't Vliegend Hert

Gravendeel, 's-, Zuid-Holland
bestaande molen

media-bestand
Molen 01519 't Vliegend Hert (Gravendeel, 's-)
Hessel Visser (25-8-2017)

korte karakteristiek

naam
't Vliegend Hert
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
adres
Molendijk 37
3295 LD 's-Gravendeel
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate Nr
01519
inventarisnr
ZH205

locatie

plaats
Gravendeel, 's-
plaats aanduiding
gemeente
Hoeksche Waard, Zuid-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente 's-Gravendeel, sectie F, nr. 3157
geo positie
X: 101.810, Y: 421.833
N: 51.78263, O: 4.61638
biotoop waarde
Groot
biotoop toelichting

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molendijk 37
3295 LD 's-Gravendeel
molenaar
Floris van Hoogstraten
telefoon
06-54713865
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
Donderdag 10:00u tot 17:00u
toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museum informatie
gericht op scholen
ja
AKG lid
nee
bijzonderheden
Op zaterdag, op afspraak als molenaar aanwezig is.

levensloop

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Tijdelijk niet draaivaardig (zie 'Geschiedenis')
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
molenmaker
?? (1862) Molenmakerij Herrewijnen, Spijkenisse (2011)
omwentelingen

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met gepotdekselde planken
inrichting

Eén koppel 15der kunststenen; voorreiniger + beuker, twee mengketels (elektrisch), luiwerk (elektrisch). Silocomplex met 100 ton bulkopslag.
In de bijgebouwen bevinden zich nog twee elektrische luiwerken voor de kelders. Elevator tot de kapzolder. Diverse transportschroeven en resten van een hamermolen. Blowers, afzuiging en transportinstallatie. Onder het silocomplex een bunkerweegschaal.

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd met de opschriften 'Anno 1856', daaronder twee herten met vleugels en weer daaronder het opschrift ''t vliegend hert'

kenmerken windmolens

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels; kruihaspel
vlucht
22,65 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok.
overbrenging

Bovenwiel 63 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 14,4 cm.
Spoorwiel 99 kammen
Steenschijfloop 29 staven, steek 9,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,94

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx 703 buiten 1991 1991 buiten (aanw.) 22,65
Derckx 704 binnen 1991 1991 binnen (aanw.) 22,50
Pot 2562 buiten 1924 1924 buiten 1991 22,70
Pot 1999 binnen 1904 1905? binnen 1991 22,70
wiekverbeteringen

Van 1934 tot 1969 was deze molen op beide roeden voorzien van het systeem Dekker. Dat is daarna weer vervangen door Oud-Hollands.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As g.n., Nolet
Nolet
g.n. 1840c aanw. 04,10

eigendom

eigenaar
Stichting Molens Hoeksche Waard
eigendomsvorm
Stichting
eigendomshistorie

De Stichting Molens Hoeksche Waard is eigenaar sinds 6 november 2018, daarvoor was dat de Stichting Molens Binnenmaas sinds 31-03-2014, daarvoor HV Wonen.

geschiedenis

Deze molen heeft een voorganger gehad: een wipkorenmolen die op vrijwel dezelfde plaats stond, destijds de Bonaventuurse Zeedijk genoemd. Deze schermde de toen net in cultuur gebrachte polder Nieuw Bonaventura af van de Dordtse Kil. Deze wipmolen werd rond 1800 naar molenaarsfamilie De Leeuw vernoemd.
In 1837 kocht Willem Vliegenthart, zoon van een Zwijndrechtse korenmolenaar, de wipmolen voor ƒ 8300,--. In 1841 brandde deze af en in 1855 overkwam dat ook de opvolger. De vervanger, een ronde stenen stellingmolen, brandde in 1857 eveneens af.

De huidige molen dateert van 1862/63. De molen werd voor een kwart eigendom van een schoonzoon van Vliegenthart en voor het andere kwart van de Dordtse bakker Moonen.
Ruim een jaar later ging de met een onrendabele kolengestookte stoomketel uitgeruste molen bij publieke verkoping voor ƒ 14.000,-- inclusief molenaarshuis, tuin, schuur en erf, over aan vijf personen. Omdat "de winst uit de schoorsteen ging", werd de stoommachine als eerste weer uit de molen verwijderd.

In 1889 kwam de molen geheel in het bezit van de familie Dam. Van 1905 tot 1938 was dit  Christiaan Cornelis Dam en daarna tot 1963 zijn zoon Gerrit Pieter.
Al sinds 1930 maalde Dam onderin de molen elektrisch. Evenwel liet hij, om het maalrendement te verhogen, in 1934 Dekkerwieken aanbrengen.
Helaas kon deze wiekverbetering niet wedijveren met de elektromotor. In 1951 werd de windkracht buiten gebruik gesteld.

