Molen De Langelandster, Garmerwolde

Garmerwolde, Groningen
b

korte karakteristiek

naam
De Langelandster
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
herbouwd
1988
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van de Lange Bovenrijgstepolder, thans op vrijwillige basis

adres
Stadsweg 9
9798 TE Garmerwolde
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Langelandster via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00533
oude dbnr.
B322
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 00533 De Langelandster (Garmerwolde)
Harmannus Noot (27-3-2016)

locatie

plaats
Garmerwolde
plaatsaanduiding
gemeente
Groningen, Groningen
kadastrale aanduiding
Gemeente Ten Boer sectie K, nr. 383
geo positie
X: 239452, Y: 586649
N: 53.25985, O: 6.65300
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Zeer groot

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
kenmerken
functie
romp
Houten achtkant, gedekt met riet, op stenen voet
kap
Gedekt met riet
inrichting

Stalen vijzel

versieringen

Aardige baard (gemaakt door Harmannus Noot) met de naam "De Langelandster" in gotische letters. Tussen de koppen van voeghouten en steunder de opschriften '1829' '1988'

In een korbeel staat gesneden: "In achttienhonderd en negen en twintig is deze molen gezedt G.D. van Dijk 1829".

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Voeghoutenkruiwerk; kruilier met rondgaande ketting
vlucht
17,20 m.
vang
Vlaamse vang; vangbalk met duim; vangstok
overbrenging

Bovenwiel 45 kammen
Bovenbonkelaar 22 kammen
Onderbonkelaar 35 kammen
Vijzelwiel 31 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,31

hoogte
wiekvorm
Zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen op beide roeden
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Bremer/Dunning ✉︎ 233 binnen 1984 1988 binnen aanw. 17,20
Bremer/Dunning ✉︎ 234 buiten 1984 1988 buiten aanw. 17,20
Pot ✉︎ ? buiten ? buiten 1984 17,20
Pot ✉︎ ? binnen ? binnen 1983 17,20
wiekverbeteringen

Al vóór 1930 had de molen zelfzwichting met dwarskleppen (ook in de voorzomen) op beide roeden; de roeden zelf waren daarbij half-verdekkerd.
Bij de grote restauratie van 1988 is gekozen voor zelfzwichting met Oud-Hollandse voorzomen.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
onbekend ✉︎ g.n. ? aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van de Lange Bovenrijgstepolder, thans op vrijwillige basis

molenmaker
G.D. van Dijk (1829) Fa. Dunning, Adorp (1988)
omwentelingen
eigendomshistorie

De Stichting Groninger Poldermolens is eigenaar sinds 1-01-2016, daarvoor was dat de Molenstichting Hunsingo e.o..

geschiedenis

De molen werd in 1829 door G.D. van Dijk gebouwd voor de bemaling van het waterschap Lange Bovenrijgsterpolder (groot 224 ha).
In 1950 werd in de molen een elektromotor geplaatst, waarna de windbemaling werd gestopt. Om dit te benadrukken werden toen alle kleppen van de zelfzwichting meteen verwijderd. Wat daarna volgde was langdurige stilstand en - onvermijdelijk - verval. Dit laatste nam tenslotte zeer ernstige vormen aan.

In 1983 werd het achtkant, in afwachting van restauratie, geconserveerd, de kap (althans: wat daarvan restte) afgebroken en beide roeden doorgeslepen.
In 1988 volgde dan een restauratie die de molen ook weer maalvaardig maakte. De zelfzwichting werd opnieuw aangebracht, maar helaas is het allemaal niet zo fraai meer als rond 1950: door de dikkere rietlaag waren sterker geporde roeden nodig en moest men de ophekking in feite te laag beginnen. Over dwarskleppen en halve verdekkering is kennelijk niet meer gesproken.

Naar verluidt is dit een vrij lastig te bemalen molen: de opvoerhoogte is wat groot in verhouding tot de vlucht. Alleen bij stevige wind kan goed gemalen worden.

Opvallend is de bovenas: toen de vulstukken in 1988 vanwege de restauratie waren verwijderd, bleek deze as in het geheel geen fabricagegegevens te bevatten! Mogelijk blijft het fabrikaat daardoor voor altijd onbekend.

In het voorjaar van 2021 startte een flinke restauratie. Deze omvatte onder meer ingrijpend herstel aan wiekenkruis en staart. Alles is flink opgeknapt maar het kostte wat tijd: pas in november 2021 was de molen weer maalvaardig.

foto's

foto's