Molen De Hoop, Loenen aan de Vecht

Loenen aan de Vecht, Utrecht
b

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
In herstel (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Dorpsstraat 106
3632 AW Loenen aan de Vecht
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
01054
oude dbnr.
B837
Meest recente aanpassing
| Roede(n)
media-bestand
Molen 01054 De Hoop (Loenen aan de Vecht)
Martin E. van Doornik (2-4-2016)

locatie

plaats
Loenen aan de Vecht
plaatsaanduiding
gemeente
Stichtse Vecht, Utrecht
kadastrale aanduiding
Gemeente Loenen, sectie A, nr. 1881
geo positie
X: 130417, Y: 469182
N: 52.21019, O: 5.02754
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Deze wordt sterk belemmerd door diverse hoge bomen in de omgeving. Van wat grotere afstand is de molen toch zeer beeldbepalend.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Dorpsstraat 106
3632 AW Loenen aan de Vecht
molenaar
Dick Vierbergen / Jos Zwanenburg
telefoon
06-38400560
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

In de regel zaterdag 11.00 - 16.30 (winter: 11.00 - 16.00) uur en op afspraak. 

toegangsprijzen
winkelinformatie

Meelproducten en andere zaken zoals tuinbanken. 

meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen op achtkante gemetselde onderbouw; aan de voet en ter hoogte van de stelling deels gewit.
kap
Gedekt met riet; vóór 1963 met hout en losagnes gedekt
inrichting

Twee koppel 16der kunststenen; regulateur voor NO koppel (luizolder); regulateur voor ZW koppel (maalzolder); sleepluiwerk; elektrisch luiwerk; steenkraan; voorraadkaar boven beide koppels (maalzolder).

versieringen

Baard met het opschrift:
"De Hoop
Anno 1901"

Fraai getand metselwerk aan de bovenzijde van de stenen romp. 

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels; kruirad
vlucht
24,00 m.
vang
Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak (vroeger duim); vangstok. Kneppel; pal.
overbrenging

Bovenwiel 54 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen, steek 12.2 cm.
Spoorwiel 99 kammen
Steenschijflopen 25 kammen, steek 9,4 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,68

hoogte
van de stelling: 10,0 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Vaags ✉︎ ? binnen 2023 2024 binnen aanw. 24,00
Vaags ✉︎ ? buiten 2023 2024 buiten aanw. 24,00
Straathof ✉︎ 125 buiten 1998 1998 buiten 2024 24,44
Straathof ✉︎ 64 binnen 1992 1992 binnen 2024 24,40
Pot ✉︎ ? buiten ? buiten 1998 24,00
Pot ✉︎ ? binnen ? binnen 1992 24,43
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 449 1867 1901? aanw. 05,04
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
In herstel (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Op een kaart uit 1675 komt op de huidige plaats reeds een molen voor. Aannemelijk is dat het om een standerdmolen gaat. Later werd een achtkante baliemolen gebouwd. Deze werd in 1891 van een machinekamer voorzien. In 1899 werd een nieuwe schuur gebouwd voor de opvolger van de locomobiel: een 20 pk. stoommachine. Op grond van voorschriften moest het riet van de kap vervangen worden door vast materiaal.
Desondanks brandde de molen vrij snel daarna, op 23 december 1900, al af; de oorzaak is vermoedelijk toch de stoommachine geweest.
 
Op de gemetselde onderbouw (die de brand had overleefd) werd de huidige ronde stenen molen opgetrokken. Bij de bouw is gebruik gemaakt van onderdelen van een gesloopte molen, waarschijnlijk uit de Zaanstreek; dit is onder meer vast te stellen aan de middelbalk (i.p.v. lange spruit) en de stutkast (voor de stutvang) in het linkervoeghout. Ook de vloerbalken bestaan uit van elders afkomstig materiaal.
Tot 1949 werd in de molen tarwe gemalen voor bakkers, daarna kwam de molen in gebruik als graanpakhuis.
In 1956 haalde men beide koppel stenen uit de molen. Snel verslechterde de afgehele toestand en rond 1960 moesten vanwege de veiligheid diverse onderdelen verwijderd worden. 

Na aankoop door de gemeente Loenen kreeg in 1963 als eerste de kap een nieuw rietdek. Later, met de opkomst van het vrijwillig-molenaarschap, werd hier weer regelmatig gedraaid en ook lesgegeven aan leerling-vrijwillige molenaars. Het binnenwerk, voorzover nog aanwezig, bleef evenwel slecht en sommige vloeren waren onbetrouwbaar.

De situatie, samen te vatten als "draaivaardig maar verder niet geweldig" heeft tot 2005 geduurd. Toen kreeg molenmakerij Vaags opdracht tot algehele restauratie. Aan de buitenkant vielen de werkzaamheden mee: nieuw staartwerk, broekstuk en korte spruit. Het binnenwerk moest echter grotendeels worden gereconstrueerd. Daarna was de molen weer maalvaardig en werd er ook gemalen.

Eind 2021 heeft men deze molen, net als vele andere van de SDUM, preventief stilgezet: onderzoek naar de kwaliteit van de roeden had problemen aangetoond. 
Volgens de berichtgeving was het vervangen van beide roeden voorzien voor het begin van 2024 en inderdaad: op 14 maart dat jaar werden, nadat de oude roeden waren gestreken, de nieuwe gestoken. 

foto's

foto's