De Hoop

Zoetermeer, Zuid-Holland
bestaande molen

media-bestand
Molen 00937 De Hoop (Zoetermeer)
Frank Hendriks (23-4-2020)

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
adres
Eerste Stationsstraat 37A
2712 HB Zoetermeer
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate Nr
00937
inventarisnr
ZH085

locatie

plaats
Zoetermeer
plaats aanduiding
gemeente
Zoetermeer, Zuid-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Zegwaard, sectie C, nr. 3809
geo positie
X: 93.995, Y: 452.025
N: 52.05317, O: 4.49778
biotoop waarde
Groot maar wordt op afstand wat beperkt door hoogbouw
biotoop toelichting

contact en bezoek

bezoek/postadres
Eerste Stationsstraat 37A
2712 HB Zoetermeer
molenaar
Bart Dooren / Herman Polderman
telefoon
079-316 4920
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
Zaterdags rondleidingen 13 - 16 uur
toegangsprijzen
winkelinformatie
Geopend op vrijdag en zaterdag 11 - 17 uur voor Meel- en bakproducten
meelverkoop
ja
museum informatie
gericht op scholen
nee
AKG lid
nee
bijzonderheden

levensloop

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
molenmaker
Van Beek B.V. Rijnsaterwoude (1984/86)
afkomstig van
omwentelingen

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen, geheel gepleisterd en gewit
kap
Gedekt met losanges
inrichting

1 koppel 17der kunststenen en 1 koppel 17der blauwe stenen; regulateur (op luizolder), werkend op beide koppels; sleepluiwerk; afschietwerk. Kleine pletter op de maalzolder (elektrisch aangedreven).
Op de tweede zolder twee silo's van ca. vier ton elk, vanwaaruit het graan via een schroef naar de steenzolder wordt gebracht. Ook hangt daar een elektrisch aangedreven mengketel. Op de eerste zolder een kleine borstelbuil, ook elektrisch.

versieringen

Sierlijke baard, met o.m. het opschrift ‘ANNO 1897’

kenmerken windmolens

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
41 ijzeren rollen; kruirad
vlucht
24,00 / 24,20 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 65 kammen
Bovenbonkelaar 33 kammen, steek 13,6 cm.
Spoorwiel 101 kammen
Steenschijflopen 31 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,42

hoogte
van de stelling: 9,60 m.
wiekvorm
Binnenroede Oud-Hollands; buitenroede systeem Fauël met remkleppen
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx 485 binnen 1984 1984 binnen aanw. 24,00
Derckx 484 buiten 1984 1984 buiten aanw. 24,20
Pot 742 binnen 1872 1897 binnen 1984 23,96
Pot 1785 buiten 1897 1897 buiten 1984 24,06
wiekverbeteringen

Sinds 1995 heeft deze molen op de buitenroede het systeem Fauël (fokwieken) met remkleppen. Daarvoor had deze molen geen wiekverbetering.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
onbekend ? 1897? aanw. 05,04

geschiedenis

Uit oude documenten blijkt dat in 1531 reeds in het gebied van de huidige Stationsstraat een molen stond. Uit latere dokumenten uit 1602 en een kaart uit 1606 is op te maken dat het om een standerdmolen ging. Deze heeft tot 1669 bestaan. Een aquarel uit 1731 toont een achtkante bovenkruier met rieten dek. Eigendomsbewijzen uit het 2e deel van de 19e eeuw geven aan dat het toen in Zoetermeer sprake was van een wind- en stoomkorenmolen waar ook werd gepeld. Deze molen had drie koppel maalstenen en heette De Hoop.

Op 16 januari 1897 werd de molen door brand verwoest. Hetzelfde jaar werd de huidige stenen molen gebouwd, 30 meter van de plaats waar zijn voorganger had gestaan. Bij de herbouw heeft men onderdelen gebruikt, afkomstig van één van de twee molens van de Bullewijker- en Holendrechterpolder bij Ouderkerk aan de Amstel. Eén roede werd nieuw gemaakt; de andere, afkomstig uit de verbrande voorganger, kon door Pot worden gerepareerd. Op de eerste zolder kwam een koppel maalstenen te staan, aangedreven door een stoommachine.

In 1936 werd het windmaalbedrijf beëindigd en als mechanische maalderij voortgezet: de molen werd inwendig vrijwel uitgesloopt en voor het grootste deel ingericht als graansilo.
Pogingen in 1939 om de molen te onttakelen, stuitten op tegenwerking door de overheid: zo bleef De Hoop aan de buitenzijde een molen. Ongebruikelijk voor die tijd maar zeer te loven: de molen werd uitwendig ook onderhouden. Zo liet men in 1959 de romp bij een grote onderhoudsbeurt geheel witten.

Vanaf het moment dat duidelijk werd dat het graanbedrijf in en naast de molen zijn langste tijd had gehad, werden plannen voor algeheel herstel en herinrichting als korenmolen gemaakt. Dit begon in 1979.

In mei 1984 werd een grootscheepse restauratie in gang gezet, die uiteindelijk twee jaar zou duren. Wél was in mei 1985 de molen al draaivaardig en kon op de Nationale Molendag voor het eerst meedoen. Vervolgens kwam het gaandewerk, dat op het bovenwiel na geheel nieuw moest worden gemaakt, aan de beurt. Op 10 mei 1986 werd de maalvaardige molen officieel in bedrijf gesteld.

Na deze restauratie kwam de molen weer als ambachtelijke malerij in bedrijf. Dit functioneerde jarenlang met succes, tot dit in 2003 werd opgeheven. Zo werd het een tijd stil rond deze molen.
Vanaf 2009 draait de molen weer regelmatig waarbij ook wordt gemalen.

Eén opmerkelijk detail: bij de ontmanteling van het binnenwerk in 1936 werden twee blauwe stenen bij de voet van de molen ingegraven. Bij het grote herstel van 1984/86 zijn deze opgegraven, weer gemonteerd en in gebruik genomen. Deze molen maalt dus met een origineel koppel stenen.


advertentie afbeelding

foto's

foto's