Molen De Leest, Lieshout

Lieshout, Noord-Brabant
b

korte karakteristiek

naam
De Leest
modeltype
Ronde molen, beltmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
adres
Molenstraat 40
5737 BW Lieshout
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Leest via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
01562
oude dbnr.
B544
Meest recente aanpassing
| Conversie
media-bestand
Molen 01562 De Leest (Lieshout)
Lukas Vandael (14-09-2019)

locatie

plaats
Lieshout
plaatsaanduiding
gemeente
Laarbeek, Noord-Brabant
kadastrale aanduiding
Gemeente Lieshout, sectie I, nr. 1091
geo positie
X: 169196, Y: 391855
N: 51.51552, O: 5.59172
biotoopwaarde
3 (matig)
landschappelijke waarde
Belangrijk maar wordt verminderd door beplantingen

contact en bezoek

bezoek/postadres
Molenstraat 40
5737 BW Lieshout
molenaar
Dorus de Leest / Willy de Vocht / Jan Tielemans
telefoon
0499-422782, 0492-537220 of 0499-425202
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden
toegangsprijzen
winkelinformatie
meelverkoop
nee
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Ronde molen, beltmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met dakleer
inrichting

Eén koppel 17der blauwe en één koppel 17der kunststenen; regulateur; sleepluiwerk

versieringen

Aardige baard, wit geverfd, rood afgebiesd, met de opschriften "ANNO 1900" en "de Leest".

Windwijzer met daarop afgebeeld een paard en wagen.

Opvallend zijn de witte omlijstingen van alle vensters en deuren. Deze verlevendigen het uiterlijk in hoge mate.

plaats bediening
beltmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruilier.
vlucht
24,40 m.
vang
Vlaamse vang; 4 scharnierende stukken. Vangbalk met haak; vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 72 kammen
Bovenschijfloop 35 staven, steek 11,6 cm.
Spoorwiel 85 kammen
Steenschijflopen 36 staven, steek 9,1 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 4,85

hoogte
van de belt: 3,00 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Derckx ✉︎ 176 buiten 1975 1976 buiten aanw. 24,40
Derckx ✉︎ 177 binnen 1975 1976 binnen aanw. 24,40
Fransen ✉︎ g.n. ? 1975 26,00
Prins van Oranje ✉︎ g.n. ? binnen 1975
wiekverbeteringen

Op deze molen is nooit een wiekverbetering toegepast.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
media-bestand
As g.n., Nolet
Nolet
✉︎ g.n. ? 1899? aanw. 04,04
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
molenmaker
F. Vosters, Helmond (molenmakerswerk); B. Robbescheuten, Lieshout, (metselwerk); (1899)
omwentelingen
geschiedenis

Deze molen werd in 1899 gebouwd door molenbouwer Frans Vosters uit Helmond; de romp werd gemetseld door Bertje Robbescheuten uit Lieshout. Steeds is het bouwjaar op '1900' gezet maar dat blijkt een vol jaar te hoog, gezien de opmerking in 'De Molenaar' van 30 augustus 1899: "Voor eenige dagen was ik in de gelegenheid om den nieuwen molen te Lieshout te zien. Zoo op het oog is het een flinke molen, doch hij is, wat de romp, het muurwerk betreft, slecht afgewerkt. Hieruit kunnen de molenaars al weer leeren, dat dit werk steeds aan vakmannen behoort te worden toevertrouwd". Zo, daar kon Bertje Robbescheuten het mee doen!

Deze molen was, op de bakstenen na, bepaald niet nieuw: het is een samenstel van allerhande slooponderdelen. Zo is er veel materiaal van een afgebroken achtkante molen verwerkt. Verder valt de Nolet-bovenas erg op: deze behoort tot de oudste nog bestaande gietijzeren assen van Nederland (ca. 1840) en moet haast wel afkomstig zijn uit de omgeving Schiedam/Rotterdam.

In 1907 werd de familie De Leest eigenaar en bleef dit tot 1975. Op dat moment was de (toen nog naamloze) molen al jaren buiten gebruik en danig in verval.

De gemeente Lieshout liet, eenmaal eigenaar, de molen direct restaureren en in 1976 volgde een feestelijke opening, tegelijk met buurmolen Vogelenzang (die ongeveer dezelfde weg was gegaan).

Hoe belangrijk en noodzakelijk die restauratie van 1976 ook was: er veranderde ook behoorlijk wat aan het uiterlijk van de molen: eerder was de staart geheel zwart geteerd; de baard was voor windpeluw en voeghouten gemonteerd en, evenals het voorkeuvelens, groen geschilderd. De baard had een eenvoudige gebogen witte rand, net als de randen van de waterdeuren. De ramen in de romp waren rood en de deuren groen. De voorzomen eveneens groen. Verder was het wiekenkruis duidelijk breder opgehekt dan thans het geval is.

In 1989 kreeg de molen nog een grote onderhoudsbeurt en is nog steeds zeer geregeld draaiend te zien.


aanvullingen

toelichting naam

Deze molen is vernoemd naar de molenaarsfamilie, die zeer lang eigenaar was.

trivia

Rond de oorlogsjaren kreeg deze molen een grondige onderhoudsbeurt door molenmaker George 'Sjors' Adriaens uit Weert. Zo werd ook aan het spoorwiel gewerkt. Toen Sjors daar ongeveer halverwege was met het steken van nieuwe kammen, kwam het besluit van de familie De Leest om te stoppen met de molen, omdat ook het gevlucht te slecht was en de kosten te hoog uit zouden vallen.
In 1976, zo'n dertig jaar later, werd deze molen, inmiddels eigendom van de gemeente, grondig gerestaureerd. Sjors Adriaens werkte toen het spoorwiel, waar hij lang geleden aan begonnen was, alsnog af en zette alle kammen op steek!

foto's

foto's