Molen L-Q, Burgervlotbrug

Burgervlotbrug, Noord-Holland
b

korte karakteristiek

naam
Molen L-Q
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van de afdelingen L en Q van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis.

adres
Molenweg 2
1754 KS Burgerbrug
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00323
oude dbnr.
B648
Meest recente aanpassing
| Constructie
media-bestand
Molen 00323 Molen L-Q (Burgervlotbrug)
Piet Glasbergen (19-4-2017)

locatie

plaats
Burgervlotbrug
gemeente
Schagen, Noord-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Zijpe, sectie G, nr. 910
geo positie
X: 107458, Y: 528984
N: 52.74612, O: 4.68315
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Bijzonder groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenweg 2
1754 KS Burgerbrug
molenaar
Dirk Rentenaar jr.
telefoon
0226-381304
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van Molen L-Q via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geteerde gepotdekselde planken.
kap
Gedekt met riet
inrichting

Stalen vijzel, Ø 1,55 m.
Geen woning in de molen

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Afd LQ 1597'

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
binnenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 63 stalen rollen. Binnenkruirad.
vlucht
23,70 m.
vang
Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 21 staven, steek 16,5 cm.
Onderbonkelaar 28 kammen
Vijzelwiel 37 kammen, steek 13,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 1,77

hoogte
wiekvorm
Systeem Fauël met op de binnenroede handbediende neusremkleppen, op de buitenroede steekborden.
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Straathof ✉︎ 247 binnen 2009 2009 binnen aanw. 23,70
Straathof ✉︎ 246 buiten 2009 2009 buiten aanw. 23,70
Burger ✉︎ g.n. buiten 1971 1972? buiten 2009 23,50
Burger ✉︎ g.n. binnen 1971 1972? binnen 2009 23,50
wiekverbeteringen

Deze molen is vermoedelijk sinds 1997 voorzien van het systeem Fauël (fokwieken). Daarvoor was de molen steeds Oud-Hollands opgehekt.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Sterkman & Zn, wed. A. ✉︎ 233 1863 1863? aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van de afdelingen L en Q van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis.

omwentelingen
eigendomshistorie

In tegenstelling tot de andere molens van de Zijpe & Hazepolder is de L-Q altijd het volle eigendom van het waterschap gebleven. 

geschiedenis

De afdeling L-Q is in 1960 ontstaan door samenvoeging van de afdelingen L en Q. De molen De L-Q werd dan ook vroeger Molen L genoemd.
Vermoedelijk beschikte de afdeling L ten tijde van de eerste bedijking van de Zijpe in eerste instantie niet over een eigen molen, maar werd deze bemalen door de molen van de oostelijk aangrenzende polder F.
Zo werd in augustus 1564 een eerder genomen besluit bekrachtigd, om drie molens te bouwen, waaronder een bij Krabbendam - de F - die voor de bemaling van de afdelingen F en L zou moeten dienen. Blijkbaar is hierin al spoedig verandering gekomen, want blijkens een kaart van omstreeks 1571 stond op deze plaats in de afdeling L een binnenkruier.
Ook op de uit 1600 daterende kaart van de tweede bedijking van de Zijpe staat hier een molen aangegeven.

Vóór de aanleg van het Noord-Hollands Kanaal in het begin van de 19e eeuw, maalde hij via een voorboezem langs de Molenweg uit op de Hondsbossche Vaart. Sindsdien slaat de molen uit op het Noordhollands Kanaal en zijn er van de oorspronkelijke voorboezem nog slechts enkele sporen in de verkaveling van het langs de Molenweg gelegen land te vinden.

Tussen 1864 en 1894 is de molen vervijzeld. In 1962 werd op de inmiddels in staal vernieuwde en iets versmalde vijzel een dieselmotor geplaatst, waardoor de windkracht buiten gebruik kwam. De geleidelijk in verval geraakte molen is in de jaren 1972-1974 gerestaureerd en wordt sindsdien weer regelmatig in werking gesteld. De dieselmotor was  ondertussen vervangen door een elektromotor, maar ook die is inmiddels verwijderd: op het molenerf staat tegenwoordig een afzonderlijk gemaal.
De molen is nog geregeld in bedrijf. 

Constructie
Het eiken achtkant heeft geen ondertafelement en is verstijfd met extra korbelen die op de eerste bintlaag zijn geplaatst. Boventafelement, rolvloer, kuip en kap zijn al eens vernieuwd, waarschijnlijk in de tweede helft van de 18de eeuw (1790?).
Het totaalbeeld van de constructie doet een hoge ouderdom vermoeden. Zeer waarschijnlijk dateert de L-Q nog uit de begintijd van de laatste bedijking. Er zijn geen aanwijzingen dat de molen ooit bewoond is geweest.

aanvullingen

toelichting naam

De molen wordt aangeduid naar de polderafdelingen die hij kan bemalen.

foto's

foto's