bouwjaar
vernieuwd
verdwenen
1926 buiten bedrijf, onttakeld ? 1950 gesloopt
geschiedenis

In 1926 werd de functie van de Diemermolen overgenomen door een dieselgemaal(tje) en ondergebracht in een vrijstaand gemaalhuisje, dat nog steeds in gebruik is.

 

07-01-1935: Bredase Courant 

Zondagmorgen is de 29-jarige C. Portenga, zoon van den molenaar van den Diemer polder te Diemen, door een drijfriem van een draaienden electromotor gegrepen en daardoor zoo ernstig gewond, dat hij korten tijd daarna is overleden. De jongeman, die op dat oogenblik alleen in den molen was heeft vermoedelijk de veiligheidskast van den electro-motor opgetild, teneinde zich ervan te overtuigen, dat deze niet warm liep. Hierdoor is het mogelijk geworden, dat een drijfriem een arm van den ongelukkige greep en deze van het lichaam rukte. De zwaar gewonde man is toen nog naar een hoek van het Vertrek kunnen loopen, waarna bloedverlies hem dermate uitputte, dat hij is neergevallen en doodgebloed. De jonge man was ongehuwd.

(Bredase Courant) • Het slachtoffer was de 29 jarige molenaarszoon Cornelis Portengen. Hij werd geboren te Diemen. Hij overleed te Diemen op 06-01-1935 om 10.30 uur. (Overlijdensakte – Open archief) 

Mijn opa Johannes Portengen was van 1905 tot 1942 molenaar-machinist van de Diemerpolder, in 1930 kreeg hij tijdens zijn 25 jarig jubileum een oorkonde uitgereikt namens het polderbestuur.

 

In 1936 bestond de schepradmolen nog wel, maar was al niet meer in werkbare staat. De polder werd toen bemalen door een dieselgemaal van 40 pk met een centrifugaalpomp. 

 

In 1942 werd Johannes Portengen opgevolgd door zijn zoon Christiaan Lodewijk Portengen (mijn vader). De familie Portengen stamt uit een oud molenaarsgeslacht, en hebben later nog als machinist bij enkele waterschappen dienst gedaan. 

De molen was in mijn geboortejaar 1946 niet meer als watermolen in bedrijf, maar nog wel als woning, ik ben dus wel in de molen geboren.

In 1951 zijn wij met het binnenschip van mijn oom verhuisd naar het watergemaal van de Houtrakpolder. Vanuit de Diemerpolder aan de Diem en aan het Merwedekanaal, later vernoemd Amsterdam-Rijnkanaal, naar het Noordzeekanaal. Tot mijn 5e levensjaar heb ik dus op de molen-locatie gewoond en bewaar daar nog enkele duidelijke herinneringen aan.

Na onze verhuizing hebben er nog twee Portengens in het huidige woonhuis aan de Kanaaldijk dienst gedaan en gewoond. In 1986 werd na 60 jaar trouwe dienst de Werkspoor dieselmotor van 45 pk, met groot vliegwiel, vervangen en later geschonken aan het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen. En staat daar als opvallend technisch pronkstuk tentoongesteld 
Jacob Portengen, 13 maart 2011.

 

De Werkspoor A-Frame motor die in het Diemergemaal heeft gestaan is verhuisd van Groningen naar het van Osch Museum in Etten-Leur. Daar is hij geheel gerestaureerd en weer in bedrijf genomen.Frank Maas, 23 september 2023

 

De sloopvergunning van de molen werd afgegeven op 6 okt. 1948 en in 1950 is de molen afgebroken.