Molen N-G of Noorder G, Sint Maartensbrug

Sint Maartensbrug, Noord-Holland
b

korte karakteristiek

naam
Molen N-G of Noorder G
modeltype
Kantige molen, grondzeiler
functie
poldermolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van de afdeling Noorder G van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis

adres
Grote Sloot 153
1752 JK Sint Maartensbrug
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Molen N-G of Noorder G via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
00326
oude dbnr.
B718
Meest recente aanpassing
| Foto
media-bestand
Molen 00326 Molen N-G of Noorder G (Sint Maartensbrug)

Abel van Loenen (17-12-2023) 

locatie

plaats
Sint Maartensbrug
plaatsaanduiding
gemeente
Schagen, Noord-Holland
kadastrale aanduiding
Gemeente Zijpe, sectie F, nr. 742
geo positie
X: 110119, Y: 532039
N: 52.77380, O: 4.72214
biotoopwaarde
4 (aanvaardbaar)
landschappelijke waarde
Groot; wél staan er hoge bomen ten noorden van de molen en werkt een grote metalen energiemolen op korte afstand verkleinend.

contact en bezoek

bezoek/postadres
Grote Sloot 153
1752 JK Sint Maartensbrug
molenaar
P. Mosch
telefoon
06-54721039
e-mail

social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
nee
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

Op afspraak

toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Kantige molen, grondzeiler
krachtbron
wind
functie
romp
Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geteerde gepotdekselde planken
kap
Gedekt met riet
inrichting

IJzeren scheprad (fabr. Vaags) Ø 4,70 m.; breed 0,36 m., met 24 bladen, op houten wateras.

versieringen

Eenvoudige baard, donkergroen geverfd met wit afgebiesde krullen, met de opschriften 'Noorder G 1826'

plaats bediening
grondzeiler
bediening kruiwerk
binnenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Rollenkruiwerk; 48 ijzeren rollen in een kuip met keerschijven. Binnenkruirad.
vlucht
18,50 / 18,70 m.
vang
Vlaamse vang; 5 scharnierende stukken. Vangbalk met duim; vangstok. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 44 kammen
Bovenschijfloop 17 staven, steek 16 cm.
Onderschijfloop 16 staven
Onderwiel 73 kammen
Overbrengingsverhouding 1,76 : 1

hoogte
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Vaags ✉︎ 92 buiten 2003 2003 buiten aanw. 18,70
Vaags ✉︎ 93 binnen 2003 2003 binnen aanw. 18,50
Burger ✉︎ g.n. binnen 1972 1972? binnen 2003 18,70
Burger ✉︎ g.n. buiten 1972 1972? buiten 2003 18,70
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
De Prins van Oranje ✉︎ 995 1875 1875? aanw.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Bemalen van de afdeling Noorder G van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis

omwentelingen
geschiedenis

Molen De Noorder G is een zeer waarschijnlijk in de tweede helft van de 17de eeuw gebouwde achtkante binnenkruier.Hij bemaalde de 205 ha grote afdeling ‘N-G’ van de Zijpe- en Hazepolder op de Schermerboezem en werd al in 1864 genoemd als uit- en inmaler.
Op een van 1600 daterende kaart van de Zijpe staat in het noordelijk deel van de afdeling G geen molen aangegeven. Dit in tegenstelling met het zuidelijk deel, waar ter plaatse van de huidige molen De Zuider G een binnenkruier is getekend.
Waarschijnlijk is dit hooggelegen deel van deze afdeling pas omstreeks het midden van de 17de eeuw onder bemaling gebracht. In 1664 stond op deze plaats in ieder geval een molen.
De huidige molen is zeer waarschijnlijk nog de eerste molen ter plaatse.

Tot augustus 1958 is deze afdeling uitsluitend op windkracht bemalen. In dat jaar is de molen buiten bedrijf gesteld en het scheprad verwijderd en vervangen door een vijzel met dieselmotor.
De in verval geraakte molen werd in 1969 in eigendom overgedragen aan de Stichting De Zijper Molens, waarna in de jaren 1969-1972 uitwendige restauratie volgde. Sindsdien wordt bij regelmatig in werking gesteld.

Sinds 2004 is de molen weer maalvaardig: de elektrische aandrijving van de vijzel was al geruime tijd daarvoor verwijderd omdat naast de molen een nieuw gemaaltje was gebouwd. Het grotendeels verdwenen gaandewerk moest daarna worden gereconstrueerd. Op 24 maart 2004 werd de molen in gebruik genomen.

Constructie
Het eiken achtkant heeft geen ondertafelement en is indertijd gebouwd met slechts één bintlaag en één veldkruis per veld. Later - vermoedelijk begin 19e eeuw - is er een tweede bintlaag ingebracht ter vergroting van de stijfheid.
Boventafelement, rolvloer, kuip en kap zijn al eens vernieuwd. (1818?).
Het achtkant is berookt, wat erop wijst dat de molen lang bewoond moet zijn geweest. Aan deze bewoning is een eind gekomen door de bouw van de molenaarswoning in de tweede helft van de vorige eeuw. Voorzover bekend heeft in elk geval sinds omstreeks 1920 geen bewoning meer plaats gevonden.
In 1974 werd de naastgelegen molenaarswoning eigendom van de Stichting De Zijper Molens.

 

aanvullingen

toelichting naam

De molen wordt aangeduid naar de polderafdeling die hij kan bemalen.

foto's

foto's