Molen Wenninkmolen, Lintelo

Lintelo, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
Wenninkmolen
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Gendringseweg 27
7122 ME Lintelo
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Wenninkmolen via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
03120
oude dbnr.
B241
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 03120 Wenninkmolen (Lintelo)
Piet Glasbergen (4-12-2015)

locatie

plaats
Lintelo
plaatsaanduiding
gemeente
Aalten, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Aalten, sectie G, nr. 4892
geo positie
X: 232716, Y: 437783
N: 51.92309, O: 6.51700
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Zeer groot maar wordt tussen WNW en NNO door hoge bomen en enige huizen die hoger zijn dan de belt.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Gendringseweg 27
7122 ME Lintelo
molenaar
Martie te Brake / Richard Baten
telefoon
0543-451867
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

In de praktijk vrijwel iedere zaterdagmiddag en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
ja
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, gedeeltelijk gepleisterd en donkerrood geverfd. Belt deels afgegraven en vervangen door een stenen werkruimte.
kap
Hout, gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen (in de werkruimte beneden in de molen); regulateur; luiwerk met spanrol, aangedreven door drijfwerk vanuit de begane grond i.v.m. de vroegere tweede aandrijving door motor; twee elevatoren; mengketel

versieringen

Aardig gesneden baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met het opschrift "Wennink molen".

Op een metselsteen boven de kleine deur aan de noordzijde staat vermeld:
E.F.A. 1860

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; houten rollen. Kruirad.
vlucht
22,33 / 22,88 m.
vang
Vlaamse vang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen
Spoorwiel 78 kammen
Aftakwiel 20 kammen
Tussendrijfwielen 53 en 41 resp. 32 en 42 kammen
Uiteindelijke overbrengingsverhouding 1 : 7,26

hoogte
van de belt: 3,25 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Haveklep; buitenroede Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Groot Wesseldijk ✉︎ 10 binnen 1984 1984 binnen aanw. 22,33
Pot ✉︎ ? buiten ? buiten aanw. 22,88
Pot ✉︎ ? binnen ? binnen 1984? 22,88
wiekverbeteringen

Vermoedelijk vanaf 1947 heeft de molen op de binnenroede een Ten Haveklep met stroomlijnneus gehad, de buitenroede een stroomlijnneus. Opmerkelijk genoeg heeft de buitenroede inmiddels weer Oud-Hollandse voorzomen, aan te nemen sinds 1984.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 500 1867 aanw. 05,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
Kreeftenberg, Varsseveld (1860)
omwentelingen
geschiedenis

Omstreeks 1860 was er in Lintelo een soort wedstrijd om op twee plaatsen een molen te bouwen. H. Wennink won de race en had een klantenvoorsprong op wat later "De Muizenmolen" werd genoemd. Wellicht is dat ook de reden dat de Wenninkmolen er nu nog staat en de andere niet. Wennink bleef tot 1890 eigenaar.

Nadat de molen in de vorige eeuw vanuit particuliere handen overgegaan was naar de coöperatieve landbouwvereniging, kon er geïnvesteerd worden om makkelijker te werken: de molen kreeg een wiekenkruis met het systeem Van Bussel en een Ten Haveklep. Ook werden de koppels stenen van de steenzolder gehaald; molenmaker Kreeftenberg stelde een maalstoel onderin de molen op, met aandrijving vanaf het spoorwiel, zodat de molen ook op die plek de steen kon aandrijven. Op de horizontale maalas onder de molenstenen kwam een riemschijf voor aandrijving vanuit de machinekamer, waar een zuiggas- en later een elektromotor stonden. Door deze opstelling zijn er acht wielen tussen wieken en maalsteen. De kammen zijn steeds van hout; enkele wielen zelf zijn van gietijzer. Naast de stenen heeft de molen een graan- en een meelelevator.

Bij de zeer zware storm van 3 april 1973 raakte het wiekenkruis in zodanige staat dat er niet langer sprake was van een maalvaardige molen. Het heeft even geduurd voordat men overging tot herstel: in 1984 werd een nieuwe binnenroede gestoken, speciaal bestemd voor de Ten-Haveklep (dus mooi dicht). 

Inmiddels is hier geen motor meer aanwezig: het overgebleven koppel stenen op de begane grond wordt, net als luiwerk en mengketel, uitsluitend door de wind aangedreven.

Eigenaren van deze molen:
H. Wennink (1860 - 1890)
H.W. Wennink (1890 - 1920)
G.J. Wisselink (1920 - 1948)
Coöp. Landbouwvereniging Aalten (1948 - 1973)
A. Nijland (1973 - 1996)
H. Nijland (1996 - 2007)
Stichting Vrienden van de Wenninkmolen te Lintelo (2007 - heden)

aanvullingen

toelichting naam

De molen is vernoemd naar de familie, die deze molen van 1860 tot 1920 in eigendom had.

foto's

foto's