Noordwolde, Fryslân

Windlust

Foto van Windlust, Noordwolde, Ronald Bakker (11-9-2010) | Database Nederlandse molens
© Ronald Bakker (11-9-2010)

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspanõlPortuguesePусский简体中文

Windlust

1859
Stellingmolen
Achtkante molen
Korenmolen
Industriestraat 29
8391 AG Noordwolde
X: 205792 Y: 545243
N 52.891922 O 6.141911
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Toon deze molen in Google Streetview
Fryslân
Weststellingwerf
Noordwolde
Gemeente Noordwolde, sectie F, nr. 4281
Stichting De Oosthoek
Maalvaardig
2021: 122.743
2018: 125.656
eerdere tellerstanden ( ↓ ↑ )
  • 2015: 107.818
  • 2008: 103.000
  • 2007: 69.875
  • 2005: 93.000
  • 2004: 71.395
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
Sake Bergsma / Roelof van Wester / Linda de Vries
0513-632348

Zaterdag 13.00 - 17.30 uur.

Fietsroute in de buurt van Windlust via fietsnetwerk.nl
112
02760
 
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Windlust

Constructie

Constructie

Houten achtkant, gedekt met riet, op gemetselde onderbouw

Gedekt met riet

18,00 m.
Systeem Fauël met automatische remkleppen op beide roeden

Roeden etc.

Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
Fabrikaat en motornr. Type PK Brandstof Bouwjaar Status
Schless und Rossmann nr. 867 gloeikopmotor olie aanwezig
         

Kruiwerk etc.

Voeghoutenkruiwerk, kruilier
Vlaamse vang, vangbalk met duim, vangstok

Eén koppel 16der kunststenen op windkracht; één koppel 15der kunststenen op de motor; sleepluiwerk

Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 28 kammen, steek 12,5 cm.
Spoorwiel 61 kammen
Steenschijflopen 21 staven, steek 9,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,91

van de stelling: 6,00 m.

Eenvoudige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met in rood de opschriften 'Anno 1859', daaronder 'Windlust' en daar weer onder 'spt 1961 cel'

Anne Piers Fabriek, Oldetrijne (1859)

Windlust

Verwijzingen

Verwijzingen

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.

Windlust

Geschiedenis

Geschiedenis

Noordwolde bezit een bijzonder sterk getailleerde molen. Door deze taille steekt de kap wat ver uit. Deze moet immers genoeg ruimte bevatten voor bovenwiel en vang.
De ontwerper en bouwer van de molen was Anne Piers Fabriek uit Oldetrijne. Deze veelzijdige man was aannemer en molenbouwer. Zijn opdrachtgever was Sytze Pieters Timmerman, bakker te Noordwolde, grootvader van de laatste molenaar-eigenaar.

De molen was eerst een beltmolen. Oprukkende bebouwing noodzaakte de familie Timmerman tot het verhogen als stellingmolen. Tot 1968 zouden de Timmermannen eigenaar blijven.

De eerste knecht van de familie Timmerman was een zekere O. Bel. De volgende was L. Dijkstra. Deze heeft de verhoging van beltmolen naar stellingmolen meegemaakt. Er was in zijn tijd een kat op de molen die het wel erg trof: zij kreeg een eigen ingang door de molenmuur en kon zo 'desgewenst' dag en nacht achter de muizen aan. Dit 'kattengat' bestaat nog steeds. 
Mei 1885 trad Harm van der Weert in dienst. Hij bleef tot 12 mei 1891. Geerlof Smit werd zijn opvolger en bleef tot 10 mei 1898 in vaste dienst, maar sprong daarna nog regelmatig bij. Cornelis Greven was de laatste knecht op de Windlust. Na een leerperiode bij de vorige knecht Geerlof Smit, trad hij in mei 1906 in vaste dienst.
Molenaar Jan Timmerman (1861-1927) kreeg op 14 november 1891 een zoon en noemde hem Sietze. Deze zou de laatste Timmerman worden die de molen bezat. Cornelis Greven en Sietze Timmerman waren bekende verschijningen in het dorp. Cornelis werd vooral bekend om zijn manier van transporteren van meel en mengvoer. Een grote transportfiets werd volgepakt met zakken van ongeveer 50 kg. per stuk. Temidden van al die zakken zat Cornelis. Het evenwicht was soms wankel: eens brak hij een arm tengevolge van een val tijdens zo'n transport.
1921 was het jaar dat de mechanisatie haar intrede in de molen deed. In februari van dat jaar kwam er per tram een gloeikopmotor, merk Schless und Rosman en besteld bij de firma Ten Zijthoff & Co, naar Noordwolde. Het originele verzendlabel bleef bewaard.
De motor kwam in een klein bijgebouw te staan en maakte de windkracht in principe overbodig. Toch bleef men in eerste instantie ook met de wind malen. Pas in de 30-er jaren schakelde men steeds meer over op de motor en raakte de molen in verval.
In de tweede wereldoorlog werd echter weer veel op windkracht, voor de particuliere consumptie, gemalen.

