Molen De Eendracht, Alphen aan den Rijn

Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland
bestaande molen

media-bestand
Molen 00054 De Eendracht (Alphen aan den Rijn)
Christina Zoet (4-5-2013).

korte karakteristiek

naam
De Eendracht
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Het malen van graan, thans op vrijwillige basis
adres
Gouwsluisseweg 46
2405 XS Alphen aan den Rijn
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
00054
oude dbnr.
B947
Meest recente aanpassing
| Conversie

locatie

plaats
Alphen aan den Rijn
plaats aanduiding
gemeente
Alphen aan den Rijn, Zuid-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Alphen aan den Rijn, sectie B, nr. 6756
geo positie
X: 105.903, Y: 459.304
N: 52.11978, O: 4.67033
biotoop waarde
Zeer groot; dominerende functie tussen water-, spoor- en autowegen. De grote hefbrug in de nabijheid stoort in dat opzicht eigenlijk niet.
biotoop toelichting

contact en bezoek

bezoek/postadres
Gouwsluisseweg 46
2405 XS Alphen aan den Rijn
molenaar
Dick Esveld en anderen
telefoon
06-43047996
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden
zaterdag van 9.00 - 17.00 uur
toegangsprijzen
winkelinformatie
Assortiment meelproducten.
meelverkoop
ja
museum informatie
gericht op scholen
nee
AKG lid
ja
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Grenen achtkant, gedekt met leien, op gemetselde (en gepleisterde) onderbouw.
kap
Gedekt met losagnes
inrichting

Twee koppel 17der kunststenen; één koppel 16der blauwe stenen; sleepluiwerk; twee transporteurs, één regulateur (voor drie koppel); in het onderachtkant een maalstoel en petkus graanreiniger, aangedreven door een 60 pk. Industrie dieselmotor; plansichter; zakkenreiniger; vier graansilo's

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, en het opschrift 'ANNO 1898' en enige witte sterren

kenmerken windmolens

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels met 32 rollen; kruihaspel
vlucht
23,70 m.
vang
Stutvang; 5 vaste stukken. Vangbalk met haak; vangstok. Kneppel; pal.
overbrenging

Bovenwiel 65 kammen
Bovenbonkelaar 36 kammen,steek 13, 8 cm.
Spoorwiel 2 x 89 kammen
Steenschijfloop 1e koppel kunststenen 24 staven;
2e koppel kunststenen 21 staven; koppel blauwe stenen 24 staven, steek 9.8 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,7 (2x) en 1 : 7,6

hoogte
van de stelling: 10,60 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx 779 binnen 1994 1994 binnen aanw. 23,60
Derckx 116 buiten 1974 1974 buiten aanw. 23,70
Pot 2657 binnen 1929 1930 binnen 1994 23,69
Pot 2656 buiten 1929 1930 buiten 1973 23,70
wiekverbeteringen

Van 1934 tot 1973 had deze molen op beide roeden het systeem Dekker; bij de grote restauratie van 1973/74 werden beide roeden weer Oud-Hollands opgehekt.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As 483, De Prins van Oranje
De Prins van Oranje
483 1867 1898 aanw. 05,60

geschiedenis

Van origine was deze molen in 1752 gebouwd als De Twee Gebroeders in Zaandam-Oost. In 1898 stond deze molen daar voor de sloop te koop, werd vervolgens aangekocht en in onderdelen naar Alphen overgeplaatst. Daar kwam deze in plaats van een molen die ruim 500 meter ten ZZW van de huidige stond; verbreding van de Gouwe maakte dat die veel lagere achtkante molen daar moest verdwijnen.

