Molen De Hoop, Norg

Norg, Drenthe
b

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Kantige molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

adres
Asserstraat 36
9331 JD Norg
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
04432
oude dbnr.
B22
Meest recente aanpassing
| Geschiedenis
media-bestand
Molen 04432 De Hoop (Norg)
Robert Swijghuizen (24-8-2013).

locatie

plaats
Norg
plaatsaanduiding
gemeente
Noordenveld, Drenthe
kadastrale aanduiding
Gemeente Norg, sectie M, nr. 3766
geo positie
X: 226856, Y: 564486
N: 53.06243, O: 6.45910
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde

contact en bezoek

bezoek/postadres
Asserstraat 36
9331 JD Norg
molenaar
Germ Geersing / Jochem van Engelenhoven
telefoon
06-81713477
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
nee
openingstijden

Zaterdag 12.00 - 16.00 uur in afwisseling met de andere molen van Norg

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, stellingmolen
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant (met doorlopende stijlen vanaf de grond), gedekt met dakleer, op houten onderbouw, eveneens gedekt met dakleer, op lage gemetselde voet.
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen en één (nog) incompleet koppel 16der blauwe stenen; kammenluiwerk; waaiers; mengketel. Op de eerste zolder een graanschoner (afkomstig uit Diever). Ook een hamermolen met bijbehorende elevator en cycloon.

versieringen

Zeer eenvoudige baard, op de koppen van de voeghouten gemonteerd, met onderaan op een wit fond, rood afgebiesd, het jaartal '18 57'

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Voeghoutenkruiwerk; kruilier
vlucht
21,35 m.
vang
Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 63 kammen
Bovenbonkelaar 32 kammen
Spoorwiel 81 kammen
Steenschijfloop 24 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,64

hoogte
van de stelling: 6,20 m.
wiekvorm
Systeem Bilau op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Buurma ✉︎ ? binnen 1982 1982 binnen aanw. 21,35
Buurma ✉︎ ? buiten 1982 1982 buiten aanw. 21,35
Wijnveen ✉︎ g.n. binnen 1938 1938 binnen 1982 21,50
Wijnveen ✉︎ g.n. buiten 1937 1937 buiten 1982 21,50
wiekverbeteringen

Deze molen heeft vanaf 1904 zelfzwichting gehad, eerst op één roede, in de jaren '20 ook op de tweede.
In 1935 kreeg één roede het systeem Bilau. Toen dit in 1937 brak, werden nieuwe roeden besteld en die kregen vervolgens beide het Bilausysteem. Dit is nog steeds aanwezig.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As g.n., NSBM Fyenoord
NSBM Fyenoord
✉︎ g.n. 1844 aanw. 06,25
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf

molenmaker
R. de Haan, Veendam (1857)
omwentelingen
eigendomshistorie

Op 12 mei 2016 droeg de gemeente Noordenveld deze molen, met nog twee andere molens binnen die gemeente, over aan de Stichting het Drentsche Landschap.

geschiedenis

De molen werd in 1857 als pelmolen gebouwd voor rekening van Harmannus Beins. Deze molenaar overleed alweer in 1861. Vermoed wordt, dat de molen vanaf de bouw niet alleen kon pellen, maar ook een maalwerk had (bestaand uit één koppel, een tweede moet later zijn aangebracht).

Tussen 1862 en 1873 was de molen eigendom van T. Mulder en daarna van L. en R. Hoff. In 1873 verkochten de gebroeders Hoff de molen voor ƒ 9000,-- aan A. de Vries met het beding dat de standerdmolen aan de weg naar Een, die hun eigendom was, zou worden afgebroken. In 1878 kwam de molen in handen van L. Warmolts, later van H. Warmolts.

De molen heeft tot 1905 zeilroeden gehad, daarna kreeg één roede zelfzwichting. Pas in de jaren '20 kreeg de tweede roede ook zelfzwichting. Relatief laat dus, want de Noordenveld kreeg in 1904 al zelfzwichting op beide roeden! Ook andere molens in de omgeving hadden in de jaren '20 al geen zeilen meer.

Het pelwerk zal waarschijnlijk begin 20e eeuw (gelijk met de zeilen?) verdwenen zijn. Toen het pelwerk uitgesloopt werd, heeft men ook de dustvloer weggebroken. Daarom is om op de stelling te komen nu een trapje nodig. Overigens is één van de oude pelstenen later opgedoken achter een voormalige smederij in het dorp, waar deze gebruikt werd om hoepels voor wielen te maken. Deze steen ligt nu onderin de molen, tezamen met een oude blauwe steen.

In 1935 werd één roede voorzien van het systeem Bilau, maar als gevolg van het hoge gewicht van de Bilau-kleppen brak die roede alweer in 1937. In de val werd ook de stelling grotendeels vernield.
Deze roedebreuk was het gevolg van een constructiefout: een stalen roede, die met hout was verlengd. Dit werd vrij vaak toegepast, maar was te zwak voor het Bilau-systeem. Bovendien zat het door de flexibiliteit van de roede het zwichten van de klep in de weg.
Molenaar Warmolts liet het hier bepaald niet bij zitten, maar bestelde bij de fa. Wijnveen te Voorthuizen meteen twee nieuwe gelaste roeden mét Bilauwieken en maalde zolang door met de ene roede (die nog uitgerust was met zelfzwichting). Omdat de stelling tijdelijk ontbrak verlengde hij vangtouw en zwichtkettingen tot op de grond en werd het kruien zolang verricht door een paard! 

Door de jaren heen is de molen vrij modern ingericht. Zo staat er op de begane grond een hamermolen met bijbehorende elevator en stofafzuiging.

In 1943 werd de molen tijdens een beschieting beschadigd maar kort daarna hersteld. In 1961/62 liet de toenmalige eigenaar J. Snijders de molen restaureren, maar gemalen werd er niet veel meer en het onderhoudsgevoelige Bilausysteem raakte in verval.

In 1981/82 werd de molen geheel gerestaureerd, waarbij beide roeden werden vervangen en ook zeer veel aandacht werd besteed aan het Bilau-systeem; de molen van Snijders was inmiddels de enig overgebleven Nederlandse molen hiermee uitgerust.

Door het uitblijven van onderhoud en enige minder goed uitgevoerde werkzaamheden was begin jaren '90 de toestand alweer matig. In 1996 draaide de molen voorlopig voor het laatst.
Halverwege 1999 volgde een restauratie waarbij wederom het Bilausysteem grondig werd nagekeken. Los daarvan heeft men in 2000 een aantal achtkantstijlen aangelast en het kleedhout vervangen. Sindsdien is de molen weer geregeld op vrijwillige basis in bedrijf.

In 2022 begonnen de molenaars in eigen beheer met de reconstructie van het tweede koppel maalstenen. Inmiddels zijn de stenen er, het lichtwerk is compleet (met kussenblok) en de originele maalbak hangt zoals hij vroeger hing. Wat nog zijn steenspil, klauwijzer en schijfloop.

aanvullingen

toelichting naam

Bij de ingebruikname na de restauratie van 1981/82 kreeg deze molen, tot dan toe meestal alleen aangeduid als 'de molen van Snijders', de naam 'De Hoop'. Niet bijzonder origineel, maar passend in de traditie van de familie Snijders, want ook de molen te Wachtum heeft die naam.

wetenswaardigheden

 

 

 

 

unieke eigenschap

De enige molen in Nederland die het systeem Bilau op beide roeden had (en heeft).

trivia

Molenaar Warmolts kon ook fietsen! Zie hiervoor de molen van Ovezande (Zeeland)! 

foto's

foto's