Wolphaartsdijk, Zeeland

De Hoop

Foto van De Hoop, Wolphaartsdijk, Tony Hop (26-2-2022)De molen buiten bedrijf anno 2022. Het gevlucht dient vervangen te worden, de eigenaar verwacht dat de restauratie in het najaar gaat plaatsvinden. Daarna hoopt hij (op bescheiden schaal) opnieuw graan te gaan malen met de molen. | Database Nederlandse molens
© Tony Hop (26-2-2022)
De molen buiten bedrijf anno 2022. Het gevlucht dient vervangen te worden, de eigenaar verwacht dat de restauratie in het najaar gaat plaatsvinden. Daarna hoopt hij (op bescheiden schaal) opnieuw graan te gaan malen met de molen.

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

De Hoop

1808
1894 / 1995
Stellingmolen
Ronde stenen molen
Korenmolen
Molendijk 26
4471 BN Wolphaartsdijk
X: 46027 Y: 394611
N 51.529915 O 3.816698
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Zeeland
Goes
Wolphaartsdijk
Gemeente Goes, sectie AD, nr. 585
Leo de Visser
In restauratie (zie 'Geschiedenis')
2020: 0
2019: 0
2018: 331.182
2017: 649.943
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )
  • 2016: 830.904
  • 2015: 727.560
  • 2014: 690.165
  • 2013: 971.852
  • 2012: 867.894
  • 2011: 751.037
  • 2010: 1.097.263
  • 2009: 1.116.381
  • 2008: 1.206.607
  • 2007: 1.255.666
  • 2006: 1.233.963
  • 2005: 897.159
  • 2004: 1.033.634
  • 2003: 1.273.117
  • 2002: 1.265.260
Vh. het malen van graan, thans (tijdelijk) buiten bedrijf.

Bijzonder groot, reeds van verre zichtbaar

Leo de Visser

Momenteel niet bekend.

Fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
928
03540
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Hoop

Constructie

Constructie

Ronde stenen molen; deels conisch, deels cylindrisch uitgevoerd (zie 'Geschiedenis')

Gedekt met dakleer

22,00 m. (vh. 20,40 m.)
Systeem Fauël met remkleppen op beide roeden

In 1950 voorzag Ko de Visser de roeden achtereenvolgens van een systeem, dat leek op het systeem Van Bussel, met remkleppen en slechts één zoomlat.
Bij de restauratie van 1968 werd het systeem Fauël (fokwieken) met automatische remkleppen aangebracht en dat gebeurde in 1995, bij het herstel na de brand, opnieuw.

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
Fabrikaat en motornr. Type PK Brandstof Bouwjaar Status
Volvo motoren 100 diesel 1960 aanwezig
         

Kruiwerk etc.

Engels met 32 rollen; kruihaspel
Vaste Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak (vangbalk boven het voeghout); binnen- en buitenvangstok; pal

Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; twee regulateurs; buil; haverpletter; mengketel; twee elevatoren; vijf silo's (15 ton); vijzels; twee graanreinigers. In de aanbouw naast de molen een dieselmotor om bij weinig wind het werk te doen. 

Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 35 kammen
Spoorwiel 95 kammen
Schijfloop blauwe steen 24 staven
Schijfloop kunststeen 31 staven
Overbrengingsverhoudingen 1 : 6,45 en 1 : 4,99

van de stelling: 8,90 m.

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd met het opschrijft 'De Hoop 1808 - 1995'

J. Passenier, Middelburg (1808)
?? (1894)
Fa. Poland, Broek op Langedijk (1995)

De Hoop

Verwijzingen

De Hoop

Geschiedenis

Geschiedenis

De houten voorganger van deze molen werd in 1806 door de ambachtsheer van Wolphaartsdijk verkocht aan Johannis Adriaanse voor ƒ 3100,-- met een jaarlijkse erfpacht van ƒ 126,--. Deze liet de molen twee jaar later voor eigen rekening vervangen door een ronde stenen grondzeiler. Deze vertoonde een sterke overeenkomst met de (iets jongere) molen van Domburg.
Molenaars waren achtereenvolgens Lucas de Jonge, J. van Vessem, Joh. de Jonge en vanaf 1852 W. van Strien. Omdat deze laatste in gebreke bleef de erfpacht te voldoen, werd de molen in 1860 voor ƒ 6400,-- openbaar verkocht aan W. van Strien Czn.

