Molen De Hoop, Garderen

Garderen, Gelderland
b

korte karakteristiek

naam
De Hoop
modeltype
Ronde molen, stellingmolen
functie
korenmolen
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis. 
Kantoorruimte voor de plaatselijke VVV.

adres
Oud Milligenseweg 7
3886 MB Garderen
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt  
Toon op Google Maps met andere molens in de buurt
Ten Bruggencate-nr.
01921
oude dbnr.
B212
Meest recente aanpassing
| Bezoekmogelijkheid
media-bestand
Molen 01921 De Hoop (Garderen)
Frits Kruishaar (18-8-2012).

locatie

plaats
Garderen
plaatsaanduiding
gemeente
Barneveld, Gelderland
kadastrale aanduiding
Gemeente Garderen, sectie B, nr. 1543
geo positie
X: 177530, Y: 471523
N: 52.23132, O: 5.71699
biotoopwaarde
5 (goed)
landschappelijke waarde
Groot, de molen ligt mooi aan de rand van het dorp

contact en bezoek

bezoek/postadres
Oud Milligenseweg 7
3886 MB Garderen
molenaar
Frans van Dinteren / Henk ter Harmsel
telefoon
06-42194845 / 06-23631108
website
social media
open voor publiek
ja
open op zaterdag
ja
open op zondag
nee
op afspraak
ja
openingstijden

In de regel donderdag en zaterdag 10.00 - 15.30 uur en op afspraak.

toegangsprijzen
winkelinformatie

Diverse meelproducten

meelverkoop
ja
museuminformatie
gericht op scholen
nee
bijzonderheden
fietsroute
fietsroute in de buurt van De Hoop via fietsnetwerk.nl
social media

constructie

modeltype
Ronde molen, stellingmolen
krachtbron
wind
functie
romp
Ronde stenen molen
kap
Gedekt met riet
inrichting

Eén koppel 16der kunststenen; sleepluiwerk.
Op de begane grond is al tientallen jaren van april tot oktober het plaatselijke VVV kantoor ondergebracht.

versieringen

Op een sluitsteen boven de ingang is het jaartal '1852' te lezen (van de voorganger van deze molen afkomstig?).

plaats bediening
stellingmolen
bediening kruiwerk
buitenkruier
plaats kruiwerk
bovenkruier
kruiwerk
Engels. Kruirad.
vlucht
25,10 m.
vang
Vlaamse vang; 4 vaste stukken. Vangbalk met haak, vangtrommel. Pal.
overbrenging

Bovenwiel 64 kammen
Bovenschijf 36 staven
Spoorwiel 104 kammen
Steenschijfloop 28 staven
Overbrengingsverhouding 1 : 6,6

hoogte
van de stelling: 3,90 m.
wiekvorm
Oud-Hollands
Kantel uw mobiel om de tabellen helemaal te zien
wiekenkruis
fabrikant roenummer positie bouw fabricagejaar jaar gestoken positie jaar verdwenen lengte
Ee Staalbouw, van ✉︎ 4 buiten 2017 2017 buiten aanw. 25,06
Ee Staalbouw, van ✉︎ 3 buiten 2016 2016 buiten 2017 25,06
Derckx ✉︎ 51 binnen 1970 1971 binnen aanw. 25,10
Derckx ✉︎ 50 buiten 1970 1971 buiten 2016 25,10
Fransen ✉︎ g.n. buiten 1927 1927? buiten 1970 25,00
Fransen ✉︎ g.n. buiten 1916 1917? buiten 1927? 23,50
Fransen ✉︎ g.n. binnen 1915 1915? binnen 1970? 24,06
wiekverbeteringen

Van 1939 tot 1971 had deze molen op beide roeden het systeem Van Bussel. Na de vernieuwing van de roeden is weer Oud-Hollandse ophekking aangebracht.

over de wieken

Op 15 november 2017 is de gedeelde roede gestreken en een nieuwe, uit één stuk, gestoken.

bovenas
fabrikant asnummer fabricagejaar jaar gestoken jaar verdwenen lengte
Enthoven & Co, L.I. ✉︎ 211 1859 aanw. 06,00
afbeelding van onze ondersteuners

geschiedenis

toestand
werkend
bouwjaar
bedrijfsvaardigheid
Maalvaardig
bestemming

Het malen van graan, thans op vrijwillige basis. 
Kantoorruimte voor de plaatselijke VVV.

omwentelingen
geschiedenis

Bronnen geven aan dat in 1434 windrecht aan de hertog van Gelre werd betaald, hetgeen betekent dat er toen al een windmaalwerktuig in Garderen aanwezig moet zijn geweest.

De huidige molen is gebouwd nadat een voorganger in 1852 was verbrand. Ongetwijfeld is datzelfde jaar nog met de herbouw begonnen, op 3 maart 1853 werd de nieuwe molen in gebruik genomen.
De molen had vroeger één koppel stenen om graan te malen, één voor het malen van eek (gemalen eikenschors voor het looien van leer) en een pelsteen. Op de meelzolder is dit nog zichtbaar in de balkenstructuur.

Na 1930 ging het een tijdlang minder: de molen, toen eigendom van de gebroeders Van de Koot, stond enkele jaren stil, er werd zelfs afbraak overwogen, maar in 1939 werd besloten tot herstel en modernisering.
In de zomer dat jaar werd dit uitgevoerd: vloeren waar nodig vernieuwd, er kwam een Engels kruiwerk en de kap kreeg een nieuwe bedekking bekleed met Icopal. Verder een nieuwe windpeluw, bovenwiel gerond met nieuwe ijzeren voering, wielen gesteld met kammen en staven en ook nieuwe staakijzers. Daarnaast werden de roeden voorzien van het systeem Van Bussel. Al met al kreeg deze molen een flinke opleving.

In 1957 en in 1971 volgden nieuwe restauraties. Vooral die van 1971 was ingrijpend: veel werk werd verricht aan de gemetselde romp, aan de kap en ook kwamen er nieuwe roeden en stelling. 

Merk en gietjaar van de bovenas konden pas in 1998 worden vastgesteld, toen de vulstukken (die deze verborgen hielden) moesten worden vervangen. Bij diezelfde gelegenheid is ook het bovenwiel ingrijpend hersteld en de lange spruit vernieuwd.

Het uiterlijk van de molen heeft in de loop der tijden enige wijzigingen ondergaan: zo is er al zeer lang een vangtrommel. Op sommige oude foto's is echter een vangstok te zien. Verder had de stelling vroeger verticale ondersteuning, vanaf 1971 is die diagonaal. 

Eind 2016 kreeg de molen een nieuwe buitenroede, een zgn. gedeelde roede. Helaas: in het voorjaar van 2017 ontstond in de molenwereld onrust over deze constructie en werden vrijwel alle molens die hiermee waren uitgerust, stilgezet. Dit gold ook De Hoop (die nog geen halfjaar met die nieuwe roede had gedraaid).
De oplossing kwam hier relatief snel: in november 2017 werd een andere, geheel nieuwe, buitenroede gestoken nadat de gedeelde roede was gestreken. Kort daarna was De Hoop weer geheel maalvaardig. 

foto's

foto's