Molen Hulsters Molen, Schoondijke

Schoondijke, Zeeland
b

korte karakteristiek

naam
Hulsters Molen
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1900
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Lange Heerenstraat 71
4507 KR Schoondijke
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
03322
oude dbnr.
B910
Meest recente aanpassing
| Tellerstand
media-bestand
Molen 03322 Hulsters Molen (Schoondijke)
A.J. Wisse (10-08-2002).

locatie

plaats
Schoondijke
gemeente
Sluis, Zeeland
streek
West-Zeeuws-Vlaanderen
kadastrale aanduiding
Gemeente Oostburg, sectie P, nr. 514
geo positie
X: 26997, Y: 375230
N: 51.35177, O: 3.54960
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Groot maar wordt uit sommige richtingen (met name Zuid) verminderd door beplantingen.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Lange Heerenstraat 71
4507 KR Schoondijke
molenaar
R.K. Malcorps (tevens voorzitter Stichting De Hulster's Molen)
telefoon
0117-392121
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Zaterdag 11.00 - 16.00 uur

toegangsprijzen
winkelinformatie

Diverse meelproducten

meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Hulsters Molen via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der blauwe en één koppel 16der kunststenen; haverpletter; sleepluiwerk met autoband

versieringen

Zeer eenvoudige baard, op de koppen van de voeghouten aangebracht, zwart geverfd, zonder opschrift.

Sierlijke windvaan (afkomstig van de voorganger, de standerdmolen) achterop de kap.

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk. Kruihaspel.
vlucht
23,50 m.
vang
Hoepelvang (metaal). Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 52 kammen
Bovenbonkelaar 34 kammen, steek 15,5 cm.
Spoorwiel 66 kammen
Steenschijflopen 20 staven, steek 11,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,05

hoogte
van de belt: 3,50 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Straathof ✉︎ 76 buiten 1993 1993 buiten aanw. 23,50
Straathof ✉︎ 77 binnen 1993 1993 binnen aanw. 23,40
media-bestand
Roede 1852, Pot
Pot
✉︎ 1852 binnen 1900 1900 binnen 1990 23,50
media-bestand
Roede 1433, Pot
Pot
✉︎ 1433 binnen 1884 1884/1900 binnen 1990 23,50
Pot ✉︎ 1434 buiten 1884 1884 binnen 1900 23,50
wiekverbeteringen

Deze molen heeft nooit een wiekverbetering gekregen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 523, Penn & Bauduin
Penn & Bauduin
✉︎ 523 1900 1900 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
In 1900 zeer grondig hersteld nadat de molen was uitgebrand.
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
P. Willems, Eecloo (B) (1884) P. Willems, Eecloo (B) (1900)
omwentelingen
geschiedenis

De voorganger van deze molen, de standerdmolen van de familie Risseeuw, waaide in 1884 om. Direct hierna volgde de herbouw in de vorm van een ronde stenen molen. De windwijzer van de huidige molen, met daarop het wapen van Zeeland, is nog afkomstig van de standerdmolen.

De ronde stenen molen werd in 1884 gebouwd door de Belgische molenmaker P. Willems en moest al in 1900 worden herbouwd: op 10 januari dat jaar was hij namelijk uitgebrand. Eén van de twee Potroeden uit 1884 kon worden gerepareerd, de andere heeft men vervangen. Op dat moment, vanaf 1896, was de molen eigendom van familie De Hulster.

Opmerkelijk destijds was de hoge Belgische kap; deze ging tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren. Als een van de weinige molens in Zeeuws-Vlaanderen kon deze bergmolen eind 1944 nog malen, zij het met een - inderdaad - grotendeels verdwenen kap. De hoepelvang was gemaakt van een gebogen rijplaat! 
Dat daar toen nog een maalvaardige molen was, was van enorm belang: veel in Zeeuws-Vlaanderen raakte in 1944 door oorlogsgeweld zwaar beschadigd, het nabijgelegen Oostburg werd zelfs min of meer met de grond gelijk gemaakt.

In 1948 kreeg de molen bij herstel een kap met veel meer Nederlandse proporties.
Tot 1956 werd er beroepsmatig op windkracht graan gemalen; ook stond er een haverpletter met elektromotor en een 18 PK ruwoliemotor met een koppel 15der kunststenen. Deze hulpmotor werd in 1965 verwijderd, waarna het maalbedrijf tenslotte medio 1970 werd stilgezet. Hierna volgden ruim 20 jaar van verval. 

Sinds de restauratie, die zich grotendeels voltrok in 1993, is de molen met twee koppel maalstenen weer maalvaardig. Belangrijk was 27 november dat jaar: op die dag werd de geheel herstelde kap geplaatst, de roeden gestoken en de staart aangebracht.
Diverse (Zeeuws-)Vlaamse kenmerken heeft men hierbij in ere hersteld: staartwerk geheel geteerd, korte vangstok, roeden met een zeer vlakke schoot en slechts vijf kikkers per end.

aanvullingen

toelichting naam

Deze molen wordt aangeduid naar de familie, die deze molen vele jaren in eigendom had.

wetenswaardigheden

De oude Potroeden, waarvan één nog met de brand- en reparatiesporen uit 1900, bleven bewaard en worden bewaard bij de molen van Cadzand.

foto's

foto's