Nederlandse Molendatabase
Oudorp, Noord-Holland

't Roode Hert

't Roode Hert

1925
Stellingmolen
Achtkante molen
Korenmolen
Frieseweg 102
1823 CG Alkmaar
Noord-Holland
X: 112392 Y: 516764
N 52.636711 O 4.757782
toon op Google Maps
toon in Google Streetview
Oudorp
Alkmaar
Gemeente Oudorp, sectie A, nr. 3660
Stichting 't Roode Hert
Maalvaardig
Het malen van graan op professionele basis
072-5155433 (molen)
Maandag 13:00 - 16:30 uur; dinsdag t/m vrijdag 10:00 - 16:30 uur; zaterdag 09:30 - 16:00 uur
Groot maar wordt verminderd door allerhande bebouwing in de buurt
696
NH071
03506
7467

Vaags
Groot Wesseldijk

't Roode Hert

Constructie

Constructie

Grenen achtkant op houten onderbouw, gedekt met riet
Gedekt met riet
24,65 m.
Binnenroede systeem Van Bussel met Ten Havekleppen; buitenroede systeem Van Bussel
In 1942 is op beide roeden het wieksysteem Dekker aangebracht; in 1949 volgde op de binnenroe het systeem Ten Have, waarbij het systeem Dekker werd vervangen door een Van Bussel-achtige stroomlijnneus.
In 1962 werden de Dekkerwieken op de buitenroede ingeruild voor het systeem Fauël (fokwieken).
Na herstel van de roedebreuk in 2012 is ook de buitenroede voorzien van het systeem Van Bussel.
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Pos. bouw Jaar Steek Positie Verdw. Lengte
klik voor meer info Vaags 0270 buiten 2012 2012 buiten aanw. 24.65
klik voor meer info Vaags 0271 binnen 2012 2012 binnen aanw. 24.65
klik voor meer info Straathof 0044 buiten 1989 1989 buiten 2010 24.80
klik voor meer info Straathof 0045 binnen 1989 1989 binnen 2010 24.65
klik voor meer info Pot 1850 binnen 1900 1924 binnen 1989 25.00
klik voor meer info Pot 1851 buiten 1900 1924 buiten 1989 25.00
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info De Prins van Oranje 1273 1882 1924 aanw.
Engels met 40 rollen; kruihaspel
Vaste stutvang uit vier stukken; vangbalk met duim; vangstok; pal
Eén koppel 17der en één koppel 16der kunststenen; één koppel 15der blauwe stenen; twee koppel 16der kunststenen op motorkracht; twee graanelevatoren; elevator; buil; diverse transportschroeven; nautamenger; silo's; koekenbreker; sleepluiwerk; afschietwerk
Bovenwiel 53 kammen
Bovenbonkelaar 25 kammen, steek 15,0 cm.
Spoorwiel 91 kammen
Steenschijflopen 30 staven
Steenbonkelaar 32 kammen, steek 8,7 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 6,43 (2x) en 6,03
van de stelling: 7,00 m.
Fa. Gebr. Poland, Heerhugowaard (1925)

't Roode Hert

Versiering

Zeer eenvoudige baard, donkergroen geverfd, zonder opschrift.

Naambord op het lijf, voorstellende een rood hert met het opschrift "KORENMOLEN 'T ROODE HERT".

't Roode Hert

Verwijzingen

't Roode Hert

Geschiedenis

Geschiedenis

In 1620 werd door het stadsbestuur van Alkmaar aan Laurens Pietersz. toestemming verleend om op een weitje buiten de Friesche poort, aan de steenplaats in de bocht (de Driesprong), een oliemolen te bouwen.
In 1685 was deze molen al geen oliemolen meer, maar werd hij genoemd als volmolen. Na het in verval raken van de lakenfabricage werd aan het bedrijf nog een snuifkapperij toegevoegd.

