- naam
- De Hoop
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- functie
- poldermolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig in circuit
- bestemming
- Vh. bemalen van de Roodkerker Polder, thans buiten bedrijf
- adres
-
Reidfjlidswei 2b
9067 DJ Roodkerk - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate-nr.
- 03073
- oude dbnr.
- B122
- Meest recente aanpassing
- |
Molen De Hoop, Roodkerk
Roodkerk, Fryslân
bestaande molen

locatie
- plaats
- Roodkerk
- plaats aanduiding
- gemeente
- Dantumadiel, Fryslân
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Birdaard, sectie P, nr. 614
- geo positie
-
X: 191.235, Y: 586.799N: 53.2665, O: 5.93028
- biotoop waarde
- Zeer groot
- biotoop toelichting
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Reidfjlidswei 2b
9067 DJ Roodkerk - molenaar
- D. Tolsma
- telefoon
- 0511-475958 na 18.00 uur
-
th.de.vries@zonnet.nl
- social media
- open voor publiek
- ja
- open op zaterdag
- nee
- open op zondag
- nee
- op afspraak
- ja
- openingstijden
- op afspraak
- toegangsprijzen
- winkelinformatie
- meelverkoop
- nee
- museum informatie
- gericht op scholen
- nee
- bijzonderheden
levensloop
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig in circuit
- bestemming
- Vh. bemalen van de Roodkerker Polder, thans buiten bedrijf
- afkomstig van
- omwentelingen
constructie
- modeltype
- Kantige molen, grondzeiler
- krachtbron
- wind
- kenmerken
- functie
- romp
- Houten achtkant, gedekt met riet, met stenen veldmuren
- kap
- Gedekt met riet
- inrichting
Vijzel
- versieringen
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, met de opschriften '1863' '1911' en daaronder 'De Hoop'.
kenmerken windmolens
- plaats bediening
- grondzeiler
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Neutenkruiwerk met 24 neuten; kruilier
- vlucht
- 20,50 m.
- vang
- Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 59 kammen
Bovenbonkelaar 30 kammen, steek 11,0 cm.
Onderwiel 43 kammen
Vijzelwiel 38 kammen, steek 10,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 2,23- hoogte
- wiekvorm
- Oud-Hollands
- wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Molema 18 binnen 1999 1999 binnen aanw. 22,00 Molema 17 buiten 1999 1999 buiten aanw. 22,00 Derckx 32 buiten 1969 1969 buiten 1999 20,50 Derckx 33 binnen 1969 1969 binnen 1999 20,50 - wiekverbeteringen
Tot 1969 had deze molen op beide roeden zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen. Bij de vervanging van de roeden in dat jaar is gekozen voor Oud-Hollands met zeilen.
- bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte onbekend ? ? aanw.
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 11697
- inventarisnummer
- FR038
eigendom
- eigenaar
- Stichting De Fryske Mole
- eigendomsvorm
- Stichting
geschiedenis
Deze molen is hier in 1911 gebouwd en was toen niet nieuw: hij dateerde uit 1863 en was toen gebouwd bij Scharmer (Gr.). In 1895 volgde daar verplaatsing over een afstand van twee kilometer. Ongetwijfeld gebeurde dit om waterstaatkundige redenen.
In Roodkerk verving deze molen een in datzelfde jaar verdwenen molen. Of die laatste molen is afgebrand dan wel vervangen vanwege ouderdom, is tot op heden niet duidelijk.
De molen heeft vele jaren tot tevredenheid gefunctioneerd. In 1961 werd op advies van de Provinciale Waterstaat besloten een mechanische bemaling te installeren; deze moest wel zodanig worden aangebracht, dat ook de windkracht nog kon worden benut.
In 1969/70 en in 1975 werd herstelwerk uitgevoerd. In 1982 brandde de naastliggende molenaarswoning af. In 1999 werden beide uit 1969 daterende roeden alweer vervangen.
In september 2010 vond zeer belangrijk werk aan de fundering plaats: door het inmiddels te lage waterpeil (de molen was ook niet meer aangesloten op de Friese boezem) was de oude paalfundering deels gaan rotten. Om te voorkomen dat de molen zou wegzakken moest worden ingegrepen. Daartoe werd ook de vijzel, compleet met schroefbak, tijdelijk uit de molen verwijderd.
Begin 2011 was de molen weer maalvaardig (zij het, vermoedelijk voorgoed, in circuit).
aanvullingen
foto's
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | tekstbijdragen over de motor in deze molen insturen (indien van toepassing)
- foto's
- foto's insturen