Nederlandse Molendatabase
Drunen, Noord-Brabant
514
Hertogin van Brabant
1838
Beltmolen
Ronde stenen molen
Korenmolen
Parallelweg 8
5151 AB Drunen
X: 136191 Y: 411470
toon op kaartje
toon in Google Streetview
Heusden
Gemeente Drunen, sectie L, nr. 34
G. van Tuyl
In restauratie
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf. Party-restaurant.
-
Nog niet te bezichtigen.
In principe zeer groot maar wordt sterk ontsierd door een geluidswand naast de autosnelweg A59.
NB022
00378
14139
Constructie
Ronde stenen molen, sterk conisch gemetseld
Gedekt met dakleer
27,50 m./ 27,60 m.
Binnenroede systeem Fauël met remkleppen; buitenroede Oud-Hollands
Van 1954 tot 1969 had deze molen op beide roeden het systeem-Fauël (fokwieken). In dat laatste jaar werden de fokken verwijderd en raakte het wiekenkruis in de versukkeling.
In 2015 is de binnenroede opnieuw uitgerust met fokwieken, de buitenroede is Oud-Hollands opgehekt.
Wiekenkruis
Fabrikaat Nummer Positie Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Pot?binnen??201427.40 m.
klik voor meer info Pot?buiten??201427.40 m.
klik voor meer info Vaags0328buiten20152015aanw.27.60 m.
klik voor meer info Vaags0329binnen20152015aanw.27.50 m.
Bovenas
Fabrikaat Nummer Jaar Steek Verdw. Lengte
klik voor meer info Mercxg.n.18851885?aanw.05.38 m.
Engels; kruilier
Vlaamse vang; vangbalk met haak; vangtrommel; kneppel; pal
Twee koppel 17der kunststenen; steenkraan; sleepluiwerk (incompleet). Op de begane grond een maalstoel met Deutz-dieselmotor.
Bovenwiel 66 kammen
Bovenschijfloop 31 staven, steek 12,0 cm.
Spoorwiel 76 kammen
Steenschijflopen 27 staven, steek 10,7 cm.
Overbrengingsverhouding 1 : 5,99
Eenvoudige baard, groen geverfd, wit afgebiesd, met de opschrijften
'ANNO 1838' en 'Hertogin van Brabant'.

De korte spruit is wit geschilderd en hierop staat in rode letters 1838 met aan weerszijden twee S-vormige tekens
Verwijzingen
Geschiedenis
Als vervanging van een in 1836 afgebrande standerdmolen werd voor A. Manders de huidige molen gebouwd.

Tijdens de laatste oorlog bood de molen plaats aan onderduikers. In 1947 werd het malen gestopt. Een dieselmotor nam het werk van de wind over, waardoor de molen in verval raakte.
In 1953-54 volgde een restauratie door de fa. Wed. Dirkse uit Mijnsheerenland en werd er, compleet met fokwieken, weer met de wind gemalen.
Met de vestiging van een sociëteit in 1969 kwam de molen definitief stil te staan. Overigens ging de bestemming als feestgelegenheid niet ten koste van het binnenwerk: dat bleef, hoewel verder niet meer in gebruik, volkomen intact.

Maar met deze stilstand kwam onvermijdelijk het verval. De fokken werden verwijderd en veel later werden de roeden ook kaalgezet. Pogingen om tot restauratie te komen hadden keer op keer geen resultaat. Ondertussen groeiden ook de beplantingen rond deze toch forse molen en ging de omgeving achteruit. In 2010 verdwenen veel bomen maar dat was om een geluidswal vanwege de snelweg A59 te realiseren. Deze wand, op korte afstand, doet sterk afbreuk aan de molen.

Begin 2014 leken de kansen voor deze molen nog steeds bijzonder klein. Tot vreugde en opluchting van vele molenvrienden kwam in de nazomer ineens het nieuws, dat het allemaal toch door zou gaan. Al op 27 augustus 2014 werd met de restauratie gestart: een roede werd doorgeslepen en verwijderd, vervolgens werd de kap compleet met de andere (kale) roede naast de molen neergezet.

Restauratie ging vervolgens, gezien de lange weg die deze molen moest gaan, verrassend snel: op 1 mei 2015 is de geheel herstelde kap, compleet met de binnenroede, weer op de romp geplaatst. De buitenroede werd direct daarna gestoken.

Op woensdag 20 mei 2015 draaide de molen na bijna 50 jaar weer voor het eerst.
Aanvullingen

Bouwkundig zijn hier diverse bijzonderheden te vermelden: door de sterk conisch gemetselde romp heeft deze molen de grootste onderdiameter van ons land: ruim 10 meter, de kap is daarentegen tamelijk klein.
In die kap vallen de zware maten van de diverse balken op: zo zijn de voeghouten 46 cm. in het vierkant! De windpeluw is een fragment uit een oude (grenen) koningspil. Onder de windpeluw bevindt zich een erg kort slagstuk (ongeveer 50 cm breed), dus niet tussen de voeghouten in! De kruivloer is (vermoedelijk sinds 1953) uitgevoerd in beton en de pen van de bovenas is, zeer uitzonderlijk voor een molen van dit formaat, van hout, met metalen schenen.
Overige foto's
Hertogin van Brabant, Drunen, Foto: Ton Koorevaar (9-7-2011).
© Foto: Ton Koorevaar (9-7-2011).
Hertogin van Brabant, Drunen, Foto: Ton Koorevaar (9-7-2011).
© Foto: Ton Koorevaar (9-7-2011).
Hertogin van Brabant, Drunen, Foto: John Scholte (16-9-2009).
© Foto: John Scholte (16-9-2009).
Hertogin van Brabant, Drunen, Foto: Björn Jannink (28-8-2014).
© Foto: Björn Jannink (28-8-2014).
Hertogin van Brabant, Drunen, Foto: n.b. (verzameling Rob Pols).
© Foto: n.b. (verzameling Rob Pols).
Hertogin van Brabant, Drunen, Een zeer oude foto van de molen, datum onbekend (verzameling Tony Hop).
© Een zeer oude foto van de molen, datum onbekend (verzameling Tony Hop).
Draag zelf bij

Laatst bijgewerkt: vrijdag 22 mei 2015 | Geschiedenis Gebruiksvoorwaarden en auteursrechten    
zoek in database zoek op provincie Stuur een e-mail over molen Hertogin van Brabant, Drunen home vorige pagina