Molen Wittemermolen, Wittem

Wittem, Limburg
b

korte karakteristiek

naam
Wittemermolen
modeltype
Watermolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Draaivaardig
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
adres
Wittemer Allee 38
6286 AB Wittem
beek
Selzerbeek
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
fietsroute
fietsroute in de buurt van Wittemermolen via fietsnetwerk.nl
Ten Bruggencate-nr.
01137
oude dbnr.
B489
Meest recente aanpassing
| Bezoekmogelijkheid
media-bestand
Molen 01137 Wittemermolen (Wittem)
Marcel van Nies (14-5-2017)

locatie

plaats
Wittem
plaatsaanduiding
beek
Selzerbeek
gemeente
Gulpen-Wittem, Limburg
kadastrale aanduiding
Gemeente Wittem, sectie B, nr. 4769
geo positie
X: 191570, Y: 314306
N: 50.81747, O: 5.90610
biotoopwaarde
landschappelijke waarde

contact en bezoek

bezoek/postadres
Wittemer Allee 38
6286 AB Wittem
molenaar
Bernard Witter
telefoon
077-473 7575
website
social media
open voor publiek
nee
gericht op scholen
nee
bijzonderheden

constructie

modeltype
Watermolen
krachtbron
water
kenmerken
functie
gangwerk
hout, onderaandrijving met spoorwiel
wateras
hout
rad
traditioneel
rad diameter
05,90 m.
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Draaivaardig
bestemming
Vh. het malen van graan, thans buiten bedrijf
omwentelingen
geschiedenis

De Selzerbeek, een zijtak van de Geul, werd in 1731 aangelegd voor de drinkwatervoorziening van het klooster te Wittem. Tegenwoordig doet de vroegere forellenvijver van het kasteel dienst als molenvijver.

In 1835 kregen de gebroeders Merckelbach uit Wittem toestemming van het provinciaal bestuur om een watermolen te bouwen langs de weg naar Wylre. Het water werd over een afstand van twee kilometer door een molenbeek aangevoerd van de Selzerbeek naar een vergaarvijver. Het gebouw is gedeeltelijk over de molenbeek heengebouwd, zodat het rad inpandig is opgehangen. De molen bezit een middenslagrad, waarbij het water op as-hoogte op de schoepen wordt geleid. Het zeer grote middenslagrad is geheel in de molen gebouwd, zodat het gebouw uitwendig moeilijk als molen te herkennen is.

Anno 2017 is een groot probleem dat de watertoevoer onvoldoende is en de molen feitelijk niet meer maalvaardig is. Er zijn dan ook serieuze plannen om de Selzerbeek over een lengte van ca. vier kilometer uit te baggeren om zo de watertoevoer te verbeteren.


foto's

foto's