over
- bijzonderheid
- De nog bestaande EMF 30 pk elektromotor is ondergebracht in een naastgelegen machinekamer.
De motor is in 1940'45 geplaatst en zowel de sterschakelaar, stoppenkasten en bedrading zijn nog aanwezig.
De motor dreef via een drijfwerk met behulp van een riemverbinding onder de molen door, een haakse overbrenging aan. Op de overbrenging is een poelie aangebracht met een vrijloop die vanaf de maalzolder kan worden bediend. Op de overbrenging is een as geplaatst die het spoorwiel met de molenstenen en alle machines (buil, mengketel, elevators) kon aandrijven. De overbrenging naar het spoorwiel is nagenoeg nog compleet.
De motor is niet meer aangesloten op het elektriciteitsnet.
GESCHIEDENIS
In 1912 werd de machinekamer aan de zuidwest aangebouwd, tegen de romp van de molen. Naast windkracht kon met een zuiggasmotor gemalen worden (18 pk, type onbekend).
In 1928 werd een vergunning gevraagd door molenaar L. de Jonge voor het vervangen van de zuiggasmotor naar een 22 pk ruw-oliemotor. Type is onbekend.
In de machinekamer zijn in de romp van de muur nog uitsparingen zichtbaar waar de watertanks (koeling) hebben gestaan van deze ruw-oliemotor. Ook is er een plattegrond beschikbaar uit het archief van de exacte locatie van deze ruw-oliemotor en de benodigde onderdelen de machinekamer. Contouren in de vloer zijn nog zichtbaar. Bovenop op dak was een luik aanwezig voor de uitlaatgassen (luik niet meer aanwezig)