Van 1923 tot 1973 was Bram Walraven eigenaar. Deze was zeer vooruitstrevend en inventief: in de meeste korenmolens werd nog zak voor zak gemalen (het zgn. loonmalen) wat zeer arbeidsintensief was. Bij "De Eendracht" waren zowel in molen als pakhuizen silo's, elevatoren, luiwerken, transportgoten en -schroeven aangelegd, zodat al het transport om tot een gereed produkt (hoofdzakelijk veevoeder) te komen, op wind- of mechanische kracht plaats kon vinden. In februari 1934 werden bovendien beide roeden voorzien van het systeem Dekker.

De Eendracht was een productiemolen en ook op dagen dat er geen wind was moet er gemalen kunnen worden, hiertoe werd een stoommachine geplaatst. Op een gegeven moment is deze machine vervangen door een elektromotor. Deze dreef drie koppel stenen aan die beneden in de molen opgesteld stonden. Deze elektrische hulpkracht heeft echter niet lang bestaan, want de buurman van Walraven, de Centrale Alphense Veevoederhandel, kreeg zijn stroom namelijk een halve cent per KWh goedkoper geleverd. Uit oogpunt van oneerlijke concurrentie werd dit door Walraven aangevochten, maar hij kreeg - gelukkig voor de molen - geen gelijk. De boze Walraven verwijderde vervolgens de elektromotor en liet een 60 Pk tweecilinder dieselmotor van Motorenfabriek 'De Industrie' plaatsen. Deze fabriek was op een steenworp afstand van de molen gevestigd.

Tot ca. 1955 was de molen op windkracht in bedrijf; daarna werd op nog af en toe gedraaid, tot dit vanwege de slechter wordende staat niet meer ging. Na een grote restauratie in 1973/1974 kwam de molen op vrijwillige basis weer in bedrijf.

In november 2007 is de kap, compleet met één opgehekte roede, eraf gehaald en naast de molen neergezet. Dit omdat de kuip, kruivloer en bovenzijden van enkele achtkantstijlen slechter bleken dan gedacht. Na herstel werden de kap herplaatst en de buitenroede weer gestoken. Van de kap zelf waren ondertussen windpeluw en steunder vernieuwd. Ook werd van de gelegenheid gebruik gemaakt door delen van de kap weer in de oorspronkelijke kleuren te verven.
In het najaar van 2015 werd één van de roeden gestreken om te worden gerepareerd. Korte tijd later kon deze weer worden gestoken.

Het spoorwiel heeft een dubbele gang kammen; dit wiel is echter niet afkomstig uit de Zaanstreek en zelfs niet uit een molen, maar uit een destijds failliet gegane stoomfabriek. Voor het stellinghek werd in 1898 gebruik gemaakt van een balustrade van een schouwburg te Utrecht. Vandaar dat de molen tot 1973 een zeer bijzonder hek rond de stelling bezat. Dat is toen vervangen door een normale balie.

De Industrie-dieselmotor in de onderbouw werd in 1984, na jaren te hebben vastgezeten, door vrijwilligers weer gangbaar gemaakt. Die motor is vrijwel iedere zaterdag in bedrijf en, naar wijlen Bram Walraven, "De Oude Bram" genoemd.


aanvullingen

unieke eigenschap

De enige molen met een dubbel uitgevoerd spoorwiel.

literatuur

D. Kenbeek, 'Molenaars aan Rijn en Gouw (1)', in: Molenwereld 6 (2003) 187 - 191
D. Kenbeek, 'Molenaars aan Rijn en Gouw (2)', in: Molenwereld 10 (2003) 289 - 297
D. Kenbeek, 'Molenaars aan Rijn en Gouw (3)', in: Molenwereld 12 (2003) 358 - 366

trivia

Tijdens de grote restauratie van 1973/74 verfde molenmaker Piet van Beek de askop rood. Toen Bram Walraven dit zag, riep hij naar Van Beek: "Heeft je vinger gebloed?".
(N.B. Wijlen Piet van Beek had een sterke voorkeur voor de kleur rood al was dit, zo ook hier, vaak niet juist. Pas in 2007 is de askop in een betere kleur geverfd).

afbeelding van onze ondersteuners

foto's

foto's