Na de oorlog ging het snel bergafwaarts. In 1953 stopte Cornelis Greven. Hij had het als molenaarsknecht het langst volgehouden van allemaal. Sietze ging nog een tijdje door met handel in mengvoer. De molen draaide echter niet meer.

In 1959 werd begonnen met een restauratie. Kap, stelling en schoren werden bijna geheel vervangen, de houten as maakte plaats voor een (erg korte) gietijzeren as, ook kreeg de molen fokken met remkleppen en stond er daarna weer als nieuw bij. Het werk werd uitgevoerd door Diek Medendorp uit Zuidlaren.

Op 1 november 1968 overleed Timmermans vrouw, anderhalve maand later Sietze zelf. Bij testament lieten zij al hun bezittingen na aan de stichting De Oosthoek. Deze stichting is een overkoepelende organisatie van nagenoeg alle plaatselijke verenigingen en heeft als doelstelling het behartigen van alle sociale- en culturele belangen in de oosthoek van de gemeente Weststellingwerf. De eerste drie jaren heeft de molen stilgestaan; wel werden de nodige onderhoudsbeurten, zoals verfwerk gedaan.

Van 1972 tot 1975 werd de molen een paar keer per jaar op de wind gezet en in werking gesteld met behulp van een bevriende oud-molenaar. Per 8 mei 1976 werd Sake Bergsma uit Heerenveen de eerste gediplomeerde vrijwillige molenaar hier (en hij is dat anno 2021 nog steeds).
In 1983 kon de ruwoliemotor, na reparatie, weer voor demonstraties in gebruik worden genomen. In 1996 volgde weer een omvangrijke restauratie.

Bij de storm van 18 januari 2007 werd de molen licht beschadigd, waardoor deze een tijd niet kon draaien. In juni werd de schade hersteld en sindsdien draait de molen als vanouds.

Dankzij de schrijf-, plak- en kraskunst van de diverse molenaarsknechten is er een waar archief op de balken achtergebleven. Alles is nog steeds te bewonderen.


Windlust

Aanvullingen

Aanvullingen

Op de vangbalk hier lag heel lang een grote zwerfkei voor extra gewicht, maar langzamerhand was die scheef gaan liggen; dit viel niemand op, tot op een dag de kei eraf viel: dóór de vloer van de luizolder én die van de steenzolder. De vloer van de maalzolder hield het wel. Precies één verdieping daaronder stond ... de molenaar.

De tekst bij "Geschiedenis" is grotendeels ontleend aan een artikel van H.A. Hachmer.

© 

Windlust

Historische foto's

Historische foto's

Eertijds naar molendatabase.nl ingezonden historische foto’s van deze molen.
Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.
Vaags
Groot Wesseldijk
Verbij

Windlust

Actuele foto's

Windlust, Noordwolde, Piet Glasbergen (13-9-2016) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (13-9-2016)
Windlust, Noordwolde, Rob Pols (5-8-2015) | Database Nederlandse molens
© Rob Pols (5-8-2015)
Windlust, Noordwolde, Piet Glasbergen (13-9-2016) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (13-9-2016)
Windlust, Noordwolde, Piet Glasbergen (13-9-2016) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (13-9-2016)
Windlust, Noordwolde, Piet Glasbergen (8-6-2019) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (8-6-2019)
Windlust, Noordwolde, Piet Glasbergen (13-9-2016) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (13-9-2016)
Windlust, Noordwolde, Piet Glasbergen (13-9-2016) | Database Nederlandse molens
© Piet Glasbergen (13-9-2016)
Windlust, Noordwolde, Ronald Bakker (11-9-2010) | Database Nederlandse molens
© Ronald Bakker (11-9-2010)
Windlust, Noordwolde, Andries Hachmer | Database Nederlandse molens
© Andries Hachmer
Windlust, Noordwolde, Ronald Bakker (11-9-2010) | Database Nederlandse molens
© Ronald Bakker (11-9-2010)
 

Draag zelf bij

    Tekst  
Stuur ons uw teksten over deze molen
  |   Stuur ons uw teksten over de motor in deze molen (indien van toepassing)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om teksten in te sturen.
   
    Foto's  
Stuur uw foto's van deze molen (ook eventuele motor)
Vanwege migratie van de server is het even niet mogelijk om foto's in te sturen.