Molen Doornbos, Huizinge

Huizinge, Groningen
v

korte karakteristiek

naam
Molen Doornbos
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
restant
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
06411 q
oude dbnr.
V366
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 06411 q Molen Doornbos (Huizinge)
Foto: n.n.

locatie

plaats
Huizinge
plaatsaanduiding
Hoofdweg 17, 9992 TS Huizinge
gemeente
Eemsdelta, Groningen
geo positie
X: 240762, Y: 596219
N: 53.34548, O: 6.67495

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier,
plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
vlucht
17,00 m
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
restant
bouwjaar
verdwenen
verplaatst
eigendomshistorie

Eigenaar:

1865 Eppe Jans Boer,

1867-1884 Pieter Lameris Doornbos, 

1896 L.P.Doornbos.

geschiedenis

De eerste molen werd gebouwd vóór 1828 en brandde af op 24 maart 1865.
De molen werd gebouwd in 1865 in opdracht van E.J.Boer, de vergunning tot de bouw werd op 12 mei 1865 verleend. Voorganger Huizinge 52.

Afgebroken in 1896 in opdracht van Doornbos.
In 1896 is de 8k-bovenbouw verplaatst naar Ide voor molenaar J.Euving.

Op 15 juni 1895 leverde Jan Brons zijn eerste vergassermotor aan zijn vriend de heer L. Doornbos. Hij kreeg een 10 PK motor met drijfwerk en bolspil voor fl 1650,-.Deze zogenaamde veiligheidsmotor is de oorzaak geweest van de afbraak van de molen in 1896. De molen werd voor fl 100,- verkocht en door molenmaker Ritsema uit Haulerwijk in Ide als korenmolen herbouwd. 


De molenromp heeft geruime tijd een puntdakje gehad. De laatste molenaar was L.P. Doornbos.

nog waarneembaar

Stenen onderbouw tot stellinghoogte

aanvullingen

trivia

Uit het gedenkboek van de Appingedammer Bronsmotorenfabriek ‘Volle kracht vooruit, Bronsmotoren 1907-1957’:
Het was zeker een historisch moment, toen Jan Brons op 15 juni 1895 zijn eerste vergassermotor afleverde en wel aan zijn vriend, de heer L.Doornbos, molenaar te Huizinge. Deze kreeg een 10 pk motor met drijfwerk en boltspil voor f.1650.