Molen De Westermolen, Dalfsen

Dalfsen, Overijssel
b

korte karakteristiek

naam
De Westermolen
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

adres
Molenstraat 16
7721 AR Dalfsen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Westermolen via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
01842
oude dbnr.
B765
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 01842 De Westermolen (Dalfsen)
Piet Glasbergen (20-4-2018)

locatie

plaats
Dalfsen
plaatsaanduiding
gemeente
Dalfsen, Overijssel
kadastrale aanduiding
Gemeente Dalfsen, sectie K, nr. 4655
geo positie
X: 214073, Y: 502097
N: 52.50337, O: 6.25723
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Groot

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenstraat 16
7721 AR Dalfsen
molenaar
J. Brandriet en anderen
telefoon
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Zaterdag 10.00 - 12.30 uur en op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie

Boerderijwinkel met bakproducten, streekproducten en originele geschenken

meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

Winkel open woe t/m zat 9.30-17 uur

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen onderbouw
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 16der kunststenen; buil; sleepluiwerk.

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Westermolen'.

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; ijzeren rollen. Kruirad.
vlucht
22,20 m.
vang
Vlaamse vang; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 55 kammen
Bovenbonkelaar 26 kammen, steek 13 cm.
Spoorwiel 95 kammen
Steenschijflopen 32 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,28

hoogte
van de stelling: 4,50 m.
wiekvorm
Systeem van Bussel op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
media-bestand
Roede 217, Buurma
Buurma
✉︎ 217 binnen 1988 1988 binnen aanw. 22,20
Buurma ✉︎ 218 buiten 1988 1988 buiten aanw. 22,20
wiekverbeteringen

Sinds 1956 heeft deze molen het systeem Van Bussel. Dat is na het vervangen van beide roeden in 1988 opnieuw aangebracht. 

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Enthoven & Co, L.I. ✉︎ 394 1864 aanw. 06,27
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis

afkomstig van
omwentelingen
geschiedenis

De molen werd in 1818 gebouwd als koren- en pelmolen in opdracht van Gerrit Helmus Snel. In 1823 werd het (nog altijd aanwezige) molenaarshuis gebouwd.
Volgens overlevering zou de molen eerst elders hebben gestaan. Gezien de constructie van de molen zijn daar sterke aanwijzingen voor: het houten achtkant begint reeds enige meters boven het maaiveld, maar de stenen onderbouw loopt dan nog een bouwlaag door.
Door huwelijk van Snels dochter met Jan Machiel Wentzel kwam de molen in bezit van deze familie. Dit duurde tot 1947.

In 1842 werd de molen uitgebreid met een oliewerk. Begin 20e eeuw werd het pelwerk verwijderd. Van ca. 1890 tot 1926 stond er naast de molen nog een houtzaagwerk dat op windkracht werd aangedreven.
In 1947 deed Wentzel de molen over aan J.B. Makkinga, die eerder als molenaar bij de plaatselijke coöperatie werkte. Het reeds geruime tijd buiten gebruik zijnde oliewerk werd toen verwijderd. Enkele onderhoudsbeurten konden niet voorkomen dat de molen wegens roedebreuk tussen 1951 en 1956 stil heeft gestaan.

In 1956 vond aan de molen een grote restauratie plaats. In 1962 volgde wéér stilstand vanwege mankementen aan de kap.
Een nieuwe restauratie in 1969 zorgde ervoor dat de molen weer in gebruik genomen kon worden, maar dit duurde andermaal niet lang: door de novemberstorm van november 1972 werd het wiekenkruis beschadigd en kwam de molen weer stil te staan. Herstel volgde in 1974. 

Veel draaide de molen daarna niet meer. Door veranderingen in de veevoederfabricage was de molen niet meer nodig voor het maalbedrijf. Een periode van verval en onzekerheid over het voortbestaan van de molen brak toen aan, welke tot 1987 duurde: in dat jaar kocht de gemeente Dalfsen de molen aan.

Een flinke restauratie volgde in de jaren 1988/1989. De exploitatie van de molen wordt momenteel verzorgd door de Stichting Westermolen Dalfsen.

In april en mei 2012 werden kap en romp geheel opnieuw met riet gedekt.

Eigenaren van de molen waren:
G.H. Snel (1818-1846)
Geesje Snel - van Ankum (1846-1873)
Hendrikje Wentzel - Snel (1873-1879)
Erven Hendrikje Wentzel - Snel (1879-1884)
G.H. Wentzel (1884 - 1919)
J.M. Wentzel (1919 - 1946)
Jeltje Wentzel-Kleis (1946 - 1947)
J.B. Makkinga (1947 - 1982)
F.J. Makkinga (1982 - 1987)
Gemeente Dalfsen (1987 - heden).

aanvullingen

toelichting naam

De naam van de molen is niet alleen aan de geografische ligging t.o.v. Dalfsen, maar ook omdat er een Oostermolen in Dalfsen is geweest. Deze stond aan de Brinkweg, waar het gerestaureerde molenaarshuis Mulderboers nog aan herinnert.

unieke eigenschap

Deze molen had een tijdlang (van ca. 1890 tot 1926) vier volwaardige functies (koren-, pel, olie- en houtzaagwerk) die alle op windkracht werden aangedreven.

foto's

foto's