De Warkense Molen

Warnsveld, Gelderland
bestaande molen

media-bestand
Molen 00402 De Warkense Molen (Warnsveld)
Franck de Hoogh (5-2-2022)

korte karakteristiek

naam
De Warkense Molen
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
adres
Lage Lochemseweg 25
7231 PK Warnsveld
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate Nr
00402
inventarisnr
GL130

locatie

plaats
Warnsveld
plaats aanduiding
gemeente
Zutphen, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Warnsveld, sectie P, nr. 375
geo positie
X: 216.023, Y: 462.469
N: 52.14703, O: 6.27876
biotoop waarde
Groot
biotoop toelichting

contact en bezoek

bezoek/postadres
Lage Lochemseweg 25
7231 PK Warnsveld
molenaar
Franck de Hoogh / Jan Bakker / Jan Simon / Ruud Hoornenborg
telefoon
06-21456100
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
zaterdag 10.00 - 17.00 uur en op afspraak
toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museum informatie
gericht op scholen
nee
AKG lid
nee
bijzonderheden

levensloop

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
molenmaker
W.F. Looman Jr., Deventer (1878)
omwentelingen

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen; koekenbreker; sleepluiwerk (ook elektrisch aan te drijven).

versieringen

Zeer eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, zonder opschrift.

kenmerken windmolens

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk, kruirad
vlucht
20,50 m.
vang
Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok; pal
overbrenging

Bovenwiel 54 kammen
Bovenbonkelaar 29 kammen, steek 11,2 cm.
Spoorwiel 87 kammen
Steenschijfloop 28 staven, steek 8,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,79

hoogte
wiekvorm
Binnenroede systeem Fauël; buitenroede Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Groot Wesseldijk 49 binnen 1994 1994 binnen aanw. 20,50
Groot Wesseldijk 48 buiten 1993 1994 buiten aanw. 20,50
Pot 2525 binnen 1923 1923 binnen 1994 20,50
wiekverbeteringen

Vanaf ca. 1928 had deze molen op de binnenroede zelfwichting met Oud-Hollandse voorzomen; in 1965 werd dit vervangen door het systeem Fauël (fokwieken) met zeilen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
onbekend ? 1923 aanw. 04,50
motor(en)
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen
Thomassen 1216 H2O olie 30 1925

geschiedenis

De molen werd in 1878 in opdracht van Jannes Nijendijk door molenmaker W.F. Looman Jr. uit Deventer op een natuurlijke hoogte gebouwd.
In 1899 werd een petroleummotor aangeschaft, die vanuit een ingebouwde machinekamer één koppel maalstenen kon aandrijven. In 1922 kwam buiten de molen een machinekamer met een ruwoliemotor die de maalstenen van onderen aandreef.

In 1923 werd de houten bovenas vervangen door een gietijzeren exemplaar, afkomstig van de afgebroken molen van Jolink uit Toldijk (Steenderen). Molenmaker Ten Have bestelde ook een nieuwe binnenroede en die laatste kreeg meteen ook zelfzwichting. 

Gaandeweg nam de machinale kracht het van de wind over. Alleen tussen 1940 en 1945 maalde men weer volop op windkracht. In 1956 zette de toenmalige J. Nijendijk zijn groeiende bedrijf om in een firma waarin ook de zonen Herman en Piet toetraden. De werkzaamheden lieten niet meer toe dat er veel naar de molen werd omgezien, wel zorgde de firma ervoor dat de windmolen niet in verval raakte.

In 1965 werd met financiële hulp van diverse instanties in opdracht van de firma Nijendijk de molen met een stenen voet verhoogd, het rietdek deels vernieuwd en de zelfzwichting op de binnenroe vervangen door fokken.
In 1985 kreeg de kap nieuw riet.

Eind 2022 schoof men beide roeden door en in 2023 zal de molen geheel worden geschilderd.

Omdat er geen opvolgers waren, is de loop van jaren de veehouderij en de bakkerij door de firma afgestoten. In 1988 werden, als laatste onderdeel, de machines van de maalderij definitief stopgezet. Inmiddels was al een vrijwillig molenaar actief om de molen draaiend te houden.

In januari 1994 werd de molen door de familie Nijendijk overgedragen aan de Stichting De Warkense Molen. Deze zorgde ervoor dat de molen kort daarna een noodzakelijke restauratie kon ondergaan. Op de molen wordt tegenwoordig op vrijwillige basis veevoer gemalen door de actieve maalploeg.


aanvullingen

toelichting naam

'Warkense Molen' is meer een aanduiding dan een naam. Feitelijk heeft deze grondzeiler nooit een naam gehad.

advertentie afbeelding

foto's

foto's