Cornelis van Heesen werd in 1956 huurder en moderniseerde de molen met elf nieuw aangebouwde graansilo's. Om de stenen molenromp tegen regeninval te beschermen, zijn op de zuidwestkant lange tijd grote geëmailleerde reclameborden aangebracht. In 1963 werd Van Heesen eigenaar.

Bij een uitvoerige restauratie van de molen eind jaren '60 waren staart, lange spruit en stelling grotendeels vemieuwd, evenals het koppel 16der kunststenen en de ophekking weer teruggebracht naar Oud-Hollands.
In 1970/71 werd de molen geheel ingericht voor mechanische bemaling met een mengketel, 100 ton extra siloruimte en een bunkerschaal. Hiertoe werd onder meer de zuidoostdeur aan de binnenzijde dichtgemetseld. De helft van de molenruimte tot aan de luizolder wordt nu ingenomen door het silocomplex van graan- en diervoederhandel van Van Heesen. Het oorspronkelijke molenhuis werd in 1969 afgebroken en vervangen door een bungalow. Temidden van alle wijzigingen bleef het spoorwiel aanwezig, evenals een maalvaardig koppel stenen.

Bij een restauratie in 1991/92 kreeg de molen nieuwe roeden. Verder werden beide spruiten, staartbalk, lange en korte schoren, kapbedekking en een flink deel van het metselwerk, vernieuwd. Helaas werd het toen al verzakte sleepkruiwerk niet hersteld, zodat kruien niet meer mogelijk was. Als gevolg draaide de molen vrijwel niet.

Uiteindelijk werd de maalderij in de molen opgeheven: Van Heesen verkocht de molen aan de 's-Gravendeelse woningstichting die de bijgebouwen twee appartementen wilde laten bouwen en in de molen een winkeltje vestigen. In 2008 werd hiervoor ƒ 80.000,-- subsidie toegekend en een restauratieplan opgesteld. Helaas: als gevolg van de kredietcrisis werden daarna alle bouwplannen voor onbepaalde tijd opgeschort.

Ondertussen moest aan de molen zelf het nodige gebeuren, zoals kruivaardig maken, vernieuwing delen van de stelling, ramen en deuren en herstelwerk aan het wiekenkruis.
Met dit werk, dat financieel mogelijk werd gemaakt door de (eerder vermelde) subsidie door de RCE en bijdragen van de provincie en gemeente is in januari 2011 begonnen.
In december 2011 kwam dit werk gereed: reparaties aan gevlucht, staartwerk, stelling, kapbedekking, vloeren en - bepaald niet onbelangrijk - algeheel herstel van het kruiwerk. 

Door de verwikkelingen rond molen en bijgebouwen kon hier niet regelmatig worden gedraaid of gemalen: vanaf december 2011 tot in 2013 ging het wiekenkruis slechts af en toe rond en was bezoek sporadisch mogelijk, onder meer tijdens de Molendag Hoekse Waard.
Halverwege 2013 ontstond er duidelijkheid: de bijgebouwen werden in juni 2013 verkocht aan een particulier, die ze als bedrijfspand in gebruik heeft genomen. De molen zelf is op 31 maart 2014 door de Stichting Molens Binnenmaas gekocht van de corporatie HW Wonen. Daarna werden diverse werkzaamheden voorzien.

Niet lang daarna werd de eerste fase van de herstelwerkzaamheden grotendeels uitgevoerd en kon de molen op 27 augustus 2014, tijdens de traditionele feestweek van 's Gravendeel, officieel in gebruik worden genomen. De verrichte werkzaamheden bestonden voornamelijk uit molenmakerswerk, gericht op het in orde maken van de draai- en maalvaardigheid alsmede het treffen van de nodige voorzieningen voor de veiligheid van vrijwilligers en bezoekers. In het voorjaar van 2015 volgde herstel aan de molenromp.

In het voorjaar van 2022 volgde stilzetting van de molen: beide roeden werden niet betrouwbaar genoeg meer bevonden. Op dat moment was half molenland-Nederland al in rep en roer vanwege vele meldingen van slechte roeden. Te hopen is dat deze molen (en vele andere!) niet te lang stil zal moeten staan.


aanvullingen

toelichting naam

De molen is genoemd naar molenaar Vliegenthart, die deze molen liet bouwen (en vanaf 1837 al eigenaar was geweest van de twee voorgangers).

trivia

Op een bepaald moment kwam Louis Rommens als knecht in dienst bij molenaar Dam. Rommens kwam uit Brabant, en daar was men wat "uitbundiger" met de verfkwast. Dus voorzag hij de Dekkerwieken van een rood-wit-blauw patroon op de uiteinden, dat was hij immers gewend. Dit patroon was tot de restauratie van de jaren '60 nog aanwezig.

advertentie afbeelding

foto's

foto's