- bouwjaar
- verdwenen
-
afgebroken Sinds 1907 een ruwoliemotor van 50 pk als hulpkracht Sinds 1931 een elektrisch aangedreven schroefpomp
- geschiedenis
-
Gebouwd in 1793 (jaartal in het riet)
Afgebroken in 193216-03-1905: Nieuwsblad van het Noorden
WAGENBORGEN, 13 Maart.
Komt men tegenwoordig in den watermolen van den Zuid-Bulsterpolder, dan ziet men aan de rechterzijde op een klein plaatsje een machine, een motor, die den grooten vijzel moet trekken, als er geen wind is en het water hoog is. Is er wind, dan kan de molen evengoed aangespannen en de motor buiten werking gesteld worden of zij kunnen gezamenlijk werken. Deze verbrandingskracht-motor is geleverd door de firma Brons en Timmer machinefabrikanten te Delfzijl. Werd de oplevering van deze machine door een omstandigheid vertraagd, thans is zij geheel gereed en werd in tegenwoordigheid v/d volmachten, vele ingelanden en nieuwsgierigen geprobeerd. Volgens de voorwaarden moet zij per minuut 40000 Liter water uitwerpen. Aangezien het water in den boezem te laag was, om dit te onder-zoeken, was er een opening tusschen den uitloop en de watering gegraven, zoodat het water uit eerstgenoemde vrij in den boezem kon stroomen. Op enigen afstand had men in de watering een kistdam geslagen. Duidelijk kon men zien, dat de motor voldoende kracht bezat, want niet alleen trok hij de groote schroef, 45 kub. M., maar tevens ook de kleine, 35 kub. M.; groote hoeveel heden water werden met kracht uitgeworpen. Het was een aardig gezicht. Maar... de kijklustigen werden spoedig aan het werk geroepen. Wat was het geval. Het buitenwater kwam zoo hard opzetten, dat het met geweld door de opening in den boezem stroomde, ja het kwam zelfs eventies op het land. Met vereende krachten gelukte het spoedig door het slaan van kistdammen de opening weer dicht te krijgen. De motor werkte steeds met volle kracht door en het overtollige water was weldra weer uit den boezem verwijderd. Was dus aan den eisch, voldoende kracht, meerdan voldaan, een tweede voorwaarde was: 't petroleumverbruik mag op zijn hoogst 10 L. per uur zijn en ook hieraan voldeed hij, want het verbruik was na onderzoek 9.36 L. Allen waren dan ook uitstekend over den motor en zijn werking voldaan. Hadden de volmachten het recht de machine door een deskundige te laten onderzoeken, zij deden het niet en keurden, onder nadere goedkeuring, den motor eenparig goed; een dus, dat het bestuur goed tevreden was bewijs en een eer voor de firma Brons en Timmer, die haar werk op zoo'n eervolle ook niet aan, of de firma zal weldra wijze oekroond zag. We twijfelen er dan ook niet aan meer zulke motoren in de watermolens leveren. Naar wij van een der firmanten hoorden, was deze motor een verbeterde Dieselmotor.
Informatie van Rob Hoving, 01-08-2025
-
Molen 00638 Zuidbultster polder, Zuidbultster Watermolen (Nieuwolda)Foto: n.n., opname ca 1928, coll. VMMolen 00638 Zuidbultster polder, Zuidbultster Watermolen (Nieuwolda)fragment top.kaart