roeden

vlucht
23,06 / 22,90 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 549 binnen 1987 1987 binnen aanw. 23,06
media-bestand
Roede 360, Derckx
Derckx
✉︎ 360 buiten 1980 1980 buiten aanw. 22,90
Pot ✉︎ ? binnen ? 1947? binnen 1987 23,00
Pot ✉︎ 761 buiten 1872 1922> buiten 1980c 22,90
wiekverbeteringen

Op de binnenroede is in twee periodes het systeem van Riet (zonder doorboorde as) aangebracht:

Periode 1
Tussen 1935* - 1947  was op de binnenroede het systeem van Riet toegepast. In 1947 vond er een roede-breuk plaats en werd het Van Riet systeem weer vervangen door het Oud-Hollands wieksysteem op de binnenroede tot aan 1956.
*Dit is gebaseerd op o.a. ansichtkaarten waarbij de voormalige molenaarswoning (na 1939) en ook de bouw van het motorgebouw (1912) te relateren zijn aan de deze periode waarin dit systeem op de buitenroeden toen al aanwezig was.  

Periode 2: 1956 - 1970
Nadat de molenaar De Jonge in 1954 de molen verkocht aan de gemeente werd in 1956 deze verpacht aan de firma M.A. Snoep om het graanbedrijf voort te zetten. Toen heeft Van Riet opnieuw zijn wiekverbetering op de binnenroede toegepast. Tot aan de restauratie van 1970 was dit systeem aanwezig en werd hierna vervangen door het huidige Oud-Hollands wieksysteem. 
De buitenroede heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.

De zeilrails op de buitenroede bleven hier tot 1987 maar zijn toen bij het vervangen van deze roede verdwenen. De lier waarmee de Van Rietklep op spanning werd gebracht (sluitliertje) is nog aanwezig.

Lovend over het Van Rietsysteem
Op een schoor op de maalzolder heeft de molenaar (waarschijnlijk dus Snoep) in de jaren '60 verslag gedaan. Er staat vermeld dat zelfs met forse stormwind de molen prima te bedienen was met het Van Riet-wieksysteem. Hij was dan ook zeer tevreden hierover.

over de wieken

Het Pot-roedenplaatje uit 1872 is bewaard gebleven bij het vervangen van de buitenroede in 1980 en ligt in de molen. 

Bij het vervangen van de roeden in 1980 en 1987 door de firma Beek te Rijnstaterwoude was het niet mogelijk via een hijskraan op de stadswal te komen. Zij zijn daarom met behulp van een tirfor en ander handbediendbaar hijsmateriaal geplaatst. Ooit waren alle windborden per end via bordveren geborgd. Na het vervangen van de roeden is dit alleen nog toegepast op de onderste windborden.

Beide roeden zijn de restauratie 2021/ 2022 nagekeken waarbij de lasnaden ultrasoon doorgemeten werden door de firma MME Group.
Bij de restauratie van 2021/2022 is gekozen om de kleurstelling van de kluften terug te brengen naar de periode in de jaren '60. Deze zijn dan nu ook soberder uitgevoerd (zwart) en is de achterzijde van de windborden en voorzoom eveneens zwart uitgevoerd (i.p.v. groen / wit) . De bordschroot is aan de voorzijde rood geaccentueerd. Ook is de forse wanwichtigheid die voor deze restauratie aanwezig was aangepakt en werden 'beugels' aan de roeden aangebracht voor het vastleggen van de roedkettingen.

assen

halslager
Arduin, Arduinen halssteen
over de as

De NSMB-Feijenoord-as uit 1844 is zeer kort. Tegen eventueel dompen heeft deze van achteran dan ook een penstoel. Gezien wat men in de molen van Schiedam en directe omgeving gewend is kan de stoel in Goes worden aangemerkt als 'fors'.
In die penstoel is een lager aanwezig die is voorzien van een Stauffervetpot. De pen (uiteinde) ligt tegen de broekplaat en wordt gesmeerd  via een ring die rondgaat in een oliebad.  

Het ashuis zelf is rood geschilderd en voorzien van een witte ster en walpen. Asgaten 40,5 x 45,5cm.
Bij het motorgebouw ligt nog een arduinen halslager die afkomstig is van deze molen. 

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As g.n., NSBM Fyenoord
NSBM Fyenoord
✉︎ g.n. 1844 1844? aanw. 3,53 m.