Molen Bataaf, Winterswijk

Winterswijk, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
Bataaf
modeltype
Kantige molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
2010
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Bataafseweg 20A
7101 PA Winterswijk
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Bataaf via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00900
oude dbnr.
B1319
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 00900 Bataaf (Winterswijk)
Christina Zoet (16-9-2012).

locatie

plaats
Winterswijk
plaatsaanduiding
gemeente
Winterswijk, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Winterswijk, sectie I, nr. 13675
geo positie
X: 247995, Y: 443877
N: 51.97551, O: 6.74071
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Bataafseweg 20A
7101 PA Winterswijk
molenaar
Jos Roerdink en anderen
telefoon
06-51416713
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

Zaterdag 10.00 - 16.00 uur en laatste zondag van de maand (koopzondag) 12.00 - 17.00 uur. 

toegangsprijzen

Groepen van 10 personen € 25,-. Elke persoon meer € 2,50 p.p. Aanmelden via www.molenbataaf.nl.

winkelinformatie

Meel te koop.

meelverkoop
ja
museuminformatie

In de expositieruimte staan de Scholtegoederen van Winterswijk centraal.

gericht op scholen
ja
informatie voor scholen

Aanmelden via www.molenbataaf.nl

bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, beltmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Eiken achtkant, gedekt met metalen platen, op stenen voet. Belt geheel afgegraven en vervangen door stenen bedrijfsruimten.
kap
Gedekt met metalen platen
inrichting

Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; regulateur; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, met in grote letters het opschrift 'Bataaf'.

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 30 ijzeren rollen. Kruihaspel.
vlucht
23,20 m.
vang
Stutvang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 69 kammen
Bovenbonkelaar 36 kammen, steek 11,5 cm
Spoorwiel 79 kammen
Steenschijflopen 21 en 24 staven,  steek: 10,5 cm
Overbrengingsverhouding 1 : 7,21 / 1 : 6,31

hoogte
van de belt: 3,10 m.
wiekvorm
Binnenroede systeem Dekker met Ten Haveklep; buitenroede systeem Dekker
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Vaags ✉︎ 193 buiten 2008 2010 buiten aanw. 23,20
Vaags ✉︎ 194 binnen 2008 2010 binnen aanw. 23,20
wiekverbeteringen

In 1937 kreeg deze molen op beide roeden het systeem Dekker; de binnenroede bovendien met de toen volslagen nieuwe Ten Haveklep.
Bij de reconstructie van 2010 is de opzet van 1937 gekopieerd.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 13, Geraedts
Geraedts
✉︎ 13 2009 2010 aanw. 05,35
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
Fa. Vaags, Aalten (2010)
omwentelingen
eigendomshistorie

De Stichting Molen de Bataaf is eigenaar sinds 2003, daarvoor was dat vanaf 1849 de familie Te Lintum.

geschiedenis

Op 28 augustus 1800 kwamen verscheidene mensen bijeen na een oproep van de hervormde kerk: men wilde een windmolen bouwen om met de opbrengst hiervan de predikanten te kunnen betalen. Men was het hier snel over eens: reeds op 27 september werd met het werk begonnen.
De kosten van de bouw bedroegen ƒ 3.255,--; op 2 juni 1801 werd het eerste graan gemalen.

In 1859 werd de familie Te Lintum eigenaar en die zou dat tot in de 21ste eeuw blijven.
Nadat de molen in 1930 buiten bedrijf was gekomen en daardoor ook in minder goede staat geraakt, volgde in 1937 een grote opleving mét een primeur: molenmaker Gerrit Jan ten Have uit Vorden introduceerde hier een nieuw wieksysteem (dat later zijn naam zou krijgen).
Het was een opmerkelijk systeem: duidelijk geïnspireerd op wat Kurt Bilau jaren eerder had bedacht maar de lange draaibare zwichtklep was hier in hout uitgevoerd, dus veel lichter en goedkoper dan de geheel metalen Bilauklep.
Bij De Bataaf werd dit toegepast in combinatie met het systeem Dekker, hetgeen uitzonderlijk is gebleken: latere molens met het Ten Havesysteem kregen vrijwel altijd een stroomlijnneus die leek op die van Van Bussel. Op 'De Bataaf' was het hoe dan ook een groot succes: volgens molenaar Te Lintum draaide de molen al bij matige wind 'als een spoortrein'. 

Dit nieuwe gebruik van de windkracht duurde ruim 20 jaar: tot 1958. Daarna volgde stilstand en werd het bedrijf van Te Lintum omgebouwd tot een moderne maalderij, met ook dramatische gevolgen voor de molen.
In 1963 volgde onttakeling: wiekenkruis, as en het grootste deel van het binnenwerk werden verwijderd door molenmaker Guus Beckers (Bredevoort). De Bataaf werd, als romp met kap, omhulsel voor een silo en raakte langzamerhand geheel door andere bedrijfsgebouwen ingesloten.

Plannen om De Bataaf weer in oude staat te herstellen waren er al vanaf ca. 1980. De twee uitgaven van het Gelders Molenboek (1968 en 1982) lieten Winterswijk zien als een gemeente van voornamelijk molenrestanten (en De Bataaf was daar maar één van...).

In 2001 werd Stichting Molen de Bataaf opgericht met het doel, de molen weer in oude luister te herstellen. Dit laatste lukte, nadat de maalderij van Te Lintum was opgeheven en de familie de molenromp voor een symbolisch bedrag aan deze stichting had verkocht.
Molenaar Appie te Lintum overleed in maart 2010. Hij had het begin van de herbouw nog meegemaakt maar mocht de voltooiing helaas niet meer beleven. 

Op 17 mei 2010 werd de herboren Bataaf officieel in gebruik genomen. De molen is gereconstrueerd volgens de situatie van 1937, dus met Dekkerwieken in combinatie met de Ten Haveklep. Het mechaniek wordt niet via een doorboorde as bediend, maar - net als 1937 - door een zwichtring achter de askop.
Enige jaren na de ingebruikname besloten de molenaars om op de buitenroede weer zeilen te gaan voeren; na de restauratie was het aanvankelijk de bedoeling om alleen het Dekkersysteem met de zwichtklep als windvanger te gebruiken.

aanvullingen

toelichting naam

De naam van deze molen heeft ongetwijfeld te maken met de politieke omwenteling die zich rond 1800 had voltrokken in wat tegenwoordig Nederland is. "Bataafse Republiek" was toen de naam van de (tijdelijke) staatsvorm.
De molen heeft die naam (mogen) behouden.

unieke eigenschap

De eerste molen die het systeem Ten Have kreeg, hier - bijzonder - in combinatie met het systeem Dekker.

literatuur

Nel Scholten-Ballast, 'De Gelderse familie Te Lintum', in: Molens nr. 66 (2002) pp. 10 - 13.

trivia

De Bataaf had (en heeft), zo wordt beweerd, het sterkste achtkant van de hele omgeving. Dit werd kort nadat deze molen voorzien was van de Ten Havekleppen treffend bewezen. Molenaar Te Lintum maalde op een dag bij krachtige wind en was uiteraard gewend dat de molen geen krimp gaf. Wat hij niet opmerkte was de sterk toenemende wind, dit omdat de Ten Havekleppen hun werk goed deden. Maar op een zeker moment stonden die kleppen volkomen dwars en remden dus op vol vermogen! 
Toen het achtkant onder die omstandigheid tóch even kraakte, ging Te Lintum buiten kijken: zijn molen stond nog steeds dapper te malen, maar zijn schuur was omgewaaid...
(Dit verhaal komt van wijlen Frans Gunnewick te Vragender!). 

foto's

foto's