Molen (poldermolen), Geldermalsen

Geldermalsen, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
(poldermolen)
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig in circuit
bestemming

Vh. bemalen van de dorpspolder Geldermalsen; thans buiten bedrijf

adres
Watermolenweg 8
4191 PN Geldermalsen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van (poldermolen) via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
02620
oude dbnr.
B214
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 02620 (poldermolen) (Geldermalsen)
Kees van Drie (11-6-2016)

locatie

plaats
Geldermalsen
plaatsaanduiding
gemeente
West-Betuwe, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Geldermalsen, sectie F, nr. 2165
geo positie
X: 146615, Y: 432330
N: 51.87945, O: 5.26543
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Groot maar is aan één zijde nogal ingesloten door een industrieterrein.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Watermolenweg 8
4191 PN Geldermalsen
molenaar
E. Daale
telefoon
0345-574980
e-mail

website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op hoge gemetselde voet
kap
Gedekt met riet
inrichting

IJzeren scheprad Ø 6,50 m., breed 0,40 m. in de molen. Woning in de molen.

versieringen

Aardige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, voorzien van talloze initialen en (veel groter) het opschrift 'ANNO 1772'.

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruirad.
vlucht
27,75 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal..
overbrenging

Bovenwiel 67 kammen
Bovenschijfloop 35 staven, steek 15,0 cm.
Onderschijfloop 26 staven
Onderwiel 99 kammen, steek 17,6 cm.
Overbrengingsverhouding 1,99 : 1

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Buurma ✉︎ 234 binnen 1990 1990 binnen aanw. 27,75
Buurma ✉︎ 233 buiten 1990 1990 buiten aanw. 27,85
Pot ✉︎ 2341 binnen 1915 1915? binnen 1989 27,74
Pot ✉︎ 2342 buiten 1915 1915 buiten 1988 27,90
wiekverbeteringen

Deze molen heeft zo te beoordelen nooit een wiekverbetering ondergaan.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1268 1881 aanw. 05,95
wateras
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 1150, De Prins van Oranje
De Prins van Oranje
✉︎ 1150 1878 1878? aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig in circuit
bestemming

Vh. bemalen van de dorpspolder Geldermalsen; thans buiten bedrijf

omwentelingen
eigendomshistorie

De Molenstichting Gelders Rivierengebied heeft deze molen sinds 1974 in bezit, daarvoor was dat het polderdistrict Tielerwaard vanaf 1955. Van 1772 tot 1955 waren de Dorpspolders Meteren en Geldermalsen eigenaar.

geschiedenis

De molen bemaalde de voormalige Dorpspolder Meteren & Geldermalsen. Deze was tot 1955 ook de eigenaar. Daarna vielen polder en molen (en nog veel meer in de omgeving) onder het Polderdisctrict Tielerwaard. Eén en ander was het gevolg van een grootscheepse ruilverkaveling, die formeel werd beëindigd op 1 juli 1956.
Voor de molen betekende dit een periode van stilstand en licht verval.

Rond 1970 volgde een eerste herstelbeurt en ook ging deze molen, onder invloed van het opkomende vrijwillig molenaarschap, in de loop van die jaren weer geregeld draaien. Malen was, vanwege de ruilverkaveling, alleen nog mogelijk in een circuit.
In 1981/82 werd veel hersteld aan boventafelement en kruivloer. Ook voorzag men de molen van een geheel nieuw rietdek.

Een roedebreuk tijdens het malen in juli 1988 had nogal wat gevolgen: het kostte niet alleen een buitenroede, lange spruit en schoor, maar men besloot toen tot een nieuwe, zeer grondige, herstelbeurt.
De kap werd op de grond neergezet om daar te worden herzien, de bij de breuk intact gebleven roede werd eveneens vervangen en ook kreeg de molen een geheel nieuwe staart. Hierna kon de molen er weer tegenaan. 

Deze molen kent veel originele details: zo zijn achtkantstijlen en koningspil gedisseld en niet gezaagd. Een schoorsteen van maar liefst 1.70 m. breed kan voor een flink open vuur zorgen. Het waterwiel (onderwiel) heeft geen achtervelg, op zich niet zo uitzonderlijk maar hierdoor oogt dit werkelijk enorme wiel uitzonderlijk slank. Ook de molenwerf is opmerkelijk: naast een oud bakhuisje is ook nog altijd een "blafferd" (lossluisje) aanwezig.

foto's

foto's