Nederlandse Molendatabase
Amsterdam-Buiksloot, Noord-Holland
632
D'Admiraal
1792 / 1967
Stellingmolen
Achtkante Molen
Krijtmolen
Noordhollandschkanaaldijk 21
1034 ZL Amsterdam
X: 123445 Y: 490624
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Amsterdam
Gemeente Amsterdam, sectie AM, nr. 17
Stichting Krijtmolen D'Admiraal
Maalvaardig
Het vervaardigen van diverse producten, thans op vrijwillige basis
020-4920820
Op afspraak
Niet onbelangrijk, maar domineert door zijn geringe afmetingen niet echt; bovendien wordt de molen aan bijna alle kanten omgeven door (hoge) bomen.
NH127
00238
6609
Constructie
Grenen achtkant, gedekt met riet, op houten onderbouw
Gedekt met riet
17,10 m.
Systeem-Fauël met steekborden op beide roeden
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Derckx0892buiten19991999aanw.17.10 m.
klik voor meer info Derckx0893binnen19991999aanw.17.10 m.
klik voor meer info Conijng.n.buiten19671967199917.10 m.
klik voor meer info Conijng.n.binnen19671967199916.80 m.
klik voor meer info Pot2502buiten19221922195516.92 m.
klik voor meer info Pot2203binnen19111911?195516.92 m.
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info De Prins van Oranje102618761917caanw.-
Engels met 32 rollen (tot 1995 neutenkruiwerk); kruihaspel
Vaste stutvang uit vier stukken; vangbalk met duim; vangstok; trekvang; pal
Eén koppel kantstenen, jacobsladder, buil (elektrisch)
Bovenwiel 36 kammen
Bovenbonkelaar 24 kammen, steek 14 cm.
Steenschijfloop 15 staven
Steenwiel 72 kammen, steek 12,5 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 0,313
van de stelling: 3,50 m.
?? (1792)
Fa. Jonker, Zaandijk (1967)
Eenvoudige baard, donkergroen geverfd, geel afgebiesd, met het opschrift '17' '92'

Achterbaard in dezelfde stijl met het opschrift 'd'Admiraal'
Verwijzingen
Geschiedenis
Heel lang werd gedacht dat de molen in 1792 gebouwd is door Roelof de Leeuw en dat deze de molen vernoemd zou hebben naar zijn vrouw Elizabeth Admiraal. Echter: De Leeuw, oud-schepen en burgemeester van Monnickendam, blijkt al in 1763 te zijn overleden. Zijn weduwe, de in 1702 geboren Elizabeth Admiraal was dus zelf de investeerder in dit bouwproject (en dus al 90 jaar oud!), toen ze op 12 juni 1792 voor 350 gulden het Jan Betten-ven in de Buiksloterpolder kocht. Nog datzelfde jaar is de molen voltooid en in gebruik genomen.

Elisabeth de Leeuw-Admiraal overleed in 1793; in 1806 verkochten haar erfgenamen de molen aan Jan Spaans. Diens weduwe liet hem in 1818 na aan Timon Grool, een zoon uit een eerder huwelijk. Diens zoon verkocht hem in 1877 aan Karel Hendrik Ditmar uit Amsterdam. In 1888 nam Willem Johan Melchers, makelaar te Amsterdam, de zaak van deze laatste over.

Melchers' zoon Daniël werd in 1896 eigenaar en plaatste een hulpkracht in de vorm van een stoommachine, zodra het bedrijf niet meer geheel afhankelijk was van de wind. Er werd echter nog tot omstreeks 1940 op windkracht gemalen. Pas in 1954 staakte de op leeftijd gekomen Melchers het bedrijf. Een jaar later kwam hij te overlijden.

D'Admiraal werd in 1955 verkocht aan de N.V. Zand- en Grindhandel vh. D. van Baarsen, die de molen als opslagruimte in gebruik nam. Al vrij spoedig werd het wiekenkruis verwijderd en raakte de molen geleidelijk aan rijp voor de sloop.

In 1960 werd ter plaatse een restauratiecomité gevormd, dat door schenking de molen in eigendom kreeg. Nadat het comité was omgevormd tot de Stichting Krijtmolen d'Admiraal, kon in 1966 met de omvangrijke restauratie worden begonnen. Op 4 november 1967 volgde de officiële ingebruikname. In 1970 lukte het om de molen in exploitatie te krijgen.

De molen draait vrij vaak, waarbij soms voor productie wordt gemalen. In het westelijk deel van de molenschuur was vroeger een woning aanwezig.
Aanvullingen

Deze molen is vernoemd naar Elizabeth Admiraal, die in 1792 (op 90-jarige leeftijd) deze molen liet bouwen.

De afmetingen van de bovenbouw zijn dan wel gering, de onderbouw biedt een zee aan ruimte. Wat betreft uiterlijk, maar vooral van binnen een interessante en unieke molen.

De enig overgebleven krijtmolen van Nederland.

Deze molen werd niet opgenomen in de eerste uitgave van een Noord-Hollands molenboek (1964), omdat de molen op dat moment gedemonteerd was en feitelijk even niet bestond.
Overige foto's
D
© Foto: Gerard Roomer (3-7-2009).
D
© Foto: Gerard Roomer (3-7-2009).
D
© Foto: Piet Glasbergen (5-7-2014).
D
© Foto's: Piet Glasbergen (5-7-2014).
D
© Foto: Piet Glasbergen (31-3-2013).
D
© Foto: Piet Glasbergen (5-7-2014).
D
© Foto uit 1927, collectie Rob Pols.
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: maandag 1 december 2014 | Geschiedenis Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    
zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen D home vorige pagina