- naam
- De Korenbloem
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 2011
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Molendijk 1
4484 CK Kortgene - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03539
- oude dbnr.
- B1328
- Meest recente aanpassing
- | Tellerstand
Molen De Korenbloem, Kortgene
Kortgene, Zeeland
b
locatie
- plaats
-
Kortgene
- gemeente
- Noord-Beveland, Zeeland
- streek
- Noord-Beveland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Kortgene, sectie K, nr. 42
- geo positie
-
X: 45092, Y: 398177N: 51.56178, O: 3.80211
- biotoopwaarde
- 5 (goed)
- landschappelijke waarde
- Zeer groot, doch wordt beperkt door hoog geboomte aan de zuidoostzijde.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Molendijk 1
4484 CK Kortgene - molenaar
- Jan Bakker / Martijn Gijssel
- telefoon
- 0113-302412
-
jr.koedam@hetnet.nl
- website
- www.molenkortgene.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
Molen: zaterdag 10.00 - 14.30 uur, verder als de molen draait en op afspraak.
Winkel: zaterdag 10.00 - 14.30 uur.- toegangsprijzen
- winkelinformatie
Verkoop van allerhande meel- en streekproducten.
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- ja
- informatie voor scholen
Op afspraak via 0113-302412.
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Korenbloem via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; mengketel; sleepluiwerk
- versieringen
- Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd met de opschriften "Korenbloem" en daaronder "18 73".Opvallend met 'ruitjes' versierd achterkeuvelens.
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Rollenkruiwerk; 42 ijzeren rollen. Kruirad.
- vlucht
- 21,74 / 22,00 m.
- vang
- Vlaamse vang mét stut; 6 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
- overbrenging
Bovenwiel 74 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 11 cm.
Spoorwiel 84 kammen, steek 9,0 cm.
Steenschijfloop kunststeen 28 staven; blauwe stenen 30 staven.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,68 en 1 : 7,16- hoogte
- van de stelling: 6,30 m.
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 251 buiten 2011 2011 buiten aanw. 22,00 Vaags 252 binnen 2011 2011 binnen aanw. 21,74 Pot 1415 buiten 1884 1884 buiten 1972 22,00 Pot 788 binnen 1873 1873? binnen 1972 22,00 - wiekverbeteringen
Beide roeden werden in 1905 voorzien van zelfzwichting. Opmerkelijk hierbij: de bovenas was niet doorboord, de zelfzwichting werkte via een zwichtring achter de askop. In 1921 werd de zelfzwichting op de binnenroede verwijderd; in 1944 op de buitenroede. Daarvoor en daarna was deze molen voorzien van zeilroeden.
- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 826 1872 1873/2011 aanw.
- motor(en)
-
fabrikant motornr type motor brandstof vermogen bouwjaar jaar geplaatst jaar verdwenen Thomassen 2299 H2O olie 30 1929
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 23771
- inventarisnummer
- ZL025
eigendom
- eigenaar
- Stichting Molen de Korenbloem
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- wederopbouw
- Geheel gerehabiliteerd na jaren onttakeld te zijn geweest.
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- L. Witters en L.D. van der Linde, Cortgene Van Riet, Goes (1873) Molenmakerij Berkhof, Zwartebroek (2010/11)
- voorganger
- omwentelingen
- geschiedenis
-
Deze molen heeft een voorganger gehad, een achtkante grondzeiler. Die brandde op 23 september 1872 af.
Op de plaats van de verbrande molen liet molenaar Markusse een forse ronde stenen molen bouwen. Molenmaker Van Riet uit Goes zorgde voor het gaandewerk, het metselwerk werd verricht door enige aannemers uit Cortgene zelf. Het leverde een prima maalbare molen op.
Volgens overlevering lag ten tijde van de brand de nieuwe bovenas klaar om te worden gestoken. Gezien het gietjaar van de as en het bouwjaar van de huidige molen, lijkt dit verhaal te kloppen.
Jacobus 'Ko' Snoep, eigenaar van 1 januari 1937 tot zijn overlijden op 25 februari 1967, bouwde zijn molen steeds meer om tot een maalbedrijf. In 1953 kwam de windkracht geheel buitenspel te staan en drie jaar later werd het maalwerk grotendeels naar beneden verplaatst, om daar mechanisch te worden aangedreven. Als gevolg kwam de molen zelf in verval. Dat was sterk te betreuren, want rond 1940 gold dit nog als één van de meest doelmatig ingerichte en lichtstlopende molens van Zeeland.
L.W. Kokee, die de molen in 1967 van de weduwe Snoep had aangekocht, deed verwoede pogingen de molen te restaureren maar had geen succes, sterker nog: omdat sommige onderdelen gevaar op konden leveren voor de omgeving, moest de molen worden onttakeld. Vergunning daartoe werd in 1970 verleend.
Ondanks alle inspanningen van Kokee om zijn molen onder de aandacht te houden (zoals openstelling op nationale molendagen) ging het bergafwaarts: op 25 juli 1972 werden beide roeden gestreken; 9 mei 1975 ging de kap eraf. De stelling werd eerst voor ongeveer de helft verwijderd; later volgde de andere helft. De meeste onderdelen bleven onder de molen bewaard (maar jaren later werden de Potroeden alsnog doorgeslepen...). Wél slaagde Kokee erin, de molenstenen weer naar hun oorspronkelijke plaats te brengen en de meeste zolders te fatsoeneren.
Restauratieplannen, die er al jaren waren, werden pas concreet in 2009, toen van diverse kanten subsidies werden verkregen. In oktober 2010 werd de molenromp geheel in de steigers gezet, waarna het werk vlot ter hand kon worden genomen.
Het metselwerk had veel herstel nodig: zo heeft men de bovenste meter geheel afgebroken en vervolgens opnieuw opgemetseld. Ook de balken en vloer van de kapzolder moesten geheel worden vervangen.
Uiteraard waren, na de jarenlange onttakeling, een nieuwe kap, wiekenkruis en stelling nodig. Het bovenwiel werd voor ca. de helft vernieuwd.
In 2011 werd de nieuwe kap op de romp geplaatst. Hiermee belandde het herstel van deze molen in een beslissende fase. Op 5 juli werden de roeden gestoken en de staart aangehangen en op 8 juli werd er, nog zonder borden en zeilen, voor het eerst gedraaid. Op 1 oktober 2011 is de molen officieel in bedrijf gesteld.
Eind 2018 moest het bovenwiel alsnog grondig worden nagezien, het bleek 7 jaar na de restauratie toch niet te voldoen. Op de kruisarmen na is het wiel nu geheel nieuw.
Opmerkelijk is, dat het koppel kunststenen aangedreven wordt door een sterwiel; buil en mengketel worden door een schijfloop aangedreven.
Eigenaren van de molen:
C. Markusse Jz. 1868 - 1876
J. de Korte Jr. 1876 - 1887
Z.C. Salomé 1887 - 1936
J. Snoep 1937 - 1967
M. Snoep - Kallewaard 1967
L.W. Kokee 1967 - 2003
G. en L. de Boer 2003 - 2009
Stichting Molen "De Korenbloem" 2009 - heden.N.B: Bovengenoemde Z.C. Salomé was, voordat hij deze molen kocht, knecht in de kleine molen van Spui, nabij Axel, in Oost Zeeuws-Vlaanderen. Daar schreef hij althans enige malen zijn naam 'voor de eeuwigheid'.
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen