De Klaarkampstermolen
9105 AV Rinsumageest
N 53.305229 O 5.937829
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Zeer groot
In de regel eerste zaterdag van de maand 9.00 uur - 12.00 uur en op afspraak.
Zeer groot
In de regel eerste zaterdag van de maand 9.00 uur - 12.00 uur en op afspraak.
Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
Gedekt met riet
Deze molen heeft lang zelfzwichting op beide roeden gehad, maar al in 1949 was dit niet meer aanwezig en had de molen Oud-Hollandse ophekking met zeilen.
Na de rehabilitatie van 1976 is weer Oud-Hollandse ophekking (wederom met zeilen) aangebracht.
|
Vijzel
Bovenwiel 47 kammen
Bovenbonkelaar 24 kammen, steek 10,8 cm.
Onderwiel 35 kammen
Vijzelwiel 34 kammen, steek 10,8 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 2,02
Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in zwart de jaartallen '1862' '1976' en daaronder '18 93'.
Op de kaart van Dantumadeel in de Atlas van Eekhoff (1847) komt aan de oude Juckemavaart reeds een molen voor. Het is niet bekend wanneer deze werd gebouwd.
Blijkens inscripties is de huidige molen ontworpen door W(illem) F(eikes) Boomstra (1829-1885), timmerman te Goënga, en in 1862 gebouwd door diens collega P(ieter) J(elles) Sit(t)enga (1827-1865) uit IJsbrechtum. Aangezien de aanbesteding van de bouw van de molen van het Buitenwiel in de Leeuwarder Courant van 7 februari 1862 werd aangekondigd moet het die molen zijn die in 1893 naar hier overgeplaatst werd.
Die overplaatsing had een reden: het Klaarkampermeer werd toen droog gemaakt en de molen moest de daaruit ontstane landerijen tezamen met nog enkele andere percelen - een totaal van ca. 70 ha. - drooghouden.
NIet helemaal duidelijk is vooralsnog, wanneer de molen buiten bedrijf kwam. Toen in 1952 beide roeden werden gestreken, volgde een periode van langdurig verval. Rond 1970 was dit zeer ernstig te noemen.
De redding kwam in 1975/76, toen deze molen in het kader van de ruilverkaveling Dantumadeel geheel gerestaureerd werd. Buiten de molen plaatste men een elektrisch gemaaltje, waarvan de meterkast etc. in de molen werden ondergebracht.
Opmerkelijk is dat deze molen bij deze grote restauratie opnieuw een houten bovenas kreeg. Pas in 1991 stak men een (nieuwe) gietijzeren as.
Deze molen is als 'Klaarkampstermolen' en 'Klaarkampstermeermolen' bekend. Deze aanduidingen worden door elkaar gebruikt.
Tekst | | Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing) |
Foto's |