over
- bijzonderheid
- Importeur en leverancier van de gasmotor was Stockport uit Amsterdam, voorheen Kiderlen & Co. De motor stond oorspronkelijk in maalderij Te Boekhorst Windmoller te Wehl, Gelderland.
Bron: Pionier, nr.4, juli 2013, p. 32-33.
De motor heeft in de Buitenmolen nooit een functie gehad.
Want hij was niet compleet en het koppel maalstenen dat er door werd aangedreven is niet mee naar de Buitenmolen gebracht. Het muurtje waar de motor op staat biedt geen enkele fundering. De werkende motor zou waarschijnlijk zomaar de molen uit lopen!
Bron: Henk Venhorst (molenaar Buitenmolen)
Herzien van het bouwjaar van de motor, oorspronkelijk was er 1920 opgegeven, maar gezien het onderstaande verhaal wordt dat veranderd naar 1906 (voor de geinteresseerden, onderstaand toelichting):
Op 11 September 1918 werden de twee bedrijven 'Ruston, Proctor and Co' en 'Richard Hornsby and Sons' samengevoegd en ging onder de naam 'Ruston & Hornsby' verder.
De serienummers van de geproduceerde machines gingen verder waar de nummers van 'Ruston, Proctor and Co' waren gebleven. De eerste 'Ruston & Hornsby' machine had een serienummer in de buurt van 52400 [1].
Het serienummer van de gasmotor in deze molen is 10750, en dat is dus te laag om een 'Ruston & Hornsby' te zijn.
De importeur van de gasmotor in deze molen is 'KIDERLEN & Co'. Dat bedrijf heeft later zijn naam gewijzigd in 'N.V. techn. bur. "STOCKPORT" v/h KIDERLEN & Co'.
Hetgeen ook als zodanig op de machine-plaatjes van de motoren uit die latere periode is terug te vinden. Niet op deze.
[2] In 1878 wordt door Mr. J.E.H. Andrew de 'Stockport Gas Engine Works' gevestigd (Stockport is een voorstad van Manchester).
Vanaf datzelfde jaar gaat hij in licentie gasmotoren volgens het Bisschop-patent bouwen. En vanaf 1882 worden motoren van het eigen originele Stockport Gas Engine-ontwerp geproduceerd.
Als in 1890 het patent op de Otto-motor verloopt, stopt men met de originele Stockport Gas Engine, en gaat men verder met een nieuw ontwerp Stockport Gas Engine, gebaseerd op de Otto-cyclus.
De gasmotor in de Buitenmolen is van dit latere type.
In 1906 wordt het bedrijf 'J.E.H. Andrew and Co' door 'Richard Hornsby and Sons' overgenomen [3].
Navraag bij Ray Hooley [4] (hij heeft de originele verkoop grootboeken van 'Ruston & Hornsby' etc. in zijn bezit) geeft meer informatie over deze motor:
Engine No.10750 is listed as a 6hp oil engine in the Hornsby sales ledger. It was sold on 1. 1. 1906 to agents McOrie & Co, Glasgow, for a customer in Brazil.
I then checked another ledger which records all engines sold to agents. The list of engines sold to Kiderlen does not include No.10750.!!
I concluded that No.10750 was an Andrew number.
I then checked with the Andrew sales ledger. Unfortunately, the last number in the ledger in my possession is 10307, dated December 1905.
This entry is on the last line on the last page in the ledger!! It would be an unbelievable coincidence if this number 10307 was the last Andrew engine.
Records of the last few engines sold have been lost - probably because they didn't think it worthwhile starting a new ledger for just a few engines.
I believe that all engines carrying the name 'Stockport' were produced at Stockport. The factory there continued production until it closed during the depression that followed WW1.
Deze gasmotor is dus een van de laatste door J.E.H. Andrew geproduceerde motoren.
Het bouwjaar is wellicht 1906. Stockport Gas Engines waren tot januari 1907 in produktie [5].
Het serienummer helaas niet is opgenomen in het originele verkoop-grootboek van JEH Andrew, daardoor is niet te zeggen welke 'letter' (en dus vermogen) bij deze motor hoort.
[1] http://tractors.wikia.com/wiki/Ruston_Proctor_no._34987
[2] Stockport Gas Engine Works, The Engineer March 13, 1908 (pages 265-266)
[3] https://www.gracesguide.co.uk/J._E._H._Andrew_and_Co
[4] http://www.oldengine.org/members/ruston/front.htm
[5] http://www.oldengine.org/members/ruston/Production4.htm