Nederlandse Molendatabase  
Bleskensgraaf, Zuid-Holland
Database nr. 955
Inventaris nr. ZH171
Naam Hofwegensemolen
Bouwjaar 1514 / ?? / 1898
Type Wipmolen
Kenmerken Wipmolen
Functie Poldermolen
Ligging Hofwegen 15
2971 XA Bleskensgraaf
Rijksdriehoek X: 114075 Y: 431369
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Gemeente Molenwaard
Kadaster Gemeente Bleskensgraaf, sectie E, nr. 304
Monumentennummer 9634
Landsch. waarde Zeer groot
Eigenaar SIMAV sinds 1-02-2008; daarvoor Waterschap Rivierenland sinds 2005
Bedrijfsvaardigheid Maalvaardig
Omwentelingen 2009: 76.323 (restauratie)
2010: 67.853 (restauratie)
2011: 63.050
2012: 90.421
Bestemming Bemalen van de polder Zuidzijde, Hofwegen en Ruijbroek, thans op vrijwillige basis
Molenaar Dimitri Marangos
Bezoekmogelijkheid Niet te bezichtigen

© Foto: Joop Vendrig (15-5-2004).   
Constructie
Romp Ondertoren, gedekt met riet, op gemetselde voet van 1,70 m.
Kap Bovenhuis donkergroen geverfd
Vlucht 26,97 / 27,12 m.
Wiekenvorm Systeem Faul met steekborden op beide roeden
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Derckx0831buiten19951995aanw.27.12 m.
klik voor meer info Derckx0832binnen19951995aanw.26.97 m.
klik voor meer info Pot1805binnen18981898199526.90 m.
klik voor meer info Pot1806buiten18981898199527.20 m.
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Penn & Bauduin034318701870?aanw.05.35 m.
Kruiwerk Zetelkruiwerk; kruirad
Vang Vaste Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met haak; evenaar; kneppel
Inrichting Stalen vijzel, 1,60 m.
Woning in de molen
Overbrengingen Bovenwiel 61 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 13,8 cm.
Spilwiel 29 kammen
Eerste tussenaswiel 26 kammen
Tweede tussenaswiel 43 kammen
Vijzelwiel 42 kammen
Overbrengingsverhouding 1 : 2,25
Molenmaker ??
A.S. Maat en H. Pellikaan, Gorinchem (1898)
Verwijzingen
Ten-Bruggencatenr. 02561
allemolens.nl zoek op Ten-Bruggencatenummer in allemolens.nl naar aanvullende informatie
Voorganger Hofwegense molen voorganger,
Geschiedenis
Ter plaatse stond al in 1513 een molen die in juli van dat jaar door plunderende Gelderse soldaten in brand werd gestoken. Kort daarna begon de herbouw. Op 29 januari 1514 was de nieuwe molen alweer gereed. Ongetwijfeld is de huidige molen daar een opvolger van.

Om bij lagere windsnelheden een groter rendement te verkrijgen, besloot het polderbestuur aan het einde van de 19de eeuw de vlucht (die tot dan toe 24,27 m. bedroeg) te vergroten. Daartoe moest de molen omhoog worden gevijzeld. Op 12 juli 1898 vond de aanbesteding plaats. Het werk werd gegund aan A.S. Maat en H. Pellikaan uit Gorinchem, die voor 2.050,- als laagste hadden ingeschreven. Zij traden op als hoofdaannemers, terwijl de beide Gorkumse aannemers H. de Kriek (metselaar) en B. Pellikaan (timmerman) als onderaannemers delen van het werk verrichtten.

In 1958 werd het open scheprad vervangen door een vijzel. Deze laatste kon ook door een elektromotor kon worden aangedreven.

Na 2000 was de molen een tijdlang niet maalvaardig vanwege de slechte staat van vijzel en waterlopen. In het najaar van 2006 werd met ingrijpend herstel begonnen; het werd voltooid in maart 2008. Sindsdien is de molen weer veelvuldig in bedrijf.

In 2009 werden repararaties uitgevoerd aan het bovenhuis: de achterzomer en de betimmering aan de achterzijde werden vervangen.
Aanvullingen
Over de naam:
Deze molen is vernoemd naar de polder die hij kan bemalen.

© Foto: Ton Koorevaar (20-4-2010).

© Foto: Joop Vendrig (15-5-2004).

© Foto: Ton Koorevaar (20-4-2010).

© Foto: John Scholte (16-8-2013).

© Foto: John Scholte (16-8-2013).

© De molen nog met scheprad en oudhollands tuig.
Foto jaren vijftig, ingezonden door Arie Hoek.
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: maandag 9 december 2013 | Foto

bovenzijde Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    

zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen Hofwegensemolen, Bleskensgraaf home vorige pagina