Molen (Naamloos), Havelte

Havelte, Drenthe
b

korte karakteristiek

naam
(Naamloos)
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Molenweg 29
7971 BJ Havelte
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van (Naamloos) via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
02753
oude dbnr.
B15
Meest recente aanpassing
| Bezoekmogelijkheid
media-bestand
Molen 02753 (Naamloos) (Havelte)
Frans Rutten (12-12-2010)

locatie

plaats
Havelte
plaatsaanduiding
gemeente
Westerveld, Drenthe
kadastrale aanduiding
Gemeente Havelte, sectie I, nr. 4342
geo positie
X: 212272, Y: 532468
N: 52.77648, O: 6.23596
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenweg 29
7971 BJ Havelte
molenaar
Abel de Boer
telefoon
0521-341883 / 06-19663505
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

zaterdag: 13.00 - 17.00 uur en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, zonder opschrift.

Kleine, moderne, gevelsteen met het opschrift:

De eerste steen gelegd door
Carst
van de Wetering
in 1873

N.B. Deze steen is aangebracht ter vervanging van een verweerde steen met dezelfde tekst.
plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk; kruihaspel
vlucht
19,40 m.
vang
Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 73 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 11,5 cm.
Spoorwiel 104 kammen
Steenschijfloop 33 staven, steek 8 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,97

hoogte
van de stelling: 6,40 m.
wiekvorm
Systeem Fauël op beide roeden, de buitenroede bovendien met automatische remkleppen
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Buurma ✉︎ 61 binnen 1975 1976 binnen aanw. 19,40
Buurma ✉︎ 62 buiten 1976 1976 buiten aanw. 19,40
onbekend ✉︎ ? buiten ? 1956 buiten 1975 19,40
onbekend ✉︎ ? binnen ? ? binnen 1975 19,40
wiekverbeteringen

Tot de grote restauratie van 1956/57 had deze molen een houten bovenas en houten zeilroeden.
In 1956 kreeg de molen, met nu een gietijzeren bovenas, ook een ijzeren buitenroede, die werd voorzien van het systeem van Bussel. De houten binnenroede, die gehandhaafd bleef, werd voorzien van het systeem Fauël (fokwieken) met neusremkleppen.
Na het vervangen van beide roeden in 1976 zijn beide voorzien van fokwieken, de buitenroede kreeg daarbij automatische remkleppen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 563 1868 1956 aanw. 04,15
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
onderbouw 1873
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
De Graaf, Zwolle (1914)
afkomstig van
omwentelingen
eigendomshistorie

De Stichting Havelter Molen is eigenaar sinds 1991. In dat jaar nam die voor de molen opgerichte stichting het eigendom over van de familie Van de Poll.

geschiedenis

Op deze plaats stond tot 1873 een achtkante grondzeiler. In dat jaar werd deze in opdracht van Lukas van der Wetering verhoogd tot stellingmolen.

Deze molen brandde op 20 maart 1914 na blikseminslag af. De huidige molen is afkomstig uit Wapse en hier opgebouwd door molenmaker De Graaf uit Zwolle. Het tweedehands achtkant bleek precies op de onderbouw van de verbrande molen te passen. Berend Hendrik van der Vegt was hier 45 jaar molenaar-eigenaar; in 1951 kwam G. van de Poll.
In dat jaar werd een hamermolen in bedrijf gesteld en de molen daartoe inwendig gereed gemaakt. De toestand van het windmolengedeelte was op dat moment slecht.

In 1956/57 volgde een ingrijpende restauratie: niet alleen kwam er nieuw riet op romp en kap, maar de molen kreeg voor het eerst in zijn bestaan een ijzeren bovenas. Deze was afkomstig van De Hoop te Nunspeet (gesloopt 1956). Van die molen kwam ook de ijzeren buitenroede mee. De binnenroede, die toen werd voorzien van fokken, bleef van hout. Aan te nemen is dat dit de oude houten roede was van de molen zelf en dat deze, na het vervangen van de bovenas, weer is gestoken.
In 1976 kreeg de molen nieuwe gelaste roeden.

In 1994/95 werd de kap grondig nagekeken en deels vernieuwd. Vanwege deze ingreep stond de kap toen enige tijd beneden naast de molen (en kreeg toen ook meteen nieuw riet).

In de zomer van 2009 pakte men de molen ook goed aan: rietdek van het achtkant geheel vervangen en nieuw voegwerk voor de gemetselde onderbouw. Veel werk was nodig aan het bovenwiel: kruisarmen en plooistukken hersteld, vellingen en kammen geheel nieuw. De toenmalige bovenbonkelaar (van bijzondere constructie) werd vervangen door een nieuw exemplaar van meer traditionele samenstelling. Hiermee was deze molen voor het eerst in langere tijd weer echt maalvaardig.
In het late voorjaar van 2022 hebben de molenaars in eigen beheer de vier fokken vernieuwd.

Een interessant detail wat het binnenwerk betreft: vanaf de stellingzolder zijn totaan de kap geen vloeren aanwezig. Het enige koppel stenen bevindt zich dan ook op die stellingzolder.

 

aanvullingen

toelichting naam

Deze molen heeft, voor zover bekend, nooit een naam gehad.

foto's

foto's