Molen De Besthmenermolen, Ommen

Ommen, Overijssel
b

korte karakteristiek

naam
De Besthmenermolen
modeltype
Kantige molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
herbouwd
1995
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Hammerweg 59a
7731 AJ Ommen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02637
oude dbnr.
B797
Meest recente aanpassing
| Bezoekmogelijkheid
media-bestand
Molen 02637 De Besthmenermolen (Ommen)
Sander Boom (20-7-2020)

locatie

plaats
Ommen
gemeente
Ommen, Overijssel
streek
Vechtdal
kadastrale aanduiding
Gemeente Ambt-Ommen, sectie F, nr. 3830
geo positie
X: 225326, Y: 501541
N: 52.49704, O: 6.42282
biotoopwaarde
2 (bedenkelijk)
landschappelijke waarde
Niet onbelangrijk maar wordt verminderd door beplantingen

contact en bezoek

bezoek/postadres
Hammerweg 59a
7731 AJ Ommen
molenaar
Luuk Vogelzang / Simon van Kampen
telefoon
0529-452739 / 0572-302705
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Woensdagmiddag, op molendagen en op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

Mei - medio sept. op zat. en zondagmiddag is een gids aanwezig. Woe en 1e zat. v.d. maand van 13.30-1630.

fietsroute
fietsroute in de buurt van De Besthmenermolen via fietsnetwerk.nl

constructie

modeltype
Kantige molen, beltmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen voet
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 17der blauwe stenen en één koppel 15der kunststenen (incompleet); kammenluiwerk met gaffelwiel.

versieringen

Eenvoudige baard, groen geverfd, wit afgebiesd, met de jaartallen '1862' en '1995'

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Neutenkruiwerk; kruirad
vlucht
21,00 m.
vang
Vlaamse blokvang uit zes stukken; vangbalk met haak; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 63 kammen, steek 10,9 cm;
Bovenbonkelaar 34 kammen;
Spoorwiel 105 kammen, steek 8.3 cm;
Steenschijfloop 36 staven;
Overbrengingsverhouding 1 : 5.4

Luiwiel 33 kammen; luias 17 kammen

hoogte
van de belt: 3,50 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 802 buiten 1995 1995 buiten aanw. 21,00
Derckx ✉︎ 803 binnen 1995 1995 binnen aanw. 21,00
Fransen ✉︎ g.n. binnen 1927 1940> binnen? 1981 21,00
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toepgepast.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Schretlen & Co, D.A. ✉︎ 204 1886 aanw. 06,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig (zie 'Geschiedenis')
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

molenmaker
?? (1862) Fa. Groot Roessink, Voorst (1995) Bertus Dijkstra, Sloten (2009)
omwentelingen
geschiedenis

Er waren twee voorgangers in de buurtschap Eerde en er werd dan ook wel gespoken over 'de Eerder molen'. De eerste molen wordt al in 1583 genoemd, ongetwijfeld een standerdmolen. Op 12 december 1747 waaide deze om.

De tweede molen werd in 1748 gebouwd, niet op dezelfde plaats maar meer richting Besthem. In 1861 verbrandde er in de buurt van Ommen een molen, aan te nemen de voorganger van de huidige.
De Dordrechtsche Courant van 10-09-1861 bericht hierover: "In dienzelfden [vrijdag 6 sept.] avond is door het onweder in de gemeente Ambt Ommen een molen in de asch gelegd". Om wat voor type molen het ging, is niet bekend.

De huidige molen werd in 1862 gebouwd en weer op een andere plaats, dit omdat die locatie met paard en wagen beter bereikbaar was. 
Rond 1950 was de Besthemer molen voor het laatst op windkracht in bedrijf; daarna raakte hij sterk in verval en rond 1990 was dit niet veel meer dan een ruïne. Een ruïne die door de omringde begroeiing geheel en al uit het zicht was verdwenen. 

Bij de zeer omvangrijke restauratie van 1995 werd de molen alleen draaivaardig hersteld: ondanks de aanwezigheid van enige (los bewaarde) molenstenen werd geen binnenwerk meer aangebracht. Vermoedelijk had de ervaring met de molen van Vilsteren, die wel geheel maalvaardig werd gemaakt maar waar vervolgens een speciaal opgezet project failliet ging, hieraan bijgedragen.

Evenwel kwam men later op deze beslissing terug: in de zomer van 2009 werd serieus begonnen en in 2010 werd de molen met één koppel 17der blauwe stenen maalvaardig opgeleverd. Hiervoor gebruikte men twee originele stenen uit de molen zelf: de loper was in de molen bewaard gebleven en heeft men opgedikt met beton; de ligger lag al tijden bij molen "Den Oord" en deed daar dienst als 'tafeltje' maar keerde dus terug. Er is ook een (ongerestaureerd) koppel 15der stenen aanwezig.

foto's

foto's