- naam
- De Bol
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- functie
- korenmolen
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
- Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; woning
- adres
-
Waalbandijk 4
4064 CB Varik - Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
- Ten Bruggencate Nr
- 02660
- inventarisnr
- GL101
De Bol
Varik, Gelderland
bestaande molen

locatie
- plaats
- Varik
- plaats aanduiding
- gemeente
- West-Betuwe, Gelderland
- kadastrale aanduiding
- Gemeente Varik, sectie B, nr. 2263
- geo positie
-
X: 154.276, Y: 426.738N: 51.82925, O: 5.3767
- biotoop waarde
- Groot
- biotoop toelichting
contact en bezoek
- bezoek/postadres
-
Waalbandijk 4
4064 CB Varik - molenaar
- telefoon
-
- website
- social media
- open voor publiek
- nee
- gericht op scholen
- nee
- AKG lid
- nee
- bijzonderheden
levensloop
- toestand
- werkend
- bouwjaar
- bedrijfsvaardigheid
- Maalvaardig (zie 'Geschiedenis')
- bestemming
- Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf; woning
- voorganger
constructie
- modeltype
- Ronde molen, stellingmolen
- krachtbron
- wind
- functie
- romp
- Ronde stenen molen
- kap
- Gedekt met dakleer
- inrichting
Eén koppel 16der blauwe stenen; sleepluiwerk; woning in de molen (niet oorspronkelijk)
- versieringen
In de boog boven de ingang bevindt zich een stichtingssteen met de tekst: H.V.H. 1867
N.B. Met de afkorting is bedoeld: H.Verhagen
kenmerken windmolens
- plaats bediening
- stellingmolen
- bediening kruiwerk
- buitenkruier
- plaats kruiwerk
- bovenkruier
- kruiwerk
- Houten rollen; kruilier
- vlucht
- 21,50 m.
- vang
- Vlaamse blokvang; vangbalk met haak; vangstok
- overbrenging
Bovenwiel 63 kammen
Bovenschijf 33 staven, steek 10,5 cm.
Spoorwiel 72 kammen
Steenschijfloop 23 staven, steek 10,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,98- hoogte
- wiekvorm
- Systeem Van Bussel met neusremkleppen op beide roeden
- wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte Vaags 231 buiten 2010 2011 buiten aanw. 22,00 Vaags 230 binnen 2010 2011 binnen aanw. 22,00 Schuitema g.n. binnen 1964 1964 binnen 2009 21,50 Schuitema g.n. buiten 1964 1964 buiten 2009 21,50 onbekend ? buiten ? 1924? buiten 1964 21,80 onbekend ? binnen ? 1924 binnen 1964 21,80 - wiekverbeteringen
Na vervanging van de oude gelaste roeden door nieuwe (2011) heeft deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel (met neusremkleppen) gekregen.
- bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte De Prins van Oranje ? ? aanw. 04,40
verwijzingen
- allemolens.nl
- Kijk op allemolens.nl voor historische foto's en documenten van deze molen
- monument
- 30360
eigendom
- eigenaar
- P.A.M. Hulsbosch
- eigendomsvorm
- Prive
geschiedenis
De molen is in 1867 gebouwd ter vervanging van een houten wipkorenmolen die in de zomer van 1865 afbrandde. De molenwerf behoorde vanaf de middeleeuwen tot 1704 bij het slot te Varik.
Volgens De Molenaar 87 (1984) werden de roeden uit de in 1924 afgebroken korenmolen te Est door Deilse molenmakerij Gebr. Schroot gestoken ter vervanging van houten roeden. Hiervoor werden zij met ± 1,10 m. aan beide zijden ingekort. Dit zou betekenen dat de molen uit Est een vlucht van ca. 24 m gehad zou hebben. Deze roeden deden tot aan de restauratie (door P. Coppes, Bergharen) van 1963/64 dienst.
De molen is in 1964 en in 1981 gerestaureerd en is al zeer lang in gebruik als woning. Daarbij moet worden opgemerkt dat het koppel stenen in deze molen altijd maalvaardig is gebleven.
Begin 2009 zag de molen er tamelijk verwaarloosd uit: aan het wiekenkruis ontbraken de nodige hekkens en windborden en de vangstok was afgebroken.
Gelukkig is in oktober 2009 een begin gemaakt met een flinke restauratie: om te beginnen werden beide slecht geworden roeden gestreken. Ook zal de woonfunctie grotendeels worden opgeheven, waardoor de molen als maalwerktuig ook weer uit de verf kan komen.
Ondertussen nam men ook nog een andere belangrijke beslissing: aangezien er in de directe nabijheid een nieuwe woonwijk komt, is de gehele molen één meter opgevijzeld en het erf opgehoogd.
Al het maalwerk in de molen is aanwezig, alleen is dit door de woonbestemming in de praktijk niet goed meer te gebruiken.
Eerdere eigenaren:
J.H. Verhagen (1867 - 1910)
J.M. Verhagen (1910 - 1950)
J.H. van Waarden (1950 - 1956)
H. Knobhout (1956 - 1961)
P. van Galen (1961 - 1963)
Prins Bernhardfonds (1963 - 1964)*
S.C. Bouman-Kingma (1964 - 1976)
P.A.M. Hulsbosch (1976 - heden)
* Deze molen was in 1964 hoofdprijs in een door het Prins Bernhardfonds georganiseerde loterij.
aanvullingen
- wetenswaardigheden
Deze molen staat medio 2022 te koop voor € 1.000.000,--.
- literatuur
Molen Varik opgevijzeld, in: Molenwereld 145 (2011), pp. 50 - 51.
foto's
- foto's
-
Molen 02660 De Bol (Varik)Alex Olzheim (18-12-2010)
Molen met woning wordt opgevijzeld.Molen 02660 De Bol (Varik)Alex Olzheim (18-12-2010)
De ruimte onder de molen.Molen 02660 De Bol (Varik)W. Jans (27-4-2008)Molen 02660 De Bol (Varik)Frank Hendriks (23-10-2019)Molen 02660 De Bol (Varik)W. Jans (27-4-2008).Molen 02660 De Bol (Varik)John Scholte (24-7-2012).Molen 02660 De Bol (Varik)Alex Olzheim (26-8-2021)
Hier staan de initialen HVH 1874 van de eerste eigenaar Verhagen.Molen 02660 De Bol (Varik)Alex Olzheim (26-8-2021)
Bediening van het sleepluiwerk met haakMolen 02660 De Bol (Varik)Alex Olzheim (26-8-2021)Molen 02660 De Bol (Varik)Alex Olzheim (26-8-2021)
Het overgebleven koppel maalstenenMolen 02660 De Bol (Varik)Alex Olzheim (26-8-2021)
Steenkraan
draag zelf bij
- teksten
- tekstbijdragen over deze molen insturen | tekstbijdragen over de motor in deze molen insturen (indien van toepassing)
- foto's
- foto's insturen