In 1893 deed diens weduwe de molen over aan haar zoon D. van Strien, die echter weigerde om windrecht te betalen. Het daarover gevoerde proces won hij. Toen zijn buurman echter het aanbod weigerde om voor ƒ 1000,-- het windbelemmerende bos te rooien, liet de molenaar zijn molen in 1894 zo'n 10,5 meter hoger opmetselen tot een stellingkorenmolen. Alvorens de molen te verhogen, werd het bestaande metselwerk eerst bijna een meter verlaagd. Hieraan dankt de molen zijn merkwaardige vorm, die vanaf de grond taps naar de 8,90 m. hoge stelling met schuine stellingschoren loopt, waarboven een cilindrische romp is. Bij die gelegenheid is ook een nieuwe roede gestoken.

De indeling van de molen is ondanks de verhoging in wezen niet veranderd: de begane grond lag voorheen 0,40 m. hoger met een kelder eronder. De huidige stellingzolder was tot 1894 kapzolder maar ligt twee meter onder de stelling. Daarboven zijn nog een lui- en kapzolder aanwezig. 
Op deze verhoogde molen maalden vanaf 1906 achtereenvolgens W. van Strien Dzn., D.J. de Regt, M. van Broekhoven en vanaf 1939 Lein de Visser.

Op 17 maart 1947 stormde het hekwerk van de ijzeren Potroeden. Lein de Visser maalde vervolgens op de motor. Drie jaar later bracht zijn zoon Jacobus 'Ko' de Visser, gebruik makend van tweedehands hekkens van - vermoedelijk - Zoutelande, een eigen variant van de Van Bussel stroomlijnneus met remkleppen aan. Eerder kon dat niet, omdat hij tijdens de politionele acties moest dienen in het toenmalige Nederlands Indië.

Vanaf de jaren vijftig werd met een schroef rechtstreeks vanuit de steen in de centrifugaalbuil gemalen. Twee elevatoren zorgden voor het verticale graantransport naar de vijf silo's met een capaciteit van 15 ton. De overige maalmachines omvatten een haverpletter, wals, mengketel en twee graanreinigers. In de aangebouwde schuur stond eerst een 28 PK dieselmotor, waar in 1971 een 100 PK dieselmotor aan toegevoegd werd die via het spoorwiel de maalmachines in de molen aandreef.
In 1963 werd Ko de Visser, derde generatie uit dit molenaarsgeslacht, eigenaar.

In 1968 volgde een flinke restauratie, waarbij de kap grotendeels werd vernieuwd en ook veranderd: de merkwaardig hoge vorm werd gewijzigd in een veel plattere kap. Toen werden ook fokwieken met remkleppen aangebracht.

Op 1 september 1993 ontstond brand in de kap. Oorzaak was een warmgelopen aandrijfriem. De kap brandde deels uit en moest worden verwijderd (en de roeden uiteraard gestreken). Ko de Visser moest, nadat een groep vrijwilligers zijn molen had ontdaan van alle roet- en waterschade, een tijdlang op de motor malen.

In 1995 werd de complete kap vervangen (en daarbij is de oorspronkelijke hoge vorm weer zoveel mogelijk teruggebracht). Ook is de romp met 70 centimeter verhoogd, zodat de vlucht vergroot kon worden.
De remkleppen worden thans via een stang door de nieuwe doorboorde bovenas bediend. De (verlengde) koningspil bleek een zwakke schakel in de aandrijving van de twee koppel stenen en is daarom inmiddels vervangen.

