Molen De Korenbloem, Vriescheloo

Vriescheloo, Groningen
b

korte karakteristiek

naam
De Korenbloem
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Wedderweg 25a
9699 RA Vriescheloo
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Korenbloem via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00588
oude dbnr.
B377
Meest recente aanpassing
| Roede(n)
media-bestand
Molen 00588 De Korenbloem (Vriescheloo)
W. Jans (11-6-2005).

locatie

plaats
Vriescheloo
plaatsaanduiding
gemeente
Westerwolde, Groningen
kadastrale aanduiding
Gemeente Bellingwedde, sectie G, nr. 2611
geo positie
X: 270639, Y: 565972
N: 53.06822, O: 7.11276
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Behoorlijk groot maar wordt uit sommige hoeken verminderd door beplantingen.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Wedderweg 25a
9699 RA Vriescheloo
telefoon
0597-541860 of 0597-855498 / 0621547230
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
ja
op afspraak
nee
openingstijden

Zaterdag en zondag 10.00 - 16.00 uur

toegangsprijzen
winkelinformatie

Meelverkoop

meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
ja
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met dakleer, op stenen onderbouw
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der kunststenen (en restanten van een tweede koppel); sleepluiwerk. Op de begane grond een klein koppel stenen, elektrisch aangedreven via een riem.

versieringen

Eenvoudige baard, wit geverfd, met rood afgebiesde krullen, zonder opschrift.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk, kruilier met kabel en stellinghaak
vlucht
23,10 m.
vang
Vlaamse blokvang; vangbalk met duimophanging; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 72 kammen
Bovenbonkelaar 42 kammen
Spoorwiel 113 kammen
Steenschijfloop 27 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 7,17

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Molema ✉︎ 79 binnen 2023 2023 binnen aanw. 23,10
Molema ✉︎ 80 buiten 2023 2023 buiten aanw. 23,10
Buurma ✉︎ 26 buiten 1972 1972 buiten 2023 23,10
Buurma ✉︎ 25 binnen 1972 1972 binnen 2023 23,10
Pot ✉︎ 2087 binnen 1907 1907? binnen 1972 22,93
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast (alhoewel voor de in 1907 bestelde Potroede wel degelijk een gat voor een zwichtstang staat opgegeven). Op een oude foto lijkt op de buitenroede zelfzwichting aanwezig maar schijn bedriegt: de roede was op dat moment nog niet volledig opgehekt maar reeds in bedrijf genomen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 1321 1886 1895 aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

molenmaker
Siefken, Blijham (1895) Fa. Roemeling, Scheemda (1973)
afkomstig van
omwentelingen
eigendomshistorie

De gemeente Westerwolde is eigenaar per 1 janauri 2018. Daarvoor was dat de vm. gemeente Bellingwedde.

geschiedenis

Al in 1568 wordt gesproken van een molen in dit gebied. Waarschijnlijk een rosmolen aangedreven door één of meer paarden, waarmee graan werd gemalen. De eerste windmolenaar was waarschijnlijk Steven Stevens, die in 1632 in Vlagtwedde wordt genoemd.

De molen werd in 1895 gebouwd door molenmaker Siefken te Blijham voor rekening van R. Rautenberg te Bourtange. Hiervoor werd het achtkant gebruikt van de oude oliemolen van Scheemda, aldaar gebouwd in 1803, aan de noordzijde van het Zijldiep.

Na Rautenberg was G. Bruining eigenaar. Deze bestelde eind 1907 bij Pot een nieuwe binnenroede. Jacob Sanders, afkomstig uit Sluis (diagonaal volstrekt de andere kant van Nederland!) hield vanaf 1924 de molen in bedrijf tot ca. 1945; daarna diens zoon Marinus.
In 1935 werd een tweedehands buitenroede gestoken, maar die ging evenwel al in 1944 weer verloren. Daarna is nog een paar jaar met één roede gemalen. Vanaf 1947 werd een koppel stenen met een elektromotor gebruikt (N.B. dit kan tot de dag van vandaag nog functioneren). Het malen op windkracht was toen echter afgelopen.

In 1967 werd de gemeente Bellingwolde eigenaar van de molen. Daarvoor was R.G. te Velde dat enige tijd geweest.

In 1972 volgde een grote restauratie. Dat was hard nodig, want de toestand was bijzonder slecht: de bedekking van achtkant en kap was deels verdwenen, evenals de stelling. In een latere fase kreeg de molen ook een nieuw bovenwiel.
Na deze ingrijpende herstelbeurt wordt er regelmatig met de molen gedraaid en ook gemalen.

In het  najaar van 2023 stak Molema twee nieuwe roeden.

De opzet van de molen is opmerkelijk en ongebruikelijk: het overgebleven koppel stenen (van een tweede koppel resteert eigenlijk alleen de steenkraan) ligt gelijk met de stellingzolder terwijl er totaan de kapzolder geen vloeren (uiteraard wel binten!) aanwezig zijn.

aanvullingen

wetenswaardigheden

Beide in 1972 gestoken nieuwe gelaste roeden zijn voor deze molen te kort: minstens één hek erbij is zonder meer mogelijk. Opmerkelijk is, dat de in 1907 bestelde Potroede nog iets korter was! 
De in 2023 gestoken nieuwe roeden hebben dezelfde lengte als de voorgangers, in dat opzicht is er dus niets veranderd. 

unieke eigenschap

De molen met het grootste spoorwiel van de provincie Groningen

foto's

foto's