeten zijn: de Utrechtse stadsvoet (26,8 cm). De Friese koningsvoet (32,6 cm). De latere Friese of Deventer voet (29,5 cm).

Provinciale Drentsche en Asser courant, 28-03-1884
Bellen , 27 Maart. Gisteren werd door een paar mannen, die bezig waren zand uit een akker te graven, bij den molen op den esch, ongeveer 3 voet onder den beganen grond, een steenen pot gevonden, waarin een prachtige hamer (keisteen), een beitel en een mes van vuursteen, zoo groot als er misschien zelden gevonden zijn en allerkeurigst bewerkt. Jammer, dat de pot bij 't aanraken zoodanig in gruis viel, dat er slechts een paar scherven van te redden waren.
afbeelding van onze ondersteuners