Molen (grondzeiler), Staphorst

Staphorst, Overijssel
v

korte karakteristiek

naam
(grondzeiler)
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
korenmolen
bouwjaar
verdwenen
toestand
verdwenen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
02628
oude dbnr.
V2649
Meest recente aanpassing
media-bestand
Molen 02628 (grondzeiler) (Staphorst)
Foto: n.n.

locatie

plaats
Staphorst
plaatsaanduiding
gemeente
Staphorst, Overijssel
geo positie
X: 210396, Y: 517441
N: 52.64164, O: 6.20564

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
achtkante bovenkruier
plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
verdwenen
bouwjaar
verdwenen
verbrand
geschiedenis
In 1908 kwam de standerdmolen (dbnr. 691) voor een bedrag van f. 1000,- in het bezit van Roelof Coster.
Op 15 mei 1915 werd door deze nieuwe eigenaar een schrijven gericht aan het College van B. en W. der gemeente Staphorst met het verzoek, op de plaats van de standerdmolen een achtkante grondzeiler te mogen oprichten.
Op 22 juni werd de vergunning afgegeven. Eén van de voorwaarden, waaraan moest worden voldaan, luidde: "De inrichting moet voltooid en in werking gebracht zijn vóór den 22 December 1915". De nieuwe molen werd in de onmiddellijke nabijheid van de standaardmolen opgericht, waarna laatstgenoemde molen werd gesloopt. Deze achtkante molen was afkomstig uit de gemeente Diever (dbnr. 1867). Het oorspronkelijke bouwjaar van deze bovenkruier is onbekend. Voor de verplaatsing naar Staphorst in 1915 stond dit maalwerktuig als beltmolen aan de weg naar Dieverbrug.
De betreffende molen wordt vermeld onder nummer 82 in de lijst van verdwenen Drentse molens, samengesteld door B. van der Veen Czn. en H. Blaauw.
Reeds in 1918 werd door R. Coster vergunning gevraagd voor het uitbreiden van zijn korenmolen met een - nabij de molen te plaatsen - horizontaal zaagraam, dat door de windkracht in beweging zou worden gebracht. Dit verzoek werd op 10 september van dat jaar ingewilligd. Deze houtzagerij werd in een tijd dat het malen van granen aan een bepaald maximum gebonden was, gebruikt als dekmantel voor het clandestien korenmalen. Toen boze tongen hiervan op het gemeentehuis melding maakten, luidde het korte, laconieke antwoord van burgemeester Van Wijngaarden: "Coster zaagt. "
In 1922 werd van gemeentewege toestemming verleend een elektromotor van 20 pk in de molen te plaatsen.
Zeven jaar later werd de grondzeiler ontwiekt, zodat sindsdien uitsluitend gebruik gemaakt werd van elektrische aandrijving. Het definitieve einde kwam op 7 april 1933, toen de molenromp geheel door brand werd verwoest.
In hetzelfde jaar verrees, dichtbij de plaats waar eens de windmolen stond, een geheel nieuw molenaarsbedrijf, dat op 15 oktober in gebruik genomen werd. Dit bedrijf, dat gesticht werd door Klaas Coster, werd later voortgezet door zijn beide zonen, Roelof en Hendrik.
Tijdens de periode waarin van de windkracht gebruik gemaakt werd, bezorgde de molenaar het meel met paard en wagen. Soms gebeurde dit met de hondekar, getrokken door Juno.
Boeren die in de omgeving van de molen woonden brachten zelf veelal met de kruiwagen - hun graan naar de molen.

ontleend aan J.A. Rossing, molens in de gemeente Staphorst

aanvullingen

trivia
Vervanger van een in 1915 gesloopte standerdmolen van de molenaar Roelof Coster.

Op 7 april 1933 is de dan al reeds onttakelde molen verbrand.
De Molen was gebouwd met gebruikmaking van onderdelen van een molen uit Diever (Dr) die eigendom was van de wed. I.Bennen.