Molen Schuilenburgermolen (3e), Hellendoorn

Hellendoorn, Overijssel
v

korte karakteristiek

naam
Schuilenburgermolen (3e)
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
korenmolen, pelmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Schuilenburgermolen (3e) via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
03893
oude dbnr.
V690
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 03893 Schuilenburgermolen (3e) (Hellendoorn)
Prentbriefkaart, coll. V. Mepschen

locatie

plaats
Hellendoorn
plaatsaanduiding
1,75 km NO van Hellendoorn, Nieuwe Twentseweg 16A
gemeente
Hellendoorn, Overijssel
plaats(en) voorheen
Schuilenburg
streek
Twente
geo positie
X: 228037, Y: 491567
N: 52.40706, O: 6.46056

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Fransen ✉︎ g.n. binnen 1927 1927? binnen 1940 21,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
1938 - 1939 onttakeld 1994 afgebroken
verplaatst naar
geschiedenis
De molen was eigendom van de familie G.H. Thijhuis, en behoorde bij het kasteel Schuilenburg.

Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche courant, 30 dec. 1937:
"HELLENDOORN. De Schuilenburgermolen.
De oude Schuilenburgermolen alhier zal binnenkort ook ten offer vallen aan de moderne techniek.
Het ligt nl. in de bedoeling van den eigenaar, den heer G. W. Tijhuis, om de molen van zijn wieken en draaibare kap te ontdoen en voortaan voor zijn malerij slechts motorkracht te gebruiken. De prachtige molen was een waar sieraad voor haar omgeving en het besluit van den heer Tijhuls valt dan ook zeer te betreuren. Dit is nu al de derde molen, die sedert 1936 in deze gemeente wordt afgebroken of van zijn wieken wordt ontdaan."

Twentsch dagblad Tubantia en Enschedesche Courant, 16 nov. 1938:
"De prachtige windkorenmolen van den heer Tijhuis te Hellendoorn, welke thans gesloopt wordt. Geruimen tijd werden er onderhandelingen gevoerd om den molen in zijn vroegeren staat te houden. Het heeft echter niet mogen baten en nu zijn de sloopers hun werk reeds begonnen."

In 1940 werd de molen onttakeld. De bovenas en de roeden werden hergebruikt voor een molen in Frederiksoord. Op het laatst was de bovenbouw met golfplaten bedekt.

De achtkante bovenbouw is gebruikt voor de herbouw van de Eekmolen te Meppel. In 1993 trok Henk Meijerink in een gesprek met wethouder Oldebesten de stoute schoenen aan voor de herbouw van de molen De Weert te Meppel, waarvan na 1968 ook nog eens de schuren verdwenen waren, zodat alleen de kale stenen onderbouw overbleef. Het beschikbaar komen van het achtkant van de onttakelde Schuilenburger Molen bij Hellendoorn in 1994, legde een goede basis voor de herbouw. Het achtkant is in de werkplaats van bouwbedrijf Dijkstra weer geheel opgelapt. De molen De Weert te Meppel is geheel maalvaardig herbouwd.
-----

Deze grondzeiler was ooit tevens pelmolen, er lag één pelsteen in, tussen de balken van de losse binten in het zuidoostelijke veld. Dit was in september 1983 nog zichtbaar aan de balken van de onderste bintlaag, en blijkt tevens uit het gedicht in De Molenaar van 24 sept. 1968, blz. 1218 (zie Allemolens).
In sept 1983 was Tijhuis B.V. gevestigd op het adres Nieuwe Twentseweg 21.
In het boek “Winst en Verlies 1925-1950” staat op blz. 162 dat de molen in de buurtschap “Elen en Rhaan” stond, in 1881 gebouwd werd en in 1938 ontwiekt. Uitgave denkelijk van Het Oversticht.
Geert L. Nienhuis, 7 feb. 2019.

aanvullingen

trivia
Verklarende tekst bij onderstaande foto (coll. D. Imhof):
De Schuilenbergermolen omstreeks 1900. Links bij de wagen staat knecht Gait Valk, die in Eelen woonde en "daghuurder" was. Op de voorgrond staan de oude molenaar J.H. Tijhuis en diens zoon Willem. Met paard en wagen werden vanaf 1910 vaak maïsbonen van het station in Hellendoorn gehaald. Omstreeks 1915 kreeg de molen motoraandrijving, en toen werden de zakken veevoeding op de "lorre" gezet.
Bron: "Marle in oude ansichten", G.J. Breukelaar, Zaltbommel, 1977.
Werner ten Cate, 20 nov. 2021.

foto's

foto's