De volmolen brandde in 1817 af en werd vervangen door de in dat jaar te Zaandam-Oost afgebroken pelmolen De Dordtse Maagd. Deze werd te Oudorp als pelmolen herbouwd en kreeg daar de naam 't Roode Hert.

De Dordtse Maagd was, voor hij naar Oudorp werd overgebracht, al eens eerder verplaatst. Oorspronkelijk was hij voor 1731 elders te Zaandam gebouwd als houtzaagmolen De Kat. Na in 1759 te zijn afgebroken werd hij op een andere plaats te Zaandam weer opgebouwd als pelmolen De Dordtse Maagd, waarvoor de windbrief in mei 1762 werd uitgereikt aan Cornelis van Dordt. De herkomst van de naam De Dordtse Maagd is hiermee wel duidelijk.

In 1901 werd pelmolen 't Roode Hert vanwege de veranderde tijdsomstandigheden omgebouwd tot korenmolen. Op de avond van 15 september 1924 brandde hij, als gevolg van onzorgvuldig gebruik van vuurwerk, tot de grond toe af.

Voor de herbouw werd gebruik gemaakt van de in 1924 tot stellinghoogte afgebroken pelmolen De Witte Klok te Zaandam. De windbrief voor deze molen was uitgegeven op 5 september 1748, zodat hij omstreeks dat jaar zal zijn gebouwd.
Ook De Witte Klok was op zijn oude standplaats niet de eerste molen want op zijn erf stond voor 1742 de houtzaagmolen De Reizende Man waarvan de windbrief dateerde van 1641.

In 1949 zijn in 't Roode Hert bij graafwerkzaamheden vanwege de te vernieuwen begane grondvloer de funderingen van twee voorgangers gevonden. De ene betrof een standerdmolen, de ander een kleine achtkante molen. De laatste was wellicht de fundering van de omstreeks 1620 gebouwde en in 1817 afgebrande volmolen. Dit zou betekenen dat er ter plaatse voor 1620 nog een standerdmolen heeft gestaan.

Het grenen onderachtkant is in 1925 geheel nieuw gebouwd en heeft geen ondertafelement. Op deze onderbouw staat het achtkant van De Witte Klok. Tot 1949 kruide de kap op klossen, maar deze zijn in dat jaar vervangen door een Engels kruiwerk. Het wiekenkruis bestond tot 1989 uit twee ingekorte en in 1924 tweedebands aangeschafte ijzeren roeden. Ze waren in 1900 gemaakt voor de in 1924 gesloopte achtkante scbepradmolen van de West-Abtspolder te Kethel (ZH).
In 1942 is op beide roeden het wieksysteem Dekker aangebracht waaraan in 1949 op de binnenroe Ten Havekleppen zijn toegevoegd. In verband hiermee is toen de bovenas in de lengterichting doorboord door molenmaker Ten Have uit Vorden. Dit gebeurde zoals gebruikelijk al malende met een achter aan de kap vast opgestelde boor. Het werk was in vijf dagen voltooid. Deze Ten-Havekleppen zijn te danken aan de intensieve contacten tussen de families Berkhout en Gunnewick (Vragender, Gld.). Ten Have zal inderdaad de as ter plaatse hebben doorboord of ten minste daartoe de voorbereidingen hebben getroffen. De roede is echter per spoor naar Vorden gebracht en compleet met kleppen op dezelfde wijze terug naar Oudorp vervoerd. Molenmaker Poland heeft vervolgens de zaak ter plaatse in orde gebracht.

In 1989 kreeg deze molen een zeer grote opknapbeurt, waarbij allerhande reparaties werden uitgevoerd aan de kap en ook nieuwe roeden werden gestoken.
In 2008 werd het riet op de kap en vier velden van het achtkant vervangen.

Op 17 juni 2010 brak tijdens het malen de roede met de Ten Haveklep. Gelukkig bleef deze hangen. 19 juli werden de restanten van de gebroken roede verwijderd, daarna werd ook de andere gestreken. Vervolgens is geruime tijd op de motor gemalen.

