Molen Voorhofpolder, Warmond

Warmond, Zuid-Holland
v

korte karakteristiek

naam
Voorhofpolder
modeltype
Wipmolen
functie
poldermolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01791
oude dbnr.
V2516
Meest recente aanpassing
| Algehele revisie gegevens
media-bestand
Molen 01791 Voorhofpolder (Warmond)
Foto: collectie Hans Roest

locatie

plaats
Warmond
gemeente
Teylingen, Zuid-Holland
streek
Rijnland
kadastrale aanduiding 1811-1832
Oegstgeest A (3) 197 De Voorhof Polder
geo positie
X: 93472, Y: 467865
N: 52.19547, O: 4.48729

constructie

modeltype
Wipmolen
krachtbron
wind
functie
plaats bediening
plaats kruiwerk
middenkruier
kruiwerk
zetelkruier
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
1946 - 1951 gesloopt
eigendomshistorie

 Molenaars: vanaf 1854:

E.G. van Winsen (tot?) tot 1923

K. van Leeuwen 1923-1933

B. Vink 1933-1945:

 J.H. Noorloos 1945 tot 1966 (?)

N. Breedijk (tevens machinist)

geschiedenis

De mooie kleine wipmolen bemaalde de Voorhofpolder, gelegen onder Warmond.
De ondertoren met gepotdekselde horizontale planken gedekt, een houten as en vijzelbak. Een groot deel van de 61 hectare tellende polder werd inmiddels afgegraven tot een zandput. Het overblijvende deel (circa 10 hectare) wordt bemalen door de 'Klinkenbergerpolder', die een elektrisch gemaaltje heeft.

1940: Na oplevering van het gemaal in 1940 bleef de molen ook voor bemaling in gebruik.

12-06-1951: Sloopvergunning afgegeven

06-08-1951: Op 6 augustus 1951 werd begonnen met de sloop van de molen.

 

aanvullingen

trivia

Molen van de Voorhofpolder

De molen is gedemonteerd en naar de Verenigde Staten (U.S.A.) verscheept, maar niet bekend is of hij daar is opgebouwd. Deze informatie komt van oud-molenmaker die hem gedemonteerd heeft.

----

De voorzitter van het polderbestuur, E.E. Menten, wilde de molen laten verschepen naar de Fraser Valley bij Vancouver in Canada om de molen daar te kunnen tonen. De molen zou niet meer kunnen draaien. Aan de Holland-Amerikalijn werd gevraagd om de molen gratis te vervoeren (niet bekend is of dat werd gehonoreerd). Vlak na aanvang van de sloop werd in het bestuur gecorrespondeerd over de slechte staat van de diverse (onder)delen van de molen en werd twijfel geuit of er nog veel voor opbouw bruikbaar zou zijn. Molenmaker Schrier had in juli 1951 de molen officieel gekocht voor 75 gulden (inclusief sloop).

Informatie van B. Vermeulen, 22-01-2024