Nederlandse Molendatabase
Amsterdam-Slotermeer, Noord-Holland
634
De 1200 Roe
1632 / 1977
Grondzeiler
Achtkante molen
Poldermolen
Haarlemmerweg 701
1063 LE Amsterdam-Slotermeer
X: 116042 Y: 488644
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Amsterdam
Gemeente Amsterdam, sectie D, nr. 2972
Stadsdeel Amsterdam-Slotermeer van de gemeente Amsterdam
Draaivaardig
2014: 170.052
2013: 253.023
2012: 198.725
2011: 203.000
Vh. bemalen van de Osdorperbinnenpolder, thans buiten bedrijf; woning
06-19878412
Niet te bezichtigen
Gering; de molen staat aan de zuidzijde geheel ingebouwd door flatbebouwing en ook is er teveel groen in de directe omgeving
NH134
00805
1443
Constructie
Eiken achtkant, gedekt met riet, op lage voet. De onderste ca. 2 meter gedekt met geverfde gepotdekselde planken.
Gedekt met riet
26,40 m.
Oud-Hollands
Deze molen heeft nooit een wiekverbetering ondergaan.
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Pos. bouw Jaar Steek Positie Verdw. Lengte
klik voor meer info Derckx 0215 buiten 1977 1977 buiten aanw. 26.40
klik voor meer info Derckx 0216 binnen 1977 1977 binnen aanw. 26.40
klik voor meer info Pot 1796 buiten 1897 1897 buiten 1971 26.50
klik voor meer info Pot 1771 binnen 1896 1896? binnen 1971 26.40
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info De Prins van Oranje 0867 1873 1873? aanw.
Zowel houten als ijzeren rollen; kruirad
Vlaamse vang (vh. stutvang); vangbalk met duim; vangstok; kneppel
Vijzel (dichtgestort met grond)
Woning in de molen
Bovenwiel 49 kammen
Bovenbonkelaar 24 kammen, steek 16,0 cm.
Onderbonkelaar 37 kammen
Vijzelwiel 43 kammen, steek 14,0 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 1,76
?? (1632)
Fa. Poland, Heerhugowaard (1977)
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, wit afgebiesd, met het opschrift 'Anno 1632'
Verwijzingen
bezoek allemolens.nl voor historische foto’s en documenten.
Geschiedenis
Molen De 1200 Roe is een in of omstreeks 1632 gebouwde achtkante bovenkruier. Hij bemaalde de 595 ha. grote Osdorperbinnenpolder op Rijnlands boezem.
Tot na de Tweede Wereldoorlog stond deze op de Haarlemmertrekvaart uitmalende molen in open weidepoldergebied. In de jaren '50 is het ten westen van de stad gelegen gebied geheel bebouwd, en zijn dichtbij de molen flatgebouwen neergezet, waardoor de molen naast zijn bemalingstaak ook zijn landschappelijke betekenis verloren heeft.

In het begin van de 17de eeuw was dit gebied niet bemalen, want op de bekende kaart Rijnland uit 1615 is in deze polder nergens een molen aangegeven en vond de afwatering plaats door een sluis op het IJ.
De bouw van deze molen zal ongetwijfeld verband hebben gehouden met de aanleg van de Haarlemmertrekvaart in het jaar 1631. Deze sneed de polder in twee delen, waardoor het zuidelijke en grootste deel van zijn afwatering werd beroofd. Met de molen kon dit gebied nu worden bemalen op de nieuwe trekvaart die deel uitmaakte van Rijnlands boezem.
De oorspronkelijk met een scheprad uitgeruste molen werd in 1871 vervijzeld en in 1931 voorzien van een elektromotor als hulpkracht.
Als gevolg van stadsuitbreiding is de waterstaatkundige situatie hier na de Tweede Wereldoorlog totaal gewijzigd, waardoor de molen omstreeks 1950 buiten bedrijf kwam en in eigendom is overgegaan naar de gemeente Amsterdam. In 1954 werd de toevoersloot gedempt, waardoor hij verstoken werd van water.

Na vanaf 1971 zonder wiekenkruis te hebben gestaan is de molen in 1977 gerestaureerd. Vanaf dat jaar werd de molen wel eens in een andere stand gezet maar gedraaid werd er nauwelijks. Het werd, vanwege de dichtbij gelegen bebouwing, vermoedelijk ook niet zinvol meer geacht.
Met de komst van een nieuwe vrijwillig molenaar/bewoner kwam in september 2003 een einde aan die situatie een einde en draait de molen weer regelmatig.

Constructie
Het eiken achtkant staat op twee aan twee evenwijdig geplaatste penanten en is, waarschijnlijk in de tweede helft van de vorige eeuw, al eens verstijfd met onder andere per veld een extra veldkruis.
Zo te zien zijn boventafelement, rolvloer, kuip en kap al eens vernieuwd. In het zware grenen boventafelement, dat ongetwijfeld een boventafelement met blokkeelconstructie heeft vervangen, zijn nog de kruikrammen aanwezig uit de periode dat de molen binnenkruier was. Ook zijn nog delen van de hangelier aanwezig, wat het waarschijnlijk maakt dat het buitenkruiwerk pas in de 19de eeuw is aangebracht.

Aanvullingen

Deze op zich opmerkelijke naam is ontleend aan het feit dat de molen op 1200 roeden, ofwel ca. 4,5 km. buiten de stad Amsterdam (in dit geval de Buitensingelgracht) gelegen was.
Overige foto's
De 1200 Roe, Amsterdam-Slotermeer, Foto: BB (14-10-2007).
© Foto: BB (14-10-2007).
De 1200 Roe, Amsterdam-Slotermeer, Aan de zuidzijde geheel ingebouwd door flatbebouwing en ook is er teveel groen in de directe omgeving.  Foto: Piet Glasbergen (12-8-2013).
© Aan de zuidzijde geheel ingebouwd door flatbebouwing en ook is er teveel groen in de directe omgeving.
Foto: Piet Glasbergen (12-8-2013).
De 1200 Roe, Amsterdam-Slotermeer, Foto: Rein Arler (mei 2005).
© Foto: Rein Arler (mei 2005).
De 1200 Roe, Amsterdam-Slotermeer, Foto: Abel van Loenen (24-8-2012).
© Foto: Abel van Loenen (24-8-2012).
De 1200 Roe, Amsterdam-Slotermeer, Foto: Piet Glasbergen (20-8-2012).
© Foto: Piet Glasbergen (20-8-2012).
De 1200 Roe, Amsterdam-Slotermeer, Foto: Piet Glasbergen (20-8-2012).
© Foto: Piet Glasbergen (20-8-2012).

Bezoek allemolens.nl voor historische foto’s van deze molen.
Draag zelf bij
zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen De 1200 Roe, Amsterdam-Slotermeer home vorige pagina