- naam
- De Hoop
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- herbouwd
- 1927 / 1956 / 1981
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- adres
-
Meentsestraat 3
6987 CH Giesbeek - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03494
- oude dbnr.
- B216
- Meest recente aanpassing
- | Streek
Molen De Hoop, Giesbeek
Giesbeek, Gelderland
b
locatie
- plaats
-
Giesbeek
- gemeente
- Zevenaar, Gelderland
- streek
- Liemers
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Bahr en Lathum, sectie E, nr. 1517
- geo positie
-
X: 201724, Y: 445485N: 51.99578, O: 6.06754
- biotoopwaarde
- 3 (matig)
- landschappelijke waarde
- Groot maar de directe omgeving is wat verrommeld.
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Meentsestraat 3
6987 CH Giesbeek - molenaar
- Koos van Hal
- telefoon
- 06-33335644/06-27027246
-
koosvanhal@gmail.com
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- ja
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- zaterdags 9.00 - 13.00 uur en op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- Diverse meelproducten
- meelverkoop
- ja
- museuminformatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
- fietsroute
- fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk
- versieringen
Eenvoudige baard, zwart geverfd, met in witte cijfers en letters de opschriften '1888 "De Hoop' 1982'
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Engels. Kruirad.
- vlucht
- 20,50 m.
- vang
- Vlaamse vang; onbekend aantal stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
- overbrenging
Bovenwiel 57 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen, steek 11,8 cm.
Spoorwiel 82 kammen
Steenschijfloop 25 staven, steek 8,2 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,23- hoogte
- van de stelling: 3,35 m.
- wiekvorm
- Systeem van Bussel met neusremkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
-
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 475 buiten 2020 2021 buiten aanw. 20,60 Vaags 476 binnen 2020 2021 binnen aanw. 20,60 Groot Wesseldijk 3 buiten 1981 1981 buiten 2021 20,50 Groot Wesseldijk 2 binnen 1981 1981 binnen 2021 20,50 - wiekverbeteringen
In ieder geval vanaf 1927 had deze molen op de binnenroede zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen, dit alles te bedienen via de doorboorde bovenas. De buitenroede had zeilen.
Bij het grote herstel van de oorlogsschade in 1956 is de molen voorzien van het stroomlijnsysteem Van Bussel met neusremkleppen. Dit is bij de grote restaratie van 1981 opnieuw aangebracht.- bovenas
-
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje 1019 1876 1956 aanw. 04,40
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 8151
- inventarisnummer
- GL003
eigendom
- eigenaar
- Gemeente Zevenaar
- eigendomsvorm
- Gemeente
geschiedenis
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig
- bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
- molenmaker
- Fa. Adriaens, Weert (1956) Fa. Groot Wesseldijk, Laren (1981)
- omwentelingen
- eigendomshistorie
Zie 'Geschiedenis'.
- geschiedenis
-
In 1886 kocht G.J. Winterink uit Drempt in Giesbeek een stuk grond, waarop hij een beltmolen, een bakkerij en een woonhuis liet bouwen. In 1902 kwam er aan de oostzijde van de molen een 5 pk stoommachine; de bijbehorende maalstoel kwam in de molen. Hierdoor kon hij ook bij windstilte doormalen. Later werd de stoommachine vervangen door een dieselmotor en die op zijn beurt weer door een elektromotor.
Op 11 juni 1927 verongelukte de molen als gevolg van een cycloon: kap en wiekenkruis schoven van de molen af; op dat moment had de molen op één roede zelfzwichting. Uiteraard moest de molen daarna ingrijpend worden hersteld. De zelfzwichting keerde evenwel terug.
In 1942 verkocht de toen 80-jarige stichter van de molen zijn bezit (en overleed 2 jaar later).
In 1945 werd de molen wederom zwaar beschadigd, ditmaal door oorlogshandelingen. Het herstel kwam pas in 1956 gereed. Hierbij werden onderdelen gebruikt van De Dankbaarheid, ofwel de molen van Boonen, te Kreijel (Lb.), een molen die opgegeven was voor de sloop.
In 1964 leek het alweer gedaan met het actieve bestaan van deze molen: het gehele binnenwerk werd uitgebroken en de belt voor ongeveer 2/3 afgegraven. Toenmalig eigenaar Wieland was duidelijk meer bakker dan molenaar.
In 1979 werd de molen eigendom van de gemeente Angerlo, die de molen in 1981 liet restaureren. Hierbij werd de afgegraven belt definitief door een stelling vervangen, dat wil zeggen: de molen is deels ombouwd door een supermarkt, waarvan het dak als stelling fungeert; voor ongeveer de helft is er een 'echte' stelling.
Verder werd onder meer een nieuwe kap gemaakt, een kopie van de Adriaens-kap die na de zware oorlogsschade was aangebracht. Vóór 1945 had 'De Hoop' een typische (oorspronkelijke) Kreeftenberg-kap, heel spits met een platte bovenkant, zoals bijvoorbeeld op de korenmolens te Braamt, Nieuw-Wehl en (ook lang geleden) de Witte Molen te Nijmegen.
De molenaar maalt voor diverse bakkers en voor de verkoop in de molen zelf.
Eigenaren van de molen waren:
G.J. Winterink (1888-1942)
W. Kuijper (1942-1948)
Th.A. Wieland (1948-1965)
F. Jansen (1965-1968)
Th. Derksen (1968-1979)
Gemeente Angerlo (1979-2004)
Gemeente Zevenaar (2004-heden).
foto's
- foto's
-
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | Wilt u specifiek iets kwijt over een roede, as of motor, klik dan daar op het rode envelopje ✉︎ behorende bij het betreffende object.
- foto's
- foto's insturen