Nederlandse Molendatabase
Burgervlotbrug, Noord-Holland
Database nr. 648
Inventaris nr. NH019
Ten-Bruggencatenr. 00323
Naam Molen L-Q
Bouwjaar 1597c
Type Grondzeiler
Kenmerken Achtkante Binnenkruier
Ligging Molenweg 2
1754 KS Burgerbrug
Rijksdriehoek X: 107458 Y: 528984
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Gemeente Schagen
Kadaster Gemeente Zijpe, sectie G, nr. 910
Monumentennummer 41923
Landsch. waarde Bijzonder groot
Eigenaar Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
Bedrijfsvaardigheid Maalvaardig
Bestemming Bemalen van de afdelingen L en Q van de Zijpe en Hazepolder, thans op vrijwillige basis
Molenaar Dirk Rentenaar jr.
Bezoekmogelijkheid Op afspraak

Foto: W. Jans (01-04-2006).
Constructie
Romp Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geteerde gepotdekselde planken.
Kap Gedekt met riet
Vlucht 23,70 m.
Wiekenvorm Systeem Fauël met steekborden op beide roeden
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Straathof0247binnen20092009aanw.23.70 m.
klik voor meer info Straathof0246buiten20092009aanw.23.70 m.
klik voor meer info Burgerg.n.buiten19711972?200923.50 m.
klik voor meer info Burgerg.n.binnen19711972?200923.50 m.
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Sterkman & Zn, wed. A.023318631863?aanw.-
Kruiwerk 63 houten rollen; binnenkruirad
Vang Vaste Vlaamse blokvang uit vier stukken; vangbalk met duim; vangstok; pal
Inrichting Stalen vijzel, Ø 1,55 m.
Geen woning in de molen
Overbrengingen Bovenwiel 49 kammen
Bovenschijfloop 21 staven, steek 16,5 cm.
Onderbonkelaar 28 kammen
Vijzelwiel 37 kammen, steek 13,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 1,77
Versiering
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Afd LQ 1597'
Verwijzingen
Eigen website Molen L-Q
allemolens.nl zoek op Ten-Bruggencatenummer in allemolens.nl naar aanvullende informatie
Geschiedenis
De afdeling L-Q is in 1960 ontstaan door samenvoeging van de afdelingen L en Q. De molen De L-Q werd dan ook vroeger De L genoemd.
Vermoedelijk beschikte de afdeling L ten tijde van de eerste bedijking van de Zijpe in eerste instantie niet over een eigen molen, maar werd deze bemalen door de molen van de oostelijk aangrenzende polder F.
Zo werd in augustus 1564 een eerder genomen besluit bekrachtigd, om drie molens te bouwen, waaronder een bij Krabbendam - de F - die voor de bemaling van de afdelingen F en L zou moeten dienen. Blijkbaar is hierin al spoedig verandering gekomen, want blijkens een kaart van omstreeks 1571 stond op deze plaats in de afdeling L een binnenkruier.
Ook op de uit 1600 daterende kaart van de tweede bedijking van de Zijpe staat hier een molen aangegeven.

Voor de aanleg van het Noord-Hollands Kanaal in het begin van de 19e eeuw, maalde hij via een voorboezem langs de Molenweg uit op de Hondsbossche Vaart. Sindsdien slaat de molen uit op het Noordhollands Kanaal en zijn er van de oorspronkelijke voorboezem nog slechts enkele sporen in de verkaveling van het langs de Molenweg gelegen land te vinden.

Tussen 1864 en 1894 is de molen vervijzeld. In 1962 werd op de inmiddels in staal vernieuwde en iets versmalde vijzel een dieselmotor geplaatst, waardoor de windmolen buiten gebruik kwam.
De geleidelijk in verval geraakte molen werd in de jaren 1972-1974 gerestaureerd en wordt sindsdien weer regelmatig in werking gesteld. De dieselmotor werd ondertussen vervangen door een elektromotor, maar ook die is inmiddels alweer verwijderd; op het erf van de molen staat tegenwoordig een afzonderlijk gemaal.

De molen is maalvaardig en geregeld in bedrijf. In tegenstelling tot de andere molens van de Zijpe & Hazepolder bleef de L-Q altijd het volle eigendom van het waterschap.

Constructie
Het eiken achtkant heeft geen ondertafelement en is verstijfd met extra korbelen die op de eerste bintlaag zijn geplaatst. Boventafelement, rolvloer, kuip en kap zijn al eens vernieuwd, waarschijnlijk in de tweede helft van de 18de eeuw (1790?).
Het totaalbeeld van de constructie doet een hoge ouderdom vermoeden. Zeer waarschijnlijk dateert de L-Q nog uit de begintijd van de laatste bedijking. Er zijn geen aanwijzingen dat de molen ooit bewoond is geweest.
Aanvullingen
Over de naam:
De molen wordt aangeduid naar de polderafdelingen die hij kan bemalen.
Overige foto's

© Foto's: Martijn Scholtens (02-05-2009)

© Foto: Wilbert Bijzitter (juli 2005).

© Foto: Rob Pols (12-08-2009).
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: woensdag 17 september 2014 | Geschiedenis

bovenzijde Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    

zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen Molen L-Q, Burgervlotbrug home vorige pagina