Op 10 juli 2012 werden de nieuwe roeden gestoken. De fokken op de buitenroede hebben plaats gemaakt voor het systeem Van Bussel. Daarna was de molen weer geregeld op windkracht in bedrijf.
In de eerste maanden van 2016 zijn vier velden riet vernieuwd.

't Roode Hert

Aanvullingen

Aanvullingen


De in 1817 op deze plaats gebouwde voorganger werd al "'t Roode Hert" genoemd.
© Film van tussen 1898 en 1901 van Zaanse molens.

Oliemolen De Os (half zichtbaar) – bestaat nog, maar is onttakeld.

Oliemolen De Wind of Het Vliegend Hert – verbrand op 22 november 1914.

Oliemolen De Kat – bestaat nog. Nu verfmolen.

Pelmolen De Grootvorst – verbrand op 24 maart 1928.

Oliemolen De Vergulde Haan – afgebroken in februari 1904.

Op de achtergrond pelmolen De Houtsnip – gesloopt in 1908.

Pelmolen De Grauwe Gans – onttakeld in 1914. Restant voorzien van motor.

Links van de Kalverkerk

Oliemolen De Strijd – verbrand op 22 februari 1949.

Oliemolen De Dood – verbrand op 18 november 1915.

Oliemolen Het Oude Bonte Kalf – in 1905 tot stellinghoogte afgebroken.

Rechts van de Kalverkerk

Oliemolen Het Zwarte Kalf – verbrand op 14 september 1924.

Oliemolen St. Lucas of Schoenlapper – gesloopt in 1910.

Oliemolen De Poelsnip – in februari 1922 tot stellinghoogte afgebroken.

Op de Hemmes

Oliemolen De Prolpot – verbrand op 18 juni 1917.

Links van het molenlijf pelmolen Het Kuiken, gesloopt in 1903,

Rechts van het molenlijf pelmolen Sint Pieter, gesloopt in 1903.

Oliemolen De Oranjeboom – in mei 1938 onttakeld.

Oliemolen De Oude Zwan – in oktober 1936 onttakeld.

Daarachter oliemolen De Roggebloem of Tasch – gesloopt in juni 1913

en oliemolen De St. Willibrordus – in november 1938 afgebroken tot stellinghoogte.

Rijstpelmolen De Witte Klok – afgebroken in september 1924 en verplaatst naar Oudorp, waar hij als Rode Hert korenmolen werd. De molen bestaat nog steeds.

't Roode Hert

Historische foto's

Historische foto's

Kijk op allemolens.nl voor historische foto’s en documenten van deze molen.

't Roode Hert

Actuele foto's
't Roode Hert, Oudorp, Foto: Rene Pronk (20-8-2016)
© Foto: Rene Pronk (20-8-2016)
't Roode Hert, Oudorp, Foto: Julius Meijer (11-6-2016)Foto vanaf de Karpertongarage in de Alkmaarse binnenstad. Links Strijkmolen B (Zes Wielen)
© Foto: Julius Meijer (11-6-2016)
Foto vanaf de Karpertongarage in de Alkmaarse binnenstad. Links Strijkmolen B (Zes Wielen)
't Roode Hert, Oudorp, Foto: Ans de Goede-Stam (5-5-2010) | Database Nederlandse molens
© Foto: Ans de Goede-Stam (5-5-2010)
't Roode Hert, Oudorp, Foto: Julius Meijer (17-12-2013)
© Foto: Julius Meijer (17-12-2013)
't Roode Hert, Oudorp, Foto's: Frits Kruishaar (22-5-2010) | Database Nederlandse molens
© Foto's: Frits Kruishaar (22-5-2010)
't Roode Hert, Oudorp, Foto's: Abel van Loenen (11-5-2013)
© Foto's: Abel van Loenen (11-5-2013)

Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: zondag 19 februari 2017 | Filmpje Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    
zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen home vorige pagina