Nederlandse Molendatabase
Giessendam, Zuid-Holland

De Tiendwegse Molen

979

De Tiendwegse Molen

1906
Wipmolen
Wipmolen
Poldermolen
Giessendamse Tiendweg 1
3373 AV Hardinxveld-Giessendam
X: 117317 Y: 428198
N 51.841094 O 4.840397
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Hardinxveld-Giessendam
Gemeente Hardinxveld-Giessendam, sectie G, nr. 4673
SIMAV
SIMAV sinds 1968
Maalvaardig in circuit
2014: 106.908
2013: 152.966
2012: 209.283
2011: 163.122
2010: 179.625
Vh. bemalen van de polder Binnentiendwegs als onderbemaling; thans buiten bedrijf
Jaap Hooghwerff
Niet bekend
Zeer groot
ZH174
02530
20264

De Tiendwegse Molen

Constructie

Constructie

Ondertoren gedekt met riet
Bovenhuis geheel zwart geteerd
26,10 m.
Oud-Hollands
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Pos. bouw Jaar Steek Positie Verdw. Lengte
klik voor meer info Straathof 0028 binnen 1986 1986 binnen aanw. 26.10
klik voor meer info Straathof 0029 buiten 1986 1986 buiten aanw. 26.10
klik voor meer info Pot 1181 binnen 1880 1907 binnen 1986 25.80
klik voor meer info Pot 1971 buiten 1903 1907 buiten 1986 25.90
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Penn & Comp, F.J. 0108 1858 1907 aanw. 04.56
Zetelkruiwerk; kruirad
Losse Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak; evenaar
Open ijzeren scheprad buiten de molen, Ø 5,52 m.; breedte 0,52 m.
Woning in de molen
Bovenwiel 56 kammen
Bovenschijfloop 27 staven, steek 14,0 cm.
Onderschijfloop 19 staven
Onderwiel 80 kammen, steek 16,5 cm.
Overbrengingsverhouding 2,03 : 1
H.G. Pellikaan, Gorcum (1906)

De Tiendwegse Molen

De Tiendwegse Molen

Verwijzingen

De Tiendwegse Molen

Geschiedenis

Geschiedenis

Deze molen was tot 1965 in gebruik voor het bemalen van het onderdeel Binnentiendweg van de polder Giessen Oude Benedenpolder in Giessendam en daarmee feitelijk een onderbemaling. Verder was deze molen tevens baak- of seinmolen voor het waterschap de Nederwaard.

Op 8 december 1906 brandde de oorspronkelijke wipmolen als gevolg van een schoorsteenbrand af. De uitgerukte brandweer belandde onderweg met de spuit in een greppel en kon geen hulp meer bieden.
Na de brand werd door het polderbestuur overwogen een ronde stenen molen te laten bouwen. Na een tip van de architect Roozendaal uit Noordeloos werd echter contact gezocht met het bestuur van de polder Groote Waard aldaar, omdat die polder wenste over te gaan op stoombemaling waardoor hun laatste molen, de Grote Molen, buiten bedrijf zou komen. Door het polderbestuur werd toen een bod van ƒ 2.000,- op de molen uitgebracht, dat door de stemgerechtigde ingelanden van de polder Groote Waard werd aangenomen.

Het afbreken, overplaatsen en weer opbouwen van de molen in Giessendam werd uitgevoerd door molenmaker H.G. Pellikaan uit Gorinchem, die het karwei voor ƒ 5.200,- had aangenomen.
Afkomende onderdelen van de verbrande molen, zoals wateras, scheprad en de twee roeden, werden voor ƒ 375,- aan Pellikaan verkocht. De onderdelen van de in Noordeloos afgebroken molen werden op een dekschuit over de Giessen naar Giessendam vervoerd. Vanaf de plaats waar deze dekschuit af kon meren, werd een smalspoor aangelegd over een lengte van ongeveer 1100 meter. De onderdelen werden zo met behulp van een locomotiefje en een aantal wagons naar de plaats van bestemming gebracht.

In maart 1974 werd een kleine onderhoudsbeurt aan de molen uitgevoerd. Hierbij werden onder andere de borstnaald en de baardplanken vernieuwd.
Ruim elf jaar later, in juni 1985, werd een begin gemaakt met een grondige restauratie van de molen. In hoofdzaak omvatte dit het vervangen van het wiekenkruis, de trap met hangbomen en staartbalk, twee daklijsten, een steenlijst, de busbalk, de penbalk, de wolfsbalk, de achterzomer, de vorstnaald, drie kapspanten, de achtervelgen van het bovenwiel en de schoepen van het scheprad. Daarnaast werden herstellingen verricht aan het rietdek op de ondertoren en aan het buiten-toilet. Bovendien werden het aangebouwde klompenhok en de nabij staande schuur vernieuwd. Het werk werd uitgevoerd door het molenmakersbedrijf vh. J. de Gelder b.v. te Arkel. Het herstel aan de krimpmuren werd uitgevoerd door aannemer J. de Bruin uit Streefkerk, evenals het grotendeels vervangen van de voor- en achterwaterlopen. Op 11 september 1986 werd de molen door burgemeester B. van Wouwe van Hardinxveld-Giessendam in bedrijf gesteld door het lichten van de vang. De restauratie kostte ƒ 543.830,-.

In 1963 was, vanwege het toen geplaatste elektrische vijzelgemaal, een kruipaal komen te vervallen. In 1985 werd het gemaal een tiental meters verder naar het westen verplaatst zodat de onmisbare paal weer kon worden aangebracht.

Sinds 2006 is de situatie met de (bijzonder geringe) onderbemaling met opvoerhoogte van 0,20 meter opgeheven en maalt de molen in circuit.

In 2009 bleek deze molen aan nieuw herstel toe. Helaas betekent dit voor de eigenaar een forse financiële tegenvaller: de zetel dient geheel vervangen te worden en daartoe moet het bovenhuis tijdelijk worden afgebroken. Deze molen kan namelijk niet met een kraan worden benaderd.

De Tiendwegse Molen

Aanvullingen

Aanvullingen


Deze molen is vernoemd naar de polder die hij als onderbemaling kon bemalen.

De Tiendwegse Molen

Overige foto's
De Tiendwegse Molen, Giessendam, Foto: Bart van Maaren (19-5-2014)
© Foto: Bart van Maaren (19-5-2014)
De Tiendwegse Molen, Giessendam, Foto's: Ton Koorevaar (27-04-2010)
© Foto's: Ton Koorevaar (27-04-2010)

Bezoek allemolens.nl voor historische foto’s van deze molen.
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: donderdag 23 juli 2015 | Foto Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    
zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen De Tiendwegse Molen, Giessendam home vorige pagina