- naam
- Nr. I
- modeltype
- Standerdmolen, grondzeiler
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
- Het malen van graan op vrijwillige basis
- adres
-
Stadshaven 13B
5256 BA Heusden - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate Nr
- 10006
- inventarisnr
- NB041
Nr. I
Heusden, Noord-Brabant
bestaande molen

locatie
- plaats
- Heusden
- plaats aanduiding
- gemeente
- Heusden, Noord-Brabant
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Heusden, sectie A, nr. 2872
- geo positie
-
X: 137.778, Y: 416.375N: 51.73583, O: 5.13789
- biotoop waarde
- Zeer groot
- biotoop toelichting
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Stadshaven 13B
5256 BA Heusden - molenaar
- René Broos / Henk van Horen / Willem van Breenen
- telefoon
- 0416-662277
-
- website
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- ja
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- meestal zaterdag en zondag en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museum informatie
- gericht op scholen
- nee
- AKG lid
- nee
- bijzonderheden
levensloop
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
- Het malen van graan op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Beijk, Afferden (1971)
- voorganger
- omwentelingen
constructie
- modeltype
- Standerdmolen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Kast donker geteerd; wit afgebiesd
- kap
- Gedekt met schaliën
- inrichting
Eén koppel 17der kunststenen; kammenluiwerk
kenmerken windmolens
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- plaats kruiwerk
- middenkruier
- kruiwerk
- Zetelkruiwerk. Kruihaspel.
- vlucht
- 24,60 m.
- vang
- Hoepelvang (metaal). Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel (tandkrans trapzijde) 73 kammen
Steenschijfloop 16 staven, steek 11,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,56- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Roede 1, Beijk Afferden (L.)1 binnen 2018 2018 binnen aanw. 24,60 Roede 2, Beijk Afferden (L.)2 buiten 2018 2018 buiten aanw. 24,60 Bie, de buiten 1971 1971 buiten 2018 24,60 Bie, de binnen 1971 1971 binnen 2018 24,60 - wiekverbeteringen
Deze molen is bij de (her)bouw in Heusden van Oud-Hollandse ophekking voorzien.
- bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte As g.n., Aerschot, van Herentals (B)? 1971 aanw. 05,10
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- g.m.
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Heusden
- eigendomsvorm
- Gemeente
- eigendomshistorie
Deze molen is vanaf de bouw eigendom van de gemeente Heusden.
geschiedenis
Heusden kent een rijke historie, want al in de 13e eeuw werd aan de poorters van Heusden tolvrijdom verleend door graaf Floris V van Holland. Het Land van Heusden en Altena was namelijk tot 1815 een deel van het gewest Holland.
Dit in de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen vestingstadje aan de Oude Maas is vanaf de jaren zeventig tot 1990 weer in oude glorie hersteld. Dit aan de hand van een stadsplattegrond van Joan Blaeu uit 1649.
Op het molenbastion aan de Stadshaven waar, zo blijkt uit de naam, lang geleden al een molen stond, heeft men in 1971 in het kader van de reconstructie van de vestingwerken een nieuwe open standerdmolen gebouwd. Op 22 maart 1972 stelde toenmalig staatssecretaris H.J.L. Vonhoff van het ministerie van C.R.M. deze molen in gebruik.
Molen I was de eerste van een reeks van drie, die op een unieke wijze het gezicht van het vestingstadje bepalen.
Molenmaker Beijk uit Afferden (L.) bouwde hem met gebruikmaking van een sloopmolen uit Lommel (prov. Limburg, België). Bij de herbouw in Heusden heeft men standerd, complete bovenas, bovenwiel, steenrondsel, vang, ijzeren steenkraan en enige vloerbalken kunnen hergebruiken.
Halverwege de jaren '80 is de oude eikenhouten bovenas alsnog vervangen (de gietijzeren insteekkop bleef behouden). In 1994 vernieuwde Groot Wesseldijk het bovenwiel. In 1997 verving Beijk het kruiswerk, waardoor er een einde kwam aan het zich al jaren voordoende kruiprobleem. Al met al is van de onderdelen uit Lommel maar heel weinig overgebleven.
In april 2018 zijn beide uit 1971 daterende gelaste roeden vervangen door nieuwe.
aanvullingen
foto's
- foto's
-
Molen 10006 Nr. I (Heusden)Tony Hop (27-4-2016)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Roelof Kluijtmans (1-9-2012)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (22-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (22-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (22-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (22-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (22-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (22-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)Molen 10006 Nr. I (Heusden)Pieter Zuijkerbuijk (23-04-2022)
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | tekstbijdragen over de motor in deze molen insturen (indien van toepassing)
- foto's
- foto's insturen