Molen (bergmolen), Gemert

Gemert, Noord-Brabant
v

korte karakteristiek

naam
(bergmolen)
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01595
oude dbnr.
V2893
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 01595 (bergmolen) (Gemert)
Foto: n.n.

locatie

plaats
Gemert
plaatsaanduiding
0,5 km NO gem.huis, Handelse weg z.z.
gemeente
Gemert-Bakel, Noord-Brabant
streek
De Peel
geo positie
X: 175821, Y: 396553
N: 51.55754, O: 5.68744

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
ronde bovenkruier
plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Fransen ✉︎ g.n. buiten 1906 1906? buiten 1937? 24,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
1890 uitgebrand en hersteld
verdwenen
uitgebrand
geschiedenis
Op 24 april 1877 kreeg Antonius Claassen toestemming om 50 m van de weg af deze korenmolen te bouwen, op het huidige adres St. Annastraat 5.

In de nacht van 17 op 18 oktober 1890 brandde de molen door onbekende oorzaak uit, en werd daarna hersteld.

Na het overlijden van Claassen op 24 januari 1892 zette zijn weduwe Catharina Claassen de zaak voort. Bij een veiling in 1901 ging de molen voor ƒ 6135 in andere handen over.

Bron: Peellands Molennieuws nr. 66, april 2009.
-----

Deze slanke stenen molen brandde in 1937 geheel uit. Molenaar Van den Eertwegh besloot toen in Gemert-Elsendorp een nieuwe molen te laten bouwen.
-----

Korenmolen van V.d. Velde.
Bron: archief Ten Bruggencate.

aanvullingen

trivia
Het adres waar voorheen de molen stond wordt nu 'De Peperbus' genoemd. Het nabij gelegen appartementencomplex heet 'De Molenaar'. Er is dus wel rekening gehouden dat hier indertijd een molen stond.
Red.