Als de molen maalt, dan is dat steeds met twee koppel, de stenen staan dus altijd "in het werk". Om via de motor te kunnen malen, moet de koning in de kap uit het werk worden gezet. Aan de ijzerbalk zit een grote hendel, waarmee de ijzerbalk naar voor of achter getrokken kan worden en dan geblokkeerd met een wig. Speciaal om bovenwiel en bonkelaar weer goed in het werk te kunnen zetten, is deze molen sinds 1995 voorzien van een binnenvangstok. Zo kan de molenaar in de kap de vang iets lichten, in het geval de wielen kam op kam staan.
De hanetree heeft een contragewicht, deze kan naar beneden schuiven en als men er vanaf stapt gaat hij weer omhoog.

De oude bovenas, na de brand van 1993 afgekeurd, kreeg een plaats in de (statisch) gerestaureerde molen van Grijpskerke.

Ko de Visser stelde de molen vrijwel dagelijks in bedrijf voor Zeeuwse warme bakkers. Ook werd in opdracht van het Echte Bakkersgilde milieuvriendelijke Zeeuwse tarwe van sterke oude rassen met een goede bakkwaliteit voor de Zeeuwse Vlegel, een natuurbrood, gemalen. Als vanouds werd in de molen ook een mengvoederhandel gedreven.
Ko de Visser overleed op 3 april 2018, 90 jaar oud. Hij was een mensenleven lang molenaar. Zijn zoon Leo zette het bedrijf voort.

In het late voorjaar van 2019 is de molen stilgezet: één van de roeden verkeert in minder goede staat en dient vervangen te worden. Tot die tijd wordt op de motor gemalen.
Op 15 september 2022 werden beide roeden gestreken en daarna ging de kap eraf, om naast de molen te worden hersteld.

Leo de Visser hoopt eind 2022 de molen weer maalvaardig te hebben zodat hij opnieuw de windkracht zal kunnen gebruiken.


De Hoop

Aanvullingen

Aanvullingen

Qua uiterlijk mag dit toch wel één van de meest bizarre molens van Nederland worden genoemd.

Bij het herstel na de brand van 1993 werd de unieke, als stutvang uitgevoerde, ijzeren hoepelvang helaas niet meer gereconstrueerd.
Maar: tegenwoordig heeft de molen een Vlaamse vang die zowel met een buiten- als een binnenvangstok te bedienen is en in dat opzicht heeft de molen ook weer iets unieks teruggekregen.

Willem Roose (m.m.v. Lennart van der Torren), 'Ko de Visser: al 70 jaar windmolenaar in hart en nieren', in: Molenwereld 170 (2013) 186 - 199.
Lennart van der Torren, 'De molen van Wolphaartsdijk in beeld', in: Molenwereld 170 (2013) 200 - 206.

Molenaarsadvertenties

Historische gegevens over molenaars van deze molen

In De Molenaar, 30-09-1931, pagina 804
Door molenaar Regt D.J. de
te koop steenen korenmolen met machinekamer en erf , notaris H. Jonkers te Goes
In De Molenaar, 28-10-1931, pagina 900
Door molenaar -
te huur steenen wind- en zuiggasmaalderij , notaris H. Jonkers te Goes
Compilatie: Erik Stoop

De Hoop

Historische foto's

Historische foto's

Eertijds naar molendatabase.nl ingezonden historische foto’s van deze molen.
Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

De Hoop

Actuele foto's

De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Marianne Doense-van Doornik (17-5-2014) | Database Nederlandse molens
© Marianne Doense-van Doornik (17-5-2014)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)Hierin werd het graan gestort en getransporteerd. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
Hierin werd het graan gestort en getransporteerd.
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (1-12-2019)Aan de achterzijde van de molen bevindt zich de zijingang naar de werkplaats en het motorhok. | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (1-12-2019)
Aan de achterzijde van de molen bevindt zich de zijingang naar de werkplaats en het motorhok.
De Hoop, Wolphaartsdijk, Bernhard Scholten (26-07-2011) | Database Nederlandse molens
© Bernhard Scholten (26-07-2011)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
De Hoop, Wolphaartsdijk, Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019) | Database Nederlandse molens
© Pieter Zuijkerbuijk (9-